Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
JH skrev:Såg f ö ett papper för min bil från 1996 om att man fyllt på 1,5 kg R134a i samband med byte av kondensor+tryckvakt. Volvos egna spec handlar om antingen 825 eller 850 gram. Överfyllt? Detta gjordes på Volvo.
troligen har man TOTALT använt 1,5kg helt korrekt. Nåt har gått snett men ändå rapporterats på din bil. Systemet rymmer inte 1,5 kilo ens med våld..
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: Alla 850s levererades med R134A mej veterligen? Alla senare också..
Men varför inte byta förångaren som garanterat är problemet och sen fylla den på vanligt vis? Förångaren handlar om 1800ca (billigare finns). Den byter du själv. Sen en tömning/provtryckning/ fyllning går på ca 1400kronor totalt. Då går systemet många år till. Är du osäker på vad som är problemet så ber du dom provtrycka systemet först.
AC:n kyler, men dåligt och kompressorn slår av/på ofta. Marginell försämring de senaste åren. Med största sannolikhet behövs endast påfyllning och det är roligare att fixa det själv för 400-600 kr och lära sig nåt för framtiden än att låta nån, med stor sannolikhet klåpare, gå lös på bilen. Men det hade varit enklare om det suttit en R134a-serviceport på bilen redan (såvida det inte finns ytterligare lågtrycksportar på annat ställe än bredvid pressostaten?). Som sagt, porten där det hänger en gul skylt (för R134a) har utvändig gänga på ca 14 mm (ingen snabbkoppling).
Vad är det du lärt dej inför framtiden då? Att man åtgärdar läckage med påfyllning även om läckaget är litet? I övrigt så kan du ju vända dej till en seriös kylteknikerfirma som jobbar med bilar. Dom är inte klåpare hela bunten, det är inte ens en hög chans till klåpare, yrket i sej tillåter inte slapp inställning. Är du osäker på vilken typ av människor det är så häng där lite grand o prata med tidigare kunder.
av JH
*pettson* skrev:
JH skrev: Vad är det du lärt dej inför framtiden då? Att man åtgärdar läckage med påfyllning även om läckaget är litet? I övrigt så kan du ju vända dej till en seriös kylteknikerfirma som jobbar med bilar. Dom är inte klåpare hela bunten, det är inte ens en hög chans till klåpare, yrket i sej tillåter inte slapp inställning. Är du osäker på vilken typ av människor det är så häng där lite grand o prata med tidigare kunder.
Bilars AC:n läcker och de flesta som inte repats för annat (och fyllts) behöver fyllas på nån gång. Det man lär sig är att göra det själv.

Jag frågade nyligen på närmaste Volvo-verkstad och beskrev symptomen och de tyckte att det med stor sannolikhet bara behövde fyllas på. En av få gånger jag frivilligt lämnat bilen på verkstad var för runt 20 år sen, en 240 för just AC:n, på Volvo. De sökte efter läckage, men det slutade med endast (på)fyllning och den AC:n funkade i alla fall i 3 år (tills jag sålde bilen).

"yrket i sej tillåter inte slapp inställning"? Varför skulle detta yrke vara speciellt? Man har väl lärt sig hur det funkar med alla från läkare till...
av JH
*pettson* skrev:
JH skrev:Såg f ö ett papper för min bil från 1996 om att man fyllt på 1,5 kg R134a i samband med byte av kondensor+tryckvakt. Volvos egna spec handlar om antingen 825 eller 850 gram. Överfyllt? Detta gjordes på Volvo.
troligen har man TOTALT använt 1,5kg helt korrekt. Nåt har gått snett men ändå rapporterats på din bil. Systemet rymmer inte 1,5 kilo ens med våld..
Jag trodde väl inte heller att systemet rymde så mycket. Omhändertaget 0,5 kg, påfyllt 1,5 kg. Nu kan det ju ha varit just de mängderna, men det verkar som att man inte läser av så noga...
Användarvisningsbild
av ellep
Troligvis behöver du schimsa eller ta bort schims på kopplingen till AC pumpen, då behöver du inte fylla om du inte har ett läckage förstås.......men då hjälper det inte med att bara fylla....
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev:
JH skrev: Vad är det du lärt dej inför framtiden då? Att man åtgärdar läckage med påfyllning även om läckaget är litet? I övrigt så kan du ju vända dej till en seriös kylteknikerfirma som jobbar med bilar. Dom är inte klåpare hela bunten, det är inte ens en hög chans till klåpare, yrket i sej tillåter inte slapp inställning. Är du osäker på vilken typ av människor det är så häng där lite grand o prata med tidigare kunder.
Bilars AC:n läcker och de flesta som inte repats för annat (och fyllts) behöver fyllas på nån gång. Det man lär sig är att göra det själv.

