- tis 24 jun 2008, 16:32
Jag kan berätta om en motorbromsning jag gjorde med min Volvo 145 med B20.
Bilen i fråga var ett riktigt jävla as, vid jämn gas så ryckte det hela tiden i motorn. Jag bytte allt från bensinpump till tändstift och allt däremellan.
Så här ligger jag och kör 50-70 km/h, och får en riktig härdsmälta på allt ryckande. Sagt o gjort, drog ut på motorvägen körde upp kräket i 140km/h, allt som gick alltså. Så nu till motorbromsen... växlade ner till 3:an med fullgasväxling, motorn bromsade och tappade fart. Fortsatte hålla fullgas och tvingade i 2:an, motorn ylade rejält och jag höll fortfarande fullgas. Rasa nu då din jävul skrek jag med polaren gapflabbandes.
Men kräket överlevde otroligt nog, gick att köra hem med en klart vibrerande och slående kopplingspedal. Det satt en varvräknare på sidan om också, den gick till 8000rpm, och när jag tvingade 2:an stod den i botten och började inte räkna ner förrens farten kommit ner rejält. Har ingen aning vad toppvarvet blev.
Senare när jag lyfte ur motorn som fortfarande funkade med ryckningar, så upptäckte vi att bultarna till svänghjulet hade gängat upp sig, därav vibrationerna i kopplingspedal.
Okej, kanske lite offtopic för de känsliga, men jag motorbromsade ju kan man säga... :lol: :lol: :lol:
Jo, jag tror motorn klarar motorbromsning ganska hårt...med annat ansvar än ovan så klart.
Divide et impera