Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Men så vilken kombination är egentligen laglig?

Jag minns inte från när jag tog körkort men tillsammans med vad får man egentligen ha dimljusen tända?

Man kan väl inte få köra som jag gör (kolla avataren)..

/Turbo+
av Lövet
Lagligt:
Parkeringsljus + Dimljus (dagtid)
Helljus + Dimljus

Inga andra kombinationer är tillåtna. Hur dina ljus i avataren skulle bedömas vet jag ej eftersom du har varselljus tänt och det är ju ganska unikt för Volvo.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
av J.F.S
Turbo+ skrev:Men så vilken kombination är egentligen laglig?

Jag minns inte från när jag tog körkort men tillsammans med vad får man egentligen ha dimljusen tända?

/Turbo+

Här får du svaret:
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... gava_9.pdf

Från Trafikförordningen (1998:1276)

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.

På svenska: Halvljus gäller vid gryning/skymning och i mörker. Ingen annan belysning frå användas i kombination med halvljuset annat än parkeringsljus och helljus. Dimljus (framåt) får användas dagtid, dock EJ tillsammans med halvljus. Dimljus är även tillåtet vid kombinationen dålig väderlek och mörker.
av AndS
Har haft dimljus på många av de tidigare bilarna (ingått i utrustningspaket) och max nyttjat dem 1-2ggr per år, men är mycket tveksam till nyttan utan det har varit mera en utseendefråga. Jag ser inte så mycket praktisk nytta att jag skulle lägga några tusenlappar på dem. Är det dimma ställer jag ned halvljuset så mycket som det går, det brukar hjälpa tillräckligt bra. Är det inte flera som utnyttjar den möjligheten, har vanliga ljus, dvs inga Xenon?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Folk som använder dimljus efter mörkrets inbrott borde prejas ned i diket och avrättas på plats utan rättegång. Bländar utav bara h*****e!
Användarvisningsbild
av Ticken
andreas_lofgren skrev:Lagligt:
Parkeringsljus + Dimljus (dagtid)
Helljus + Dimljus

Inga andra kombinationer är tillåtna. Hur dina ljus i avataren skulle bedömas vet jag ej eftersom du har varselljus tänt och det är ju ganska unikt för Volvo.

men du menar alltså att om jag är ute och kör i fet dimma eller nederbörd osv.. så är det ok att ha bara Parkljusen på och dimljusen på?

helljus+dimljus är alltid ok? behöver inte vara någon nederbörd?

/Trubbel+
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja som Andreas skriver har jag också förstått det.
Ja det behöver inte vara dimma för att du ska få ha dimljusen på tillsammans med helljus.
av Lövet
Helljus får du egentligen ha hur du vill eftersom ingen annan människa ska behöva möte dem. Vill du ha 18 extraljus så är det (i stort sett, de får inte monteras hur som helst) ok faktiskt.
Användarvisningsbild
av Severin

/Turbo+
Det du kör med i avataren är väl kaka på kaka, du kör med dimljus och dimljus samt p-ljus, är ju knappast lagligt
Användarvisningsbild
av Ticken
sewe skrev:

/Turbo+
Det du kör med i avataren är väl kaka på kaka, du kör med dimljus och dimljus samt p-ljus, är ju knappast lagligt

Men vadå? Kombinationen dimljus+parkljus var ju tillåten vid kraftig nederbörd osv osv osv?

/Trubbel+
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]