Jag frågade nyligen på närmaste Volvo-verkstad och beskrev symptomen och de tyckte att det med stor sannolikhet bara behövde fyllas på. En av få gånger jag frivilligt lämnat bilen på verkstad var för runt 20 år sen, en 240 för just AC:n, på Volvo. De sökte efter läckage, men det slutade med endast (på)fyllning och den AC:n funkade i alla fall i 3 år (tills jag sålde bilen).

"yrket i sej tillåter inte slapp inställning"? Varför skulle detta yrke vara speciellt? Man har väl lärt sig hur det funkar med alla från läkare till...
Att en mekaniker kan slappa till sej som han önskar och peta lite.. fylla lite fel och skita i vilket det är lite av en vardag på en del mindre nogräknade verkstäder, naturligtvis är det inte mera rätt för det. Men kyltekniker jobbar inte på dom premisserna, man jagar kylteknikerna rätt så hårt vad gäller utbildningar, returgaser, gasmängder som använts och ska användas. Den typen av kontroll gör inte swedac överhudtaget på våra verkstäder i stort sett. Hursomhelst är glappet så stort vad gäller licenser och faktiska kunskaper att dom aldrig skulle få praktisera just AC. Det är KYLTEKNIKER som ska praktisera just AC och mekaniker ska jobba med mekaniska ting. Det är vad man liksom är bäst på. Troligen har du aldrig mött en kyltekniker som felsöker en anläggning. Han kikar på sina klockor och skiter blankt fullständigt i diverse högteknologisk apparatur som ska sköta hela jobbet ,dom jobb man normalt sett utför på taskiga ställen tillåter inte att man drar med sej några vagnar med högteknologi. Han kikar så kompressorn jobbar inom dom temperaturer som den är konstruerad för med tanke på vilken typ av kylsystem den sitter i gastrycken berättar ju faktiskt om där är rätt mängd i just det systemet mycket nogrannare än att väga in det i systemet. T.ex ett fel med att väga in är ju att ibland är inte torkfiltrets rymd detsamma som innan (ofta större) så då blir det totalfel att slå i angiven mängd på etiketten, ett fel som mekanikern inte ser. Men som kylteknikern ser direkt. Är där strul med någonting som han inte kan i huvudet så har han tillgång till en helt annan litteratur och kunskapsbank gentemot bilmekanikerna.
Det här påståendet: *Bilars AC:n läcker och de flesta som inte repats för annat (och fyllts) behöver fyllas på nån gång. Det man lär sig är att göra det själv.*
Är något som du nog helt får stå för själv eftersom dom flesta AC system är GASTÄTA alltså inte kliniskt täta men det tar runt 40år att läcka ut just t.ex 300 gram gas. Det gör att under bilens livstid ska det INTE ha läckt ut nån gas alls. Men den nogrannheten vågar naturligtvis INGEN ta på sej och skriva ut i en garanti.
Volvo har ju tydligen svarat att det läcker och det ska vara så , å andra sidan står det inte så i någon verkstadslitteratur från samma företag... Saab har en annan åsikt. Ett system ska INTE läcka ut nån som helst gas. Toyota har inte heller dom nån policy om att det ska läcka ut gas och bara vara att fylla på. Då föreligger ett FEL i systemet enligt deras handböcker. Vi kan ta det om många märken men INGET märke säger att gas ska läcka ut och att det kommer att ske under bilens livstid. Inte heller kylanläggningar ska läcka ut gas. Våra kylskåp löds för att inte läcka ut gas, så inte heller där kan det vara så att man tycker om självläckage så det ska förekomma.

