Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av J.F.S
yel_low skrev:
jag är väldigt noga med att poängtera när jag säljer kit att höra av sig om det är nå som helst bekymmer eller funderingar. speciellt iofs tar jag bara 1200:- för en CANBUS sats men att det verkligen funkar, nu har jag 2 kunder som monterat det i en -01 och i en -05, utan bekymmer. killen med -01 har kört 1½månad utan ljusfelvarningar.

jag säljer hellre 5kit med nöjda kunder än 10 med halvnöjda.
Kul att se att det finns folk som prioriterar kundnöjdhet. :)

Vem vet, jag kanske återkommer med en beställning längre fram :wink:
Användarvisningsbild
av ER
RoadKiller skrev: Det där går sällan hand i hand som man brukar säga. Men för att komma billigare undan ska du köpa av någon privatperson som importerar. Köper du av ett företag (t.ex. xenonkungen) så har de säkert avgifter som gör att priset blir högre. Jag köpte av en kille hemma i Luleå som tog 1500:- för en sats med 50W (topmärke).
xenonkungen vill även dom ha 1495kr för helsats och 750kr halvsats 50W men 50W nyttan är vida överdriven, välj hellre en BRA sats 35W och 4300K som tänder kvickare och lyser vitt utan att ljusstyrkan dämpas av stylingfärger, det har du större nytta av.
Föredrar även att köpa i butik för full garanti och inga ev bekymmer OM nu den man köper av lägger ner eller inte vill ta anvar för sålda produkter. Den risken är större än att träffa på en ärlig privatperson, skulle heller inte riskera ev tull och moms från VVME när förtjänsten på det är för liten.
av S.t.r.a.n.D
ER skrev:
RoadKiller skrev: Det där går sällan hand i hand som man brukar säga. Men för att komma billigare undan ska du köpa av någon privatperson som importerar. Köper du av ett företag (t.ex. xenonkungen) så har de säkert avgifter som gör att priset blir högre. Jag köpte av en kille hemma i Luleå som tog 1500:- för en sats med 50W (topmärke).
xenonkungen vill även dom ha 1495kr för helsats och 750kr halvsats 50W men 50W nyttan är vida överdriven, välj hellre en BRA sats 35W och 4300K som tänder kvickare och lyser vitt utan att ljusstyrkan dämpas av stylingfärger, det har du större nytta av.
Föredrar även att köpa i butik för full garanti och inga ev bekymmer OM nu den man köper av lägger ner eller inte vill ta anvar för sålda produkter. Den risken är större än att träffa på en ärlig privatperson, skulle heller inte riskera ev tull och moms från VVME när förtjänsten på det är för liten.
Men jag har en BRA 50W sats 4300K för det priset. Har hört från många håll att det är lite olika kvalitet på kungens kitt. Har 6mån garanti också på dem.
Användarvisningsbild
av ER
RoadKiller skrev:
ER skrev:
Men jag har en BRA 50W sats 4300K för det priset. Har hört från många håll att det är lite olika kvalitet på kungens kitt. Har 6mån garanti också på dem.
Tvivlar inte på det, men även Maxlux är kanonprylar och kungens service är kanon, åtminstonde dom gånger jag handlat av dom så den lilla merpriset det handlar om är det väl värt.
av S.t.r.a.n.D
ER skrev:
RoadKiller skrev:
Tvivlar inte på det, men även Maxlux är kanonprylar och kungens service är kanon, åtminstonde dom gånger jag handlat av dom så den lilla merpriset det handlar om är det väl värt.
Jodå, kungen har också bra grejer men de har mindre bra också. Gäller att man läst på lite innan man köper. Håller med om att de har mycket bra service. Har faktiskt ett kungenkitt i mina halvljus, som jag vann i en tävling. Har fungerat problemfritt sen april nu.
Användarvisningsbild
av yel_low
Jag vill inte delta i denna diskussion om kungens kit. jag kan vara jävig :roll:
men jag har kompisar som kört MAXLUX och vi är inte imponerade.

visst tar 50w kit längre tid på sig att tända det gäller även mina kit, däremot lyser 35w och 50w lika starkt efter lika många sekunder, så när 35w lampan lyser fullt lyser inte 50w det men den lyser lika som 35w. :)

Jag kan inte tyvärr konkurera med VVME:s priser, för vad ett kit kostar därifrån räcker inte till vad jag ger för mina kit direkt från Leverantören i Öst.

det är fan på vippen att jag ska behöva höjja priserna pga dollarkursen..
:shock:
Jag har inte större erfarenhet av xenon än de volvo orginal xenon lamphus jag monterat i min s80. Bixenon 4300K antar jag. Har däremot "större" erfarenhet av metallhalogen lampor då jag jobbar mkt med belysning till vardags, i butiker, lokaler etc.

Antar att en xenonlampa är en metallhalogenlampa?? då en "vanlig typ" av metallhalogenlampa ligger på 35w och har en färgtemperatur på ca 4200K. Dessa urladdningslampor ger betydligt högre ljusstyrka än vanliga 12v 50w halogenlampor. Men en stor nackdel är att det tar ett tag innan de lyser med full kraft, samt att de kräver dyra drivdon. Att de är sega i uppstarten gör de knappast lämpliga om man ska tända och släcka ofta.

På de vägar jag kör så har man inte möjlighet att köra många sekunder åt gången med heljus så jag skulle satsa på ett par bra halogenlampor istället, Philips VisionPlus.?

