Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Här kan jag bjuda på lite kostnadsuppgifter vid blandtankning. Det är en närstående som berättar om sina två bilar:

”745:an drar ca 1,2 liter per mil när jag kör inom kommunen osv med ren 95 bensin. Det intressanta med detta är att den drar precis lika mycket i liter när jag har 40% etanol i tanken. Så där gör jag stora besparningar. Jag tankar ca 2-3 gr månaden. Besparningen blir ca 2,5-3 kr per mil. Det är absolut värt det att tanka etanol på 745 an. Min 745 är en 16 ventilers GLT på ca 160 Hkr så den är väl byggd för att dra mycket bensin. Minns inte mitt co värde vid sista besiktningen men tror att den inte får mer bränsle än den förbränner i alla fall.

V70:n drog ca 0,70- 0,75 blandad körning med ren bensin. Med ca 35% etanol drar den runt en liter per mil. Mina beräkningar säger mig då att jag sparar ca en krona per mil. Dvs 65 kronor per tank. Jag tankar ca 2-3 ggr månaden. Så jag kan spara ca 200 kr månad vilket blir en del på ett år. Jag sparar inte lika mycket på denna men det är värt det i alla fall.”

Kan detta vara jämförbara och användbara siffror för dig och dina förhållanden?
av skutte
tack för alla tips men om man räknar upp bränslet med 30% så blir det en väldigt liten vinst så jag beslutade mig för att börja med bland tankning så får vi se om vinsten blir störe :) får väl hoppas att det blir som 745 låter som det vetigaste alternativet för mig :D
av Etanoldax
Hej!
Om någon är intresserad av att veta mer om Etanoldax E85 konverteringsmodul så fråga på!!
Antingen i denna tråd eller mail: [email protected]
Snabba fakta:

- Upp till 8 kanalig sekventiell insprutning
- Flera olika kallstartsfunktioner, från manuell till automatisk med tempsensor
- Allting konfigureras med en display och tre tryckknappar som sitter på kortet. (inga vrid potentiometrar!)
- Både pulsförlängning och pulsförkortning (om man har monterat "större" spridare)
- Kompensering för spridarens öppningstid (för att korrekt beräkna pulsförlängningen)
- Utvecklad i Svergie samt svensk support via mail och mobil!

Kortet bygger man själv in i lämplig box.

Mvh
Stefan, Etanoldax
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]