Ja hur fungerar det i alla yrken? Är precis alla klåpare?
Kan du nämna ETT yrke du har förtroende för?
Menar det du föreslår att göra, alltså att fylla utan att säkra systemet är just vad dessa klåpare som du inte gillar sysselsätter sej med..
av JH
*pettson* skrev: Att en mekaniker kan slappa till sej som han önskar och peta lite.. fylla lite fel och skita i vilket det är lite av en vardag på en del mindre nogräknade verkstäder, naturligtvis är det inte mera rätt för det. Men kyltekniker jobbar inte på dom premisserna, man jagar kylteknikerna rätt så hårt vad gäller utbildningar, returgaser, gasmängder som använts och ska användas. Den typen av kontroll gör inte swedac överhudtaget på våra verkstäder i stort sett. Hursomhelst är glappet så stort vad gäller licenser och faktiska kunskaper att dom aldrig skulle få praktisera just AC. Det är KYLTEKNIKER som ska praktisera just AC och mekaniker ska jobba med mekaniska ting. Det är vad man liksom är bäst på. Troligen har du aldrig mött en kyltekniker som felsöker en anläggning. Han kikar på sina klockor och skiter blankt fullständigt i diverse högteknologisk apparatur som ska sköta hela jobbet ,dom jobb man normalt sett utför på taskiga ställen tillåter inte att man drar med sej några vagnar med högteknologi. Han kikar så kompressorn jobbar inom dom temperaturer som den är konstruerad för med tanke på vilken typ av kylsystem den sitter i gastrycken berättar ju faktiskt om där är rätt mängd i just det systemet mycket nogrannare än att väga in det i systemet. T.ex ett fel med att väga in är ju att ibland är inte torkfiltrets rymd detsamma som innan (ofta större) så då blir det totalfel att slå i angiven mängd på etiketten, ett fel som mekanikern inte ser. Men som kylteknikern ser direkt. Är där strul med någonting som han inte kan i huvudet så har han tillgång till en helt annan litteratur och kunskapsbank gentemot bilmekanikerna.
Det här påståendet: *Bilars AC:n läcker och de flesta som inte repats för annat (och fyllts) behöver fyllas på nån gång. Det man lär sig är att göra det själv.*
Är något som du nog helt får stå för själv eftersom dom flesta AC system är GASTÄTA alltså inte kliniskt täta men det tar runt 40år att läcka ut just t.ex 300 gram gas. Det gör att under bilens livstid ska det INTE ha läckt ut nån gas alls. Men den nogrannheten vågar naturligtvis INGEN ta på sej och skriva ut i en garanti.
Volvo har ju tydligen svarat att det läcker och det ska vara så , å andra sidan står det inte så i någon verkstadslitteratur från samma företag... Saab har en annan åsikt. Ett system ska INTE läcka ut nån som helst gas. Toyota har inte heller dom nån policy om att det ska läcka ut gas och bara vara att fylla på. Då föreligger ett FEL i systemet enligt deras handböcker. Vi kan ta det om många märken men INGET märke säger att gas ska läcka ut och att det kommer att ske under bilens livstid. Inte heller kylanläggningar ska läcka ut gas. Våra kylskåp löds för att inte läcka ut gas, så inte heller där kan det vara så att man tycker om självläckage så det ska förekomma.

Ja hur fungerar det i alla yrken? Är precis alla klåpare?
Kan du nämna ETT yrke du har förtroende för?
Menar det du föreslår att göra, alltså att fylla utan att säkra systemet är just vad dessa klåpare som du inte gillar sysselsätter sej med..
Det har avhandlats hur många gånger som helst i diverse forum att mobila AC:n läcker. Och att små läckage (som det verkar vara i mitt fall) lyckas de ändå inte detektera. Resultatet blir för det mesta vid små läckage ändå endast påfyllning.

