vetten skrev:Kom ihåg att du alltid när du köper ett beg. topplock eller renoverar det gamla så bör det planas för säkerhets skull
-)
Inget som ens märkesverkstan gör. Har inte toppen kokat så planas ingenting. Inte på dom verkstäder jag jobbat på. Packningsytorna rengörs och ruggas. Toppens yta mot blockpackningen ruggas så inga packningsrester är kvar. Antingen ruggas det med bryne eller typ mjuk scotch som inte äter aluminiumen, finns även andra fina 3m slipsaker man kan använda ifrån karosserisidan.
Det finns heller ingen som helst anledning att äta upp en massa aluminium om toppen är felfri enligt spec, har du grova repor så MÖJLIGEN kan du fundera på detta. Det där är en hysteri som kommit dom senaste 10 åren tyvärr ,alla tror att en packningsyta ska vara blank,len och slät som en barnröv och ALLTID måste den vara plan som ett mätbord. Ingen som funderat på vilka yttoppar som ska haka tag i din packning? En packning klämd mellan två grövre ytor håller betydligt bättre innan sen spricker än motsvarande packning mellan två glatta polerade ytor.
Det hänger kvar sen förr att man planar för precis allt. Men på en b20 eller en gammal opel ifrån 76 kan du ta runt MAX ca 3mm på toppen innan det strular. Jag har inte opelns maxmått i huvudet men jag har dom för 850.
Exemplet nedan är alltså 850..
Notera nu att han tar ditt råd och lämnar för riktplaning. Man tar då 0,2mm oftast.
För 850s gäller följande mått som är NORMALT och får användas direkt.
MAX skevhet längsled 0,5mm
MAX skevhet tvärled 0,2mm
MAX TOTAL PLANING 0,3mm
Nu inser du kanske att om toppen skevar 0,4mm och man planar bort det så den är perfekt, så kan du likagärna ta och kasta topplocket eller använda det som båtankare..
Det är alltså tillåtet mera skevhet i ett lock än det är tillåtet med total planing.
Riktplanar du och nåt händer med toppen efter säg 5000 mil sen så det uppstår en mindre skada som måste läggas igen så är det bara att kasta topplocket i värsta fall för det är ändå nästan maxplanat så det går inte att rätta till.
Med andra ord rengör ytorna väl med nåt lite grövre. Gör inte stora repor men det ska hursomhelst inte vara blankt. Plana INTE om det inte är extremt nödvändigt.