Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fraz
volvo 360 är grym på grus o snö! flera polare har kört 360 som vinterbilar för dom e så roliga. 240/740 är stora och tunga, men något mer tåliga om man brötar av vägen. men 360in är rolig som f¤n... vi hadde en 360GLT som fick smaka på bra mycke innan den fick sista vilan...rip...
Användarvisningsbild
av Nexus
då måste jag säga emot :wink: tycker min 360 var oduglig på vintern, trotts nya dubbdäck så bara slirade det när man skulle iväg. men leka gick ju bra.
av anp
Themotorman skrev:Men har inte 300-serien någon sorts rem-drift?
Håller det verkligen för lite tortyr?

Jepp stälde frågan i 300 forumet också men tänkte att det kanske skulle bli lite partiskt att fråga där...
Det var väl bara någon märklig modell av 340 som hade variatordrift?
360 var väl av mer normal konstruktion förutom växellådans placering om jag minns rätt.

Sitter det B19 eller större motor i 360?
En B23 borde ju få ganska goda prestanda i en 360.
Användarvisningsbild
av Claes74
anp skrev:
Themotorman skrev:Men har inte 300-serien någon sorts rem-drift?
Håller det verkligen för lite tortyr?

Jepp stälde frågan i 300 forumet också men tänkte att det kanske skulle bli lite partiskt att fråga där...
Det var väl bara någon märklig modell av 340 som hade variatordrift?
360 var väl av mer normal konstruktion förutom växellådans placering om jag minns rätt.

Sitter det B19 eller större motor i 360?
En B23 borde ju få ganska goda prestanda i en 360.
Var en variant av drivsystemet i DAF 66, daf köptes väl av volvo om jag inte missminner mig.
Kan det vara daf 66 och sedemera volvo 66 du tänker på.
http://www.philseed.com/volvo-66.html

Denna hade remdrift och variomatic och en växel åt vardera håll.

vet inte om systemet någonsin satt i 340.

360 glt av de sista årsmodellerna hade b200f
Användarvisningsbild
av Nexus
min 360 GLS-85 hade B200k (förgasar) motor. Den var ganska pigg, hade 2" från främre rör 8)
Användarvisningsbild
av Brainy
Variomaticen fanns bara på dom första 300-bilarna. Resten hade vanlig kraftöverföring med växellådan viktmässigt genialt monterad på bakaxeln.

även sena 340 hade b200f, fanns lite olika motoralternativ genom åren.
Väldigt vanligt att hänga i turbomatade b230 i dessa kärror.

mvh
Anders
av anp
Den 340 jag ägde ett fåtal timmar, var i alla fall av skotermodell.
Lyckligtvis small det högt i bakvagnen, och några okända och förvridna metalldelar spreds över asfalten under de första timmarna i min ägo.
Varför jag lämnade tillbaka den ännu obetalda bilen till säljaren och tackade för lånet.
Vad som gick sönder kunde vi aldrig klura ut, inget såg ut att saknas och bilen gick lika bra/dåligt som innan.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]