Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Alltså min tanke var ju att köpa volvo original strålkastare med xenon. Inte montera xenon i halogenstråkastarna, det ser ju helt fördjävligt ut.
Montera högtrycksspolning lär ju inte bli så svårt, det enda jag bekymrar mig över är aut höjdjustering av halvljuset... :???:
Användarvisningsbild
av Hilmer
borg skrev:Du behöver inte ha högtrycksspolning ihop med xenon. Och isåfall, varför???
I sverige måste det i kombination med xenonljus även sitta automatisk höjdjustering och strålkastarspolning. Höjdjusteringen för att den hela tiden ska vara anpassad till hur vägen sträcker sig för att inte blända mötande. Spolning för att lampglaset skall vara fritt från smuts som kan ge en felaktig ljusbild och som då kan blända mötande.
Privatimporterade bilar har dock ofta dispens på spolning.
av borg
Min bil har jag haft sen den var ny (med xenon), och jo, jag vet att det finns automatisk höjdjustering på den. Men jag köper inte att det måste finnas HÖGtrycksspolning, för det såldes ju nya bilar med traditionell torkare ihop med xenon. Vanlig strålkastarspolning JA, men NEJ om att det måste vara HÖGtrycksspolning.
Användarvisningsbild
av Hilmer
borg skrev:Min bil har jag haft sen den var ny (med xenon), och jo, jag vet att det finns automatisk höjdjustering på den. Men jag köper inte att det måste finnas HÖGtrycksspolning, för det såldes ju nya bilar med traditionell torkare ihop med xenon. Vanlig strålkastarspolning JA, men NEJ om att det måste vara HÖGtrycksspolning.
Om du läser mitt inlägg ovan en gång till så ser du att jag skrivit just strålkastarspolning ;)
Mitt svar ovan baserade jag på att jag trodde du menade spolning generellt.
av borg
Jag förstod ditt inlägg, skrev ju "vanlig spolning JA, högtryck NEJ". Men jag undrar varför vissa personer skriver att man måste montera högtryckspolning om man ska ha xenon, när man inte behöver göra det. Det räcker med vanlig strålkastarspolning och klarglas (om man vill ha bättre ljusbild). :)
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Vill försöka göra ett klarläggande i konverteringsfrågan.. :)

En konvertering ska göras under samma förutsättningar som krävs enligt ett EU-direktiv.
- Alltså det skall finnas aut höjdjustering för att ljuset inte ska bli bländande för mötande samt ge korrekt inställning visd fjädring etc. Det kan alltså justeras både uppåt och neråt beroende på karossrörelsen, så att man själv erhåller optimalt ljusflöde samt inte bländar.
- Strålkastarrengörare (torkare alt högtrycksspolare) skall finnas för att inte föroreningar på glasen ska sprida ljuset och orsaka onödig bländning.

En konvertering kan alltså bli rätt komplicerad att utföra på rätt sätt, eftersom det skall finnas givare på fram & bakaxel och reglering i strålkastarna samt rengörare till dessa.
av *pettson*
Hjulvridarn skrev:Vill försöka göra ett klarläggande i konverteringsfrågan.. :)

En konvertering ska göras under samma förutsättningar som krävs enligt ett EU-direktiv.
- Alltså det skall finnas aut höjdjustering för att ljuset inte ska bli bländande för mötande samt ge korrekt inställning visd fjädring etc. Det kan alltså justeras både uppåt och neråt beroende på karossrörelsen, så att man själv erhåller optimalt ljusflöde samt inte bländar.
- Strålkastarrengörare (torkare alt högtrycksspolare) skall finnas för att inte föroreningar på glasen ska sprida ljuset och orsaka onödig bländning.

En konvertering kan alltså bli rätt komplicerad att utföra på rätt sätt, eftersom det skall finnas givare på fram & bakaxel och reglering i strålkastarna samt rengörare till dessa.
Och det är klargjort från SBP när jag och andra frågat: inte ens om du löser problemen med lyktstyrningen så får du ha det eftermonterat. Detta eftersom det inte är certifierat (e märkt) som kit.
Annars är det busenkelt att lösa det hela på exakt samma sätt som det sköts orginal på bilar som har det.
Användarvisningsbild
av Severin
*pettson* skrev:

Och det är klargjort från SBP när jag och andra frågat: inte ens om du löser problemen med lyktstyrningen så får du ha det eftermonterat. Detta eftersom det inte är certifierat (e märkt) som kit.
Annars är det busenkelt att lösa det hela på exakt samma sätt som det sköts orginal på bilar som har det.

Lustigt för när jag frågade igår så va det helt ok om jag reggade om bilen, med det går väl inte eftersom jag då måste ha godkännande från volvo
av *pettson*
sewe skrev:
*pettson* skrev:

Lustigt för när jag frågade igår så va det helt ok om jag reggade om bilen, med det går väl inte eftersom jag då måste ha godkännande från volvo
För att regbesiktiga i sverige måste kitet ha E märkning. Och xenon kräver regbesiktning tydligen.
Sverige är fantastisk på den punkten att vad som är godkänt i ett läge i SBP inte är godkänt i ett annat läge.
Exempel: USA blinkers. Godkänt i kontrollbesiktning om du fört in en extra glödlampa som lyser vitt och då följdaktligen släckt det orangea ljuset så att det endast blinkar orange.
När du sen efter vanlig kontrollbesiktning rullar ut ur hallen så är det fullt möjligt för polisen istället att ge dej böter för att man inte tycker konstruktionen (som nu är försvenskad) är tillräcklig. Med andra ord gäller inte det du just upplevde på SBP om ett godkännande, utan det kan ske ett fördömande helt godtyckligt på gatan.

Så långt är ändå allt väl..MEN så kommer en dag då du av nån anledning måste registreringsbesiktiga (inte begränsad regbesiktning som vid dragmont )

Den besiktningen som utförts på kontrollbesiktningen av din belysning (eller blinkers som jag nämnde) är INTE godkänt i registreringsbesiktning eftersom blinkerserna saknar E märkning...
Godkänt alltså.. om du inte ska skriva om nånting i ditt regbevis för då är det INTE godkänt längre..
Det kan bara hända i sverige ändå eller..

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?