Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kroken
Tvivlar starkt på att det "verkliga" bensinpriset är 2 kr, mot bakgrunden av att bensinpriserna i USA ligger på mellan 5.50 - 6.00 kr och de har i det närmaste ingen skatt. Att däremot tillverkningspriset ligger på ca. 2 kr kan nog stämma och att oljebolagen lägger på minst 100% i vinstmarginal. Oljebolagen fullständigt badar i pengar och tillåter sig vad som helst, ta detta exempel inom Shell där ledningen vill ge sig ytterliggare hårresande bonusar, som tur är så börjar aktieägarna få nog. http://www.ft.com/cms/s/0/6681ab10-2693 ... ck_check=1
av matzen10
Tja, varför inte? En protest mot att Statoil nästan får 50% av marknadsandelarna i Sverige kan jag ställa upp på. Inte såå bra för konkurrensen direkt...
Sedan är det ju svårt att låta bli (för mig) att använda bil och därmed bränsle. Men man kan ju alltid låta bli att handla annat på macken ;-)
Traditionellt har väl macken bara sålt bränsle, oljor, lite godis och tobak, åtminstone när jag var grabb på 80-talet. Idag så lever väl mackarna på allt utom just bränslet och det behöver man ju inte stödja. Men då höjer de väl priserna på bränslet och tar in pengarna där istället..

Det känns mer och mer initierat att konvertera motorn för etanoldrift till 100%! Kostnaden lär betala sig senast om 2 år även om man tar hänsyn till tätare motoroljebyten och byte av bränslefilter. Etanolen har ju iaf inte sprungit iväg i pris och dessutom så finns ganska stora outnyttjade, nya, odlingspotentialer.

M V H
---> Matz
av Marbas
Vet inte hur många som fått en power point presentation via email som skickas runt med en uppmaning mot det höga drivmedelspriset. Men, grunden i meddelandet är så här:

Alla slutar handla drivmedel på Statiol och OK/Q8. Handla ert drivmedel på någon annan mack. Detta kommer i sinom tid medföra att Statoil och OK/Q8 måste sänka sina priser, vilket leder till att de andra bolagen också sänker sina priser. På så sätt har kunderna startat ett priskrig mellan oljebolagen.

Låter som en rätt rolig grej, men det bygger ju på att en betydande mängd personer i Sverige slutar att tanka på just dessa mackar...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Marbas skrev:Alla slutar handla drivmedel på Statiol och OK/Q8.
I mailet jag fick stod det att sluta handla bensin! Vilken tur att jag tankar etanol då!!

Tycker att denna typ av manifestation är löjlig då den inte är till någon nytta! de olika mackarna har så dålig avans på bränsle, det mesta är skatt. Så man borde ju egentligen ge sej på politikerna!! Just my two cents!!

//David
av Marbas
Nybbe_gefle skrev:
Marbas skrev:Alla slutar handla drivmedel på Statiol och OK/Q8.
I mailet jag fick stod det att sluta handla bensin! Vilken tur att jag tankar etanol då!!

Tycker att denna typ av manifestation är löjlig då den inte är till någon nytta! de olika mackarna har så dålig avans på bränsle, det mesta är skatt. Så man borde ju egentligen ge sej på politikerna!! Just my two cents!!

//David

Jo, men idén är ju rätt bra. Och blir oljebolagen irriterade över en sådan manifestation så kanske de också vänder sig mot politikerna...
av borg
Stupid-Flanders skrev:
borg skrev:Fick själv liknande sms, men inget om att man skulle blockera bensinstationer. Uppmaningen var att man ska inte tanka o handla på bensinstationerna 23-26 maj.
Vart ska man tanka då? Håller med Scania. Folk kommer ju tanka bilen ändå före eller efter. Och jag tror ju knappast att bensinbolagen kommer sänka bensinpriset för att folk inte köper snus eller korv just de här dagarna.

Är det inte viktigare att göra något för att påverka bensinskatten på 60-70% som inte ger något tillbaka.

Öööööh, vad skrev jag för något som var fel :?: :?: :?:
av Kroken
Bra och tack för statistiken, det finns bara 2 allvarliga brister i den, den första är att den produceras av oljeindustrin själv, och med statistik kan man bevisa vad som helst bara man vinklar rapporten rätt. Det andra är att produktionskostnaden sannolikt baseras på att inköpspriset är världsmarknadspriset och varken sig Shell eller Statoil köper in oljan de pumpar upp den ur egna fyndigheter och där är internpriset mycket långt ifrån världsmarknadspriset, därav att Oljebolagens vinster är astronomiska idag. De säljer till ett konstlat marginalpris som de hävdar är marknadspriset och producerar till en helt annat prisnivå, precis som eljättarna, Vattenfall, EON och Fortum gör med elpriset. Alla vi konsumenter är fullständigt grundlurade, det är bara att läsa deras resultatrapporter, lustigt att våra politiker köper detta, faktum är att det enda land som börjat ugglor i mossen är USA där oljebolagen nu utsätts för tuffa förhör av kongressen (tror jag att det är).
Användarvisningsbild
av gundj
Det är klart att oljebolagen tjänar pengar, vad är det som är konstigt med det?
Men 7,60:- är fortfarande pâlagor.
Och bara för att man pumpar upp oljan själv sâ är den inte gratis.
Utvinnings, rafinerings, utvecklings och transportkostnader är nog rätt lika för alla, möjligen nâgra ören till förmân för de med egna källor.
Ge mig ett öre per sâld liter bränsle i Sverige och jag kan pensionera mig i förtid.
av Kroken
Med tanke på dina svar, gundj, så kan jag inte låta bli att misstänka att du har ett finger i oljeindustrin, att tycka att de vinster som oljebolagen gör idag inte är konstiga, tyder på att du rejält missförstår vad normala marknader ska ge för vinster. Shells siffror för 2007 ger en vinstmarginal före skatt på 17 %, normal industri jublar av glädje för 5-7 %, de är de 10-12 % som vi konsumenter betalar i onödan eftersom marknaden består av ett tydligt oligopol som Statoil nu vill göra än värre med köpet av JET. Självklart så är statens 7,60 mycket pengar men de går åtminstone tillbaka till oss svenskar om än på konstiga vägar. Så jag tycker att en viss revolt inte är av ondo, sedan så tjänar mackägarna inte mycket pengar och det är också oljebolagens orimliga villkor. Så det vi borde blockera är oljebolagens huvudkontor.

Hittade 4st Njord fälgar med nya däck p[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]