Annat exempel. Har inte läst särskilt mycket i denna men här nämns bl a "Fig. 3: Car air-conditioning system showing the principal points of R-134a emergence under the conditions of normal refrigerant leakage stipulated by the car manufacturers. An annual leakage of at most 10 to 30 grams is admissible from the shaft seal of the compressor (4 exclamation marks), altogether 10 to 20 grams (two exclamation marks each) from the hose system (the illustration shows four hoses), and 2 to 3 grams from each O ring (there are eleven such sealing rings in the illustration). Adding up the figures, annual losses of from 42 to 83 grams are considered "normal" in the system illustrated". http://www.umweltdaten.de/publikationen/fpdf-l/3110.pdf .

Jag tänkte svara häromdagen när du jämförde kylskåp med bil-AC. Jag vet att andra "experter" brukar göra detsamma. Jag trodde skillnaden mellan slutna system som på kylskåp och bil-AC var uppenbar.

"Ja hur fungerar det i alla yrken? Är precis alla klåpare? " Nej, men flertalet i de flesta yrken. Du brukar själv ibland ha liknande synpunkter på folk i bilbranschen i alla fall...

Policyn är en sak, hur det är eller man gör är en annan.

"dom jobb man normalt sett utför på taskiga ställen tillåter inte att man drar med sej några vagnar med högteknologi." Precis, så tömmer man ut allt i luften och låtsas att man har nåt med Swedac att göra...

F ö, det finns en del inlägg om konverterade tidiga 850 på nätet. På min sitter nu dekaler om R134a. Jag är inte säker då jag inte jämfört med andra AC, men det verkar som att porten på min inte är för R134a. Konverterad utan byte av port?
av *pettson*
Det har avhandlats hur många gånger som helst i diverse forum att mobila AC:n läcker. Och att små läckage (som det verkar vara i mitt fall) lyckas de ändå inte detektera. Resultatet blir för det mesta vid små läckage ändå endast påfyllning.

Annat exempel. Har inte läst särskilt mycket i denna men här nämns bl a "Fig. 3: Car air-conditioning system showing the principal points of R-134a emergence under the conditions of normal refrigerant leakage stipulated by the car manufacturers. An annual leakage of at most 10 to 30 grams is admissible from the shaft seal of the compressor (4 exclamation marks), altogether 10 to 20 grams (two exclamation marks each) from the hose system (the illustration shows four hoses), and 2 to 3 grams from each O ring (there are eleven such sealing rings in the illustration). Adding up the figures, annual losses of from 42 to 83 grams are considered "normal" in the system illustrated". http://www.umweltdaten.de/publikationen/fpdf-l/3110.pdf .

Jag tänkte svara häromdagen när du jämförde kylskåp med bil-AC. Jag vet att andra "experter" brukar göra detsamma. Jag trodde skillnaden mellan slutna system som på kylskåp och bil-AC var uppenbar.

"Ja hur fungerar det i alla yrken? Är precis alla klåpare? " Nej, men flertalet i de flesta yrken. Du brukar själv ibland ha liknande synpunkter på folk i bilbranschen i alla fall...

Policyn är en sak, hur det är eller man gör är en annan.

"dom jobb man normalt sett utför på taskiga ställen tillåter inte att man drar med sej några vagnar med högteknologi." Precis, så tömmer man ut allt i luften och låtsas att man har nåt med Swedac att göra...

