Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Jag har ringt vv flera gånger och fått svar på frågan även om dom säger att man ska göra på ett annat sätt så brukar dom vara tillmötesgående där, det kan ju också bero på vem man pratar med.
Användarvisningsbild
av camaro69
Självklart så går det att få fram sådana uppgifter hur lätt som helst.

Sverige "lider av" offenlighetsprincipen. Det går att ta fram varenda uppgift i alla register, och det är inte någon sekretess, om det inte är till men för den uppgifterna gäller.

Inkomster, fastighetsinnehav, skulder, fordonsinnehav med mera, med mera. Allt går att få fram på laglig väg. Det är tjänstemännens skyldighet att lämna ut uppgifter och man ska inte behöva fjäska för att få ut uppgifterna.
Sekretesslagen är synnerligen urvattnad.

Några som dock använder sekretesslagen åt "galet" håll är vissa inom sjukvården. För där kan du inte få reda på om din svårt sjuke närmast anhörig finns, även om du kan personnummer m m.

Var tror ni journalister m fl får sina uppgifter. Jo, ur offenliga register som vi korkade "blåögda" svenskar accepterar.
Sen är en del rädda för FRA och signalspaning. Jag anser att delar av vår "offentlighet" är till större skada för den enskilde.
av S60AWD2.5T
camaro69 skrev:Självklart så går det att få fram sådana uppgifter hur lätt som helst.

Sverige "lider av" offenlighetsprincipen. Det går att ta fram varenda uppgift i alla register, och det är inte någon sekretess, om det inte är till men för den uppgifterna gäller.

Inkomster, fastighetsinnehav, skulder, fordonsinnehav med mera, med mera. Allt går att få fram på laglig väg. Det är tjänstemännens skyldighet att lämna ut uppgifter och man ska inte behöva fjäska för att få ut uppgifterna.

Några som dock använder sekretesslagen åt "galet" håll är vissa inom sjukvården. För där kan du inte få reda på om din svårt sjuke närmast anhörig finns, även om du kan personnummer m m.

Var tror ni journalister m fl får sina uppgifter. Jo, ur offenliga register som vi korkade "blåögda" svenskar accepterar.
Sen är en del rädda för FRA och signalspaning. Jag anser att delar av vår "offentlighet" är till större skada för den enskilde.
Du har några sakfel i ditt inlägg!!
Skulder kan du INTE se i offentliga register, där råder banksekretessen.
Du skriver också "alla register" och det är fel. ta t.ex. försäkringskassan där är det stopp.
Sekretesslagen inom vården används oftast helt rätt. Om vårdtagaren säger nej så är det nej även till anhöriga.
Om vårdtagaren inte kan säga något är det enbart närmat anhöriga och då skall man motringa.

Om ofentlighetsprincipen är bra eller inte, jo jag tycker den är mestadels bra.

Men som sagt vägverkets register är offentligt. Dessutom kan du köpa utdrag t.ex. alla som äger en Skoda rapid av 68års modell.
Användarvisningsbild
av Tomas88
~Kalle~ skrev:
Tomas88 skrev:Det enda jag känner till är att man kan kolla upp vem som äger ett fordon.
Görs enklast genom att skicka ett SMS till 71456 med reg numret tex 123abc Små eller stora bokstäver har ingen betydelse och meddelandet skall skrivas utan mellanrum. Meddelandet kostar som ett vanligt SMS.
Rättning i ledet Tomas! :wink:

abc123 ska det vara, inte 123abc

/Kalle

Ja ja. Så petigt de ska va. :wink:

Använder i alla fall detta ofta, när man är lite nyfiken av sig.
Om det tex kommer någon mysko bil där hemma som man inte känner igen. (Kan ju nämna att jag bor ute i skogen och är sista hus på vägen)
Kan ju tex va tjuvar som planerar vilka hus de ska göra inbrott i.
Användarvisningsbild
av camaro69
S60AWD2.5T skrev:
camaro69 skrev:Självklart så går det att få fram sådana uppgifter hur lätt som helst.

Du skriver också "alla register" och det är fel. ta t.ex. försäkringskassan där är det stopp.
Sekretesslagen inom vården används oftast helt rätt. Om vårdtagaren säger nej så är det nej även till anhöriga.
Om vårdtagaren inte kan säga något är det enbart närmat anhöriga och då skall man motringa.

Men som sagt vägverkets register är offentligt. Dessutom kan du köpa utdrag t.ex. alla som äger en Skoda rapid av 68års modell.
Sakfel och sakfel.

Jag skrev offentliga register.

Bankernas register är inte offentliga. Var tror du journaliserna hämtar sina uppgifter om skulder? Jo, hos Krono-Kalle.

Men i offentliga register kan du exempelvis se hur mycket pantbrev som är uttaget på en fastighet och köpeskilling m m.

"Det går att ta fram varenda uppgift i alla register, och det är inte någon sekretess, om det inte är till men för den uppgifterna gäller." Ex Försäkringkassan, Soc, Polisen, m fl.

Tror inte att jag har något sakfel i detta. Men rätta mig gärna. :wink:
av S60AWD2.5T
camaro69 skrev:
S60AWD2.5T skrev:

Sakfel och sakfel.

Jag skrev offentliga register.

Bankernas register är inte offentliga. Var tror du journaliserna hämtar sina uppgifter om skulder? Jo, hos Krono-Kalle.

Men i offentliga register kan du exempelvis se hur mycket pantbrev som är uttaget på en fastighet och köpeskilling m m.

"Det går att ta fram varenda uppgift i alla register, och det är inte någon sekretess, om det inte är till men för den uppgifterna gäller." Ex Försäkringkassan, Soc, Polisen, m fl.

Tror inte att jag har något sakfel i detta. Men rätta mig gärna. :wink:
Nu ska vi krångla ;-) för du sade "rätta mig gärna" .
Du skrev inte offentliga register utan register. Att just offentliga register är jus offfentliga är ju inget nytt :-)
Du kan bara se skulder som förfallit och gott till kronofogden. Mina skulder vet du dock INGET om :-)
Pantbrev kan man se hos tinget och köpeskillingar hos lantmäteriet t.ex. Men inte om de är nyttjade.
Dock är ju pantbrev inte det samma som skuld.

....men nu är vi långt från ämnet: Vad äger Nisse Hult för bilar? Det kan VV svara på men mycket ofta är de extrema bilarna reggade på bolag och då blir det jobbigare.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]