Antar att det finns en anledning till att volvo monterat vanliga halogen i helljuset samt höjjer upp xenonhalvljusbilden vid heljus. Inte bara för att spara pengar.

Men förstår dock om man kör mkt på ensliga vägar nattetid att man vill ha xenon i extraljusen.

Förstår dock inte varför de flesta kit som säljs är på 6000k eller högre.

Anledningen till mitt inlägg är att jag är nyfiken och vill lära mig mer, så någon som vet om xenon egentligen "bara" är en metallhalogen lampa som fått ett häftigt namn.?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vet faktiskt inte vad en metallhalogenlampa är.
Men tror knappast det är samma sak som xenon.

I xenonlampor finns ju xenongas (ett grundämne). Xenonlampor använder lite samma teknik som ett lysrör tror jag.
Har själv ett 4300k 50w kitt i helljuset som jag är ganska nöjd med. Över 6000k tycker också jag verkar onödigt.
av J.F.S
Tomas88 skrev:Vet faktiskt inte vad en metallhalogenlampa är.
Men tror knappast det är samma sak som xenon.

I xenonlampor finns ju xenongas (ett grundämne). Xenonlampor använder lite samma teknik som ett lysrör tror jag.
Har själv ett 4300k 50w kitt i helljuset som jag är ganska nöjd med. Över 6000k tycker också jag verkar onödigt.
Enligt Osrams hemsida så hör metallhalogenlampor till kategorin HID vilket ju även Xenon gör. Tyvärr lyckades jag inte länka så jag har klippt in text från Osram:

Högtrycks urladdningslampor HID

Allmän information och bilder för produktgrupp: "Högtrycks urladdningslampor HID"

High-intensity discharge lamps are the most efficient light sources. They provide an extremely large amount of light from a very small space. For example, a 2000 W metal halide lamp, such as the ones installed in football stadium floodlights, theoretically produces as much light as one 10,000 W incandescent lamp. The area in which the light is produced is no larger than a 2 euro coin. Other advantages of modern high-pressure discharge lamps include low thermal output, excellent color rendering and long life. What’s more, because of the compact dimensions of these lamps, their light can be easily and accurately directed.

Consequently, high-pressure discharge lamps are the light sources of choice

wherever products and objects need to be presented in brilliant light and true colors, such as in shop windows and retail outlets

wherever energy efficiency and long life are important, for example in factories, sports stadiums, street lighting and horticultural lighting.

More light where it is needed.

High luminous efficacy as a matter of principle.

High-intensity discharge lamps operate on the basis of the arc discharge. There is a constant arc between two electrodes that causes the filling to give light. This principle can be used with different metals and filler materials. Our range includes metal halide lamps, sodium lamps and mercury vapor lamps. Almost all discharge lamps need control gear to ignite them and limit their current.

Metal halide lamps.

The addition of metals and iodides greatly improves the color and luminous efficacy of POWERSTAR® HQI® lamps. With their extremely short discharge arc, they come very close to the ideal of a point light source, which means their light is very easy to direct exactly where it is needed, and they offer a high utilization factor. POWERBALL® HCI® lamps represent a further development of POWERSTAR® HQI® metal halide lamps, our most successful metal halide lamps. They are fully compatible with the corresponding HQI® lamps. Their constant color throughout their lives, their luminous efficacy and their color rendering are all excellent. With its round ceramic discharge vessel, patented by OSRAM, it provides even better performance than its cylindrical counterparts in terms of light, color and stability.

Optimum operation with electronic control gear.

The system reliability, comfort and economy of 20, 35, 70 and 150 W HQI®/HCI® lamps are considerably improved if the lamps are operated with POWERTRONIC® ECG.

VIALOX® NAV® high-pressure sodium lamps.

VIALOX® high-pressure sodium lamps provide the highest luminous efficacy of all high-pressure discharge lamps - up to 150 lumens per watt.

Their principal benefits are as follows:

Extremely high luminous efficacy

Extremely long life

They are the most economical light sources in general lighting that enable the human eye to distinguish between colors. OSRAM has developed a large range of high-pressure sodium lamps.

They are available in three complete VIALOX® NAV® families:

NAV® with high reliability and economy

NAV® 4Y® with highest reliability and economy

NAV® SUPER 4Y® with outstanding luminous efficacy and highest reliability

NAV® 4Y® # technology that takes us into the third millennium. With the new OSRAM VIALOX® NAV® 4Y® lamps it is possible to prolong the period between group exchanges of high-pressure sodium lamps in street lighting to four years. Innovative arc tube design, high-performance ceramics, shock absorbers and the most up-to-date manufacturing processes such as laser welding are all combined to produce virtually perfect arc tubes every time. Longer maintenance intervals and a reduction in premature failures add up to considerable savings in relamping costs. The best performance is achieved by VIALOX® NAV® SUPER 4Y® lamps. The luminous flux of the lamp is up to 20% higher than that of conventional high-pressure sodium lamps. New and upgraded lighting systems can be operated most economically with VIALOX® NAV® SUPER 4Y® lamps.

HQL® mercury vapor lamps.

HQL® mercury vapor lamps are often used as light sources because of the low investment costs. They need a control gear but not an igniter. Because of their low efficiency, mercury vapor lamps consume much more electrical energy than, for example, metal halide lamps or highpressure sodium lamps. High-pressure mercury vapor lamps are used primarily for street and factory lighting.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]