F ö, det finns en del inlägg om konverterade tidiga 850 på nätet. På min sitter nu dekaler om R134a. Jag är inte säker då jag inte jämfört med andra AC, men det verkar som att porten på min inte är för R134a. Konverterad utan byte av port?[/quote]
Först av allt. Det är gott om klåpare i många branscher. Det finns även ett fåtal som är så duktiga att man borde tillbe dom.. Dom får tyvärr lite plats eftersom vi pratar om PROBLEM inte vad som blev bra. Just bara för din skull ska jag använda måndagen till att försöka få tag i KYS och se vad gränsvärdena för ett *normalt* läckage är i ett fordons AC system resp en kylanläggning. Bara så vi får lite fakta.
1: Alla läckage går att detektera. Däremot går inte alla läckage att använda sniffer på. Ett fyll med spårmedel berättar inom kort var nåt är på väg ut hursomhelst.
2: Årligt läckage på 42-83 gram ? MÖJLIGEN tidigt 70tal.. Den som ställer sej och säger att det är normalt från ens tidigt 80 tal är en spännande person.
3: Nej skillnaden på kylskåp och bilar är inte uppenbar. Det visar bara att du inte har en susning om problematiken vid tillverkning av kylskåp.. Så lätt är det inte att få dom täta. Det är faktiskt enklare att täta våra kompressorer som roterar enligt dom som tillverkar våra kylskåp.
4: *Precis, så tömmer man ut allt i luften och låtsas att man har nåt med Swedac att göra...*
Ännu en gång har du inte en susning . Det är inte högteknologi att tömma ett system på ett säkert sätt.. Dröm om att släppa ut 20kg köldmedium för att du inte orkade annat..
Men hur ofta *råkar* slangen gå av i verkstan för en icke kyltekniker?...

I större anläggningar är kraven stenhårda.. Men du trorfortfarande att dom slappar lite och glider. Här har du vad kylteknikern har att se fram emot..

Under oktober månad kom kommissionen med anvis-ningarna för den kontrollmetod som skall användas vid de periodiska läcksökningarna av alla kylaggregat med en fyllningsmängd större än 3 kg HFC-köldmedium. Kontrollerna skall enligt kraven i F-gasförordningen genomföras en gång var 12:e, 6:e eller 3:e månad beroende på utrustningens köldmediemängd.
Följande moment skall minst utföras vid den obligatoriska läcksökningen av kylaggregat med HFC-köldmedium och med en fyllnadsmängd större än 3 kg köldmedium. Gäller såväl enhetsaggregat som s.k. platsbyggda aggregat.
1 Kontroll av kylaggregatets loggbok/journal
2 Systematisk läcksökning, vid exempelvis ventiler, löd-/svetsförband, komponenter utsatta för vibrationer,
vid säkerhetsutrustningar etc. – med användande
av...
3 Direkt metod, och/eller
4 Indirekt metod
5 Om läckage påvisas ska reparation av läckan omedelbart
utföras, där själva köldmediet skall hanteras utifrån användandet av pump-down eller med extern återvinning. Reparationen ska utföras av certifierad person.
6 Vid ett läckage ska en uppföljande läcksökning ske inom en månad. (Se artikel 3.2 i F-gasförordningen.)
Beträffande punkt 3 och 4 ovan, Direkt metod respektive Indirekt metod för läcksökningen så anger nu EU-kommissionen följande:
■ Direkt läcksökning ska utföras med lämplig detekteringsutrustning
t.ex. elektronisk läcksökare med en känslighet av minst 5 gram/år, med UV- teknik och/eller
med såpvatten!
■ Indirekt läcksöknig ska omfatta en visuell och en manuell kontroll av utrustningen (aggregatet/systemet) omfattande exempelvis kontroll av drifttryck, drifttemperaturer,
strömförbrukning för kompressor, bubblor i synglas, förekomst av onormal korrosion, oljeläckage, onormala vibrationer etc.
av -94 9000 2,3T cse
Trädkramare känner jag till, men kyltekniker-kramare var nått nytt. =-) Kyltekniker är nog varken bättre eller sämre än andra yrkesverksamma människor. En kyl-snubbe är inte en elit-människa som efter rigorösa tester uttagits till den ärofyllda uppdraget att hantera en gammal Volvos, SAAB whatever bilmärkes AC-system. Ett AC-system som i praktiken normalt läcker uppåt en 10-15%/år. Om du inte tror mig så slå dig i slang med några kyl-snubbar, så upptäcker du att dom är ganska vanliga människor. Vissa spöar nog till och med frugan. Tyvärr.

Fantastiskt vilka krav som ligger på deras axlar... Att dom klarar av att psykiskt bära detta tunga ansvar...

Apropå krav o ansvar: Jag får upp en tanke om ett visst svenskt kärnkraftsverk... Där funkade det ju o-så "jättebra" trots ett 100%-igt regelverk. :roll:

Mvh
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]