Det har avhandlats hur många gånger som helst i diverse forum att mobila AC:n läcker. Och att små läckage (som det verkar vara i mitt fall) lyckas de ändå inte detektera. Resultatet blir för det mesta vid små läckage ändå endast påfyllning.
Annat exempel. Har inte läst särskilt mycket i denna men här nämns bl a "Fig. 3: Car air-conditioning system showing the principal points of R-134a emergence under the conditions of normal refrigerant leakage stipulated by the car manufacturers. An annual leakage of at most 10 to 30 grams is admissible from the shaft seal of the compressor (4 exclamation marks), altogether 10 to 20 grams (two exclamation marks each) from the hose system (the illustration shows four hoses), and 2 to 3 grams from each O ring (there are eleven such sealing rings in the illustration). Adding up the figures, annual losses of from 42 to 83 grams are considered "normal" in the system illustrated".
http://www.umweltdaten.de/publikationen/fpdf-l/3110.pdf .
Jag tänkte svara häromdagen när du jämförde kylskåp med bil-AC. Jag vet att andra "experter" brukar göra detsamma. Jag trodde skillnaden mellan slutna system som på kylskåp och bil-AC var uppenbar.
"Ja hur fungerar det i alla yrken? Är precis alla klåpare? " Nej, men flertalet i de flesta yrken. Du brukar själv ibland ha liknande synpunkter på folk i bilbranschen i alla fall...
Policyn är en sak, hur det är eller man gör är en annan.
"dom jobb man normalt sett utför på taskiga ställen tillåter inte att man drar med sej några vagnar med högteknologi." Precis, så tömmer man ut allt i luften och låtsas att man har nåt med Swedac att göra...
F ö, det finns en del inlägg om konverterade tidiga 850 på nätet. På min sitter nu dekaler om R134a. Jag är inte säker då jag inte jämfört med andra AC, men det verkar som att porten på min inte är för R134a. Konverterad utan byte av port?[/quote]
Först av allt. Det är gott om klåpare i många branscher. Det finns även ett fåtal som är så duktiga att man borde tillbe dom.. Dom får tyvärr lite plats eftersom vi pratar om PROBLEM inte vad som blev bra. Just bara för din skull ska jag använda måndagen till att försöka få tag i KYS och se vad gränsvärdena för ett *normalt* läckage är i ett fordons AC system resp en kylanläggning. Bara så vi får lite fakta.
1: Alla läckage går att detektera. Däremot går inte alla läckage att använda sniffer på. Ett fyll med spårmedel berättar inom kort var nåt är på väg ut hursomhelst.
2: Årligt läckage på 42-83 gram ? MÖJLIGEN tidigt 70tal.. Den som ställer sej och säger att det är normalt från ens tidigt 80 tal är en spännande person.
3: Nej skillnaden på kylskåp och bilar är inte uppenbar. Det visar bara att du inte har en susning om problematiken vid tillverkning av kylskåp.. Så lätt är det inte att få dom täta. Det är faktiskt enklare att täta våra kompressorer som roterar enligt dom som tillverkar våra kylskåp.
4: *Precis, så tömmer man ut allt i luften och låtsas att man har nåt med Swedac att göra...*
Ännu en gång har du inte en susning . Det är inte högteknologi att tömma ett system på ett säkert sätt.. Dröm om att släppa ut 20kg köldmedium för att du inte orkade annat..
Men hur ofta *råkar* slangen gå av i verkstan för en icke kyltekniker?...
I större anläggningar är kraven stenhårda.. Men du trorfortfarande att dom slappar lite och glider. Här har du vad kylteknikern har att se fram emot..
Under oktober månad kom kommissionen med anvis-ningarna för den kontrollmetod som skall användas vid de periodiska läcksökningarna av alla kylaggregat med en fyllningsmängd större än 3 kg HFC-köldmedium. Kontrollerna skall enligt kraven i F-gasförordningen genomföras en gång var 12:e, 6:e eller 3:e månad beroende på utrustningens köldmediemängd.
Följande moment skall minst utföras vid den obligatoriska läcksökningen av kylaggregat med HFC-köldmedium och med en fyllnadsmängd större än 3 kg köldmedium. Gäller såväl enhetsaggregat som s.k. platsbyggda aggregat.
1 Kontroll av kylaggregatets loggbok/journal
2 Systematisk läcksökning, vid exempelvis ventiler, löd-/svetsförband, komponenter utsatta för vibrationer,
vid säkerhetsutrustningar etc. – med användande
av...
3 Direkt metod, och/eller
4 Indirekt metod
5 Om läckage påvisas ska reparation av läckan omedelbart
utföras, där själva köldmediet skall hanteras utifrån användandet av pump-down eller med extern återvinning. Reparationen ska utföras av certifierad person.
6 Vid ett läckage ska en uppföljande läcksökning ske inom en månad. (Se artikel 3.2 i F-gasförordningen.)
Beträffande punkt 3 och 4 ovan, Direkt metod respektive Indirekt metod för läcksökningen så anger nu EU-kommissionen följande:
■ Direkt läcksökning ska utföras med lämplig detekteringsutrustning
t.ex. elektronisk läcksökare med en känslighet av minst 5 gram/år, med UV- teknik och/eller
med såpvatten!
■ Indirekt läcksöknig ska omfatta en visuell och en manuell kontroll av utrustningen (aggregatet/systemet) omfattande exempelvis kontroll av drifttryck, drifttemperaturer,
strömförbrukning för kompressor, bubblor i synglas, förekomst av onormal korrosion, oljeläckage, onormala vibrationer etc.