Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kroken
Nej där har du fel, Andreas, det är ingen marknadsmässig regel, det är en monopolistisk regel, oljebolagen runt om i världen är för få och sitter på alldeles för stora marknadsandelar, de kan helt enkelt kontrollera marknaden...just nu så behöver de inte det eftersom "marknaden" driver upp priset av sig självt i brist på andra investeringsalternativ. Är absolut ingen förespråkare av statlig styrning och sitter själv i "marknaden" och gillar inte heller skatter, men allra värst är oligopol och monopol. USA lärde sig detta den hårda vägen i slutet av 1800-talet och är faktiskt det enda land i världen som även nu ca. 150-år senare börjar fundera på om allt står rätt till i oljeindustrin, fast Bush gör vad han kan för att stoppa de utredningar i ämnet som är på gång.
av anp
Men oavsett vad oljebolagen tjänar från källa till pump, så är det väl ändå skatterna som står för merparten av konsumentpriset?
av Lövet
I juli 2007 var bensinpriset i genomsnitt 11,85 kr.

Uppdelat i bensin och skatter:

* Bensin 4,67 kr
* Skatt och moms 7,18 kr

Skatten består av:

* Energiskatt 2,76 kr
* Koldioxidskatt 2,05 kr
* Moms på bensin 1,17 kr
* Moms på skatt 1,20 kr

Källa: Svenska Petroleum Institutet

Skatten är alltså 153%

Jag är fortfarande sur på staten, inte oljebolagen...
av anp
Så även om vi "tvingar" oljebolagen till att minimera sin vinst, så kommer detta inte att märkas nämnvärt vid pumpen då skatten utgör så stor del av priset som inlägget ovan visar.
Användarvisningsbild
av hållundan
Kan man dra det ytterligare och nu anta att bensinpriset i kombination med sanslöst dålig börs, miljöhajp, inflation och semesteroro inspelar på begagnatmarknaden?

Jäklarns, det var längesen jag var med om att något på blocket skulle vara såhär iskallt. :x
Användarvisningsbild
av Claes74
Driver64 skrev:Energiskatten på bensin är idag 2,95 kr per liter exklusive moms. Bensinpriset på macken skulle alltså bara sjunka ca 74 öre om momsen togs bort från energiskatten.

Länk: http://www.spi.se/statistik.asp?art=113

förlåt, menade givetvis ALL skatt som tas ut på skatt. alltså momsen på både energi och koldioxidskatt, trodde det gick att räkna ut med tanke på att jag skrev ca 2kr/l lägre pris.
Användarvisningsbild
av Driver64
Sorry. Du var så tydlig med att peka ut just energiskatten så jag insåg inte att det var så du tänkte. Den så hatade momsen på bensinskatterna uppgår till 1,32 kr per liter men vi kan väl avrunda det till 2 kr jämnt då. :)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Personligen så hatar jag höga skatter (oavsett vad det är som beskattas) men iom att den totala skatten på drivmedel (skitsamma vad de kallar de olika skatterna & hur mycket de delar upp dem...skatt som skatt) är så jävla hög så påverkar den ALLT & ALLA i samhället. Inte bara oss bil "älskare" utan även indirekt flumkommunisterna som hatar bilister..... genom att priserna på mat & varor höjs pga ökade transportkostnader.

Tror tyvärr att oljepriserna kommer att gå upp ännu mer (1 fat olja $143 idag om jag inte såg fel nyheterna) & det drabbar som vanligast vanliga svensson familjer hårdast. Så, ni som troget försvarar skattetrycket..... låt oss se hur läget ser ut om ett år.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]