Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
Nån som kan ge några tips gällande ecodriving med automatare?
av *pettson*
autumnleaf skrev:Tack för svaren. Hur är då den ultimata motorbromsningen, tex när man kommer från motorväg och har 200 m att stanna sedan man kört av motorvägen?
Den ultimata är att hålla sej över 2500rpm iallafall på 850 o 70 serien eftersom dom stänger av bränslet då.. Men att ange en växel är mera problematiskt..
Användarvisningsbild
av DogWalker
Jag kan berätta om en motorbromsning jag gjorde med min Volvo 145 med B20.

Bilen i fråga var ett riktigt jävla as, vid jämn gas så ryckte det hela tiden i motorn. Jag bytte allt från bensinpump till tändstift och allt däremellan.

Så här ligger jag och kör 50-70 km/h, och får en riktig härdsmälta på allt ryckande. Sagt o gjort, drog ut på motorvägen körde upp kräket i 140km/h, allt som gick alltså. Så nu till motorbromsen... växlade ner till 3:an med fullgasväxling, motorn bromsade och tappade fart. Fortsatte hålla fullgas och tvingade i 2:an, motorn ylade rejält och jag höll fortfarande fullgas. Rasa nu då din jävul skrek jag med polaren gapflabbandes.

Men kräket överlevde otroligt nog, gick att köra hem med en klart vibrerande och slående kopplingspedal. Det satt en varvräknare på sidan om också, den gick till 8000rpm, och när jag tvingade 2:an stod den i botten och började inte räkna ner förrens farten kommit ner rejält. Har ingen aning vad toppvarvet blev.
Senare när jag lyfte ur motorn som fortfarande funkade med ryckningar, så upptäckte vi att bultarna till svänghjulet hade gängat upp sig, därav vibrationerna i kopplingspedal.

Okej, kanske lite offtopic för de känsliga, men jag motorbromsade ju kan man säga... :lol: :lol: :lol:

Jo, jag tror motorn klarar motorbromsning ganska hårt...med annat ansvar än ovan så klart.
Användarvisningsbild
av ah17
Tomas88 skrev: Jag tycker sällan det passar att göra detta, så fort det går lite uppför och du har 5 ans växel i i 50 km/h så känns det ganska ansträngt. Har svårt att tro att det skulle vara någon besparing på detta, vilket vissa tycks tro bara för att de hört att man sparar bränsle på hög växel.
Jag brukar själv ligga på fyran när jag kör i 50 på farthållaren.
Är ditt kännande mer värt än andras troende? :D

Jag skulle kunna slänga in en massa diagram som visar varför hög växel är rätt melodi (i 9 fall av 10).

Men fråga dig istället varför en dieselmotor har så mycket högre verkningsgrad än en ottomotor?
Användarvisningsbild
av Tomas88
ah17 skrev:
Tomas88 skrev: Jag tycker sällan det passar att göra detta, så fort det går lite uppför och du har 5 ans växel i i 50 km/h så känns det ganska ansträngt. Har svårt att tro att det skulle vara någon besparing på detta, vilket vissa tycks tro bara för att de hört att man sparar bränsle på hög växel.
Jag brukar själv ligga på fyran när jag kör i 50 på farthållaren.
Är ditt kännande mer värt än andras troende? :D

Jag skulle kunna slänga in en massa diagram som visar varför hög växel är rätt melodi (i 9 fall av 10).

Men fråga dig istället varför en dieselmotor har så mycket högre verkningsgrad än en ottomotor?
Jag förstår att du vill komma dit att en disel har högre verkningsgrad pga att du kan ligga på lägre varv. Men nu kör ju inte jag disel

Jag tror säkert att det är lönsamt att köra på 5 an i 50km/h om vägen är väldigt jämn eller att du har nedförsbacke men nu är det ju sällan så.
Jag har egentligen inga bevis för det jag säger men för mig är mitt kännande värt mer än andras troende, :wink:

Jag kan ju ha fel men du får gärna lägga upp diagram som visar att det är mer lönsamt att köra på 5an än 4an i 50km/h i svag uppförsbacke.
Användarvisningsbild
av Fraz
Vet inte om detta hör hemma här men?...
När vi fick våran v70II diesel så sa vi att vi skulle eco köra bilen för att få en låg förbrukning. Hittade en film på volvos hemsida som förklarade hur man kör och motorbromsar. När vi kört ca 150-200 mil så fick vi skeva bromsskivor fram.
In på volvo med den där dom frågade om bilen var lugnt eller just eco körd?.
Deras svar var, använd bromsarna hårt och ofta annars kommer detta hända igen och igen....
Så nu skiter vi i det omtalande motorbrosandet och kör som man/vi gorde innan. Men vi använder ju motorbromsen också.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fraz skrev:Vet inte om detta hör hemma här men?...
När vi fick våran v70II diesel så sa vi att vi skulle eco köra bilen för att få en låg förbrukning. Hittade en film på volvos hemsida som förklarade hur man kör och motorbromsar. När vi kört ca 150-200 mil så fick vi skeva bromsskivor fram.
In på volvo med den där dom frågade om bilen var lugnt eller just eco körd?.
Deras svar var, använd bromsarna hårt och ofta annars kommer detta hända igen och igen....
Så nu skiter vi i det omtalande motorbrosandet och kör som man/vi gorde innan. Men vi använder ju motorbromsen också.
Jo det du säger är nog bra att nämna.
Spara bränsle är en sak, men att laga bromsar kostar det också.
av anp
Varför blir bromsskivor skeva vid eco-körning?
Jag har i alla tider använt mig av motorbroms/nedväxling som främsta bromsalternativ då det tillåtits, och aldrig upplevt skeva bromsskivor.
Användarvisningsbild
av ah17
Tomas88 skrev:

Jag förstår att du vill komma dit att en disel har högre verkningsgrad pga att du kan ligga på lägre varv. Men nu kör ju inte jag disel

.
Nej det var inte dit jag ville komma.

Dieselmotorn har bättre verkningsgrad på alla varvtal (som normalbilisten använder), varför har den det?
Användarvisningsbild
av ah17
anp skrev:Varför blir bromsskivor skeva vid eco-körning?
Jag har i alla tider använt mig av motorbroms/nedväxling som främsta bromsalternativ då det tillåtits, och aldrig upplevt skeva bromsskivor.
Kvalificerad gissning: Bromsarna blir inte tillräckligt motionerade. Beläggen/oken börjar kärva. Detta leder till anliggande bromsar och varma skivor som slår sig.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]