Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
*pettson* skrev:Inte är det svårt att ställa på en bil i sverige?
http://www.vv.se/templates/page3____617.aspx
Men varför ställa på det och behöva betala en månads skatt + påställningsavgift på 50kr enbart för att kunna vara och besiktiga om man ändå inte ska använda bilen förrän om nån månad?
Problemet är ju att ävne om du ställer på och av bilen samma dag så åker du på den månadens skatt plus påställningsavgiften.
av *pettson*
Amarace skrev:
Men varför ställa på det och behöva betala en månads skatt + påställningsavgift på 50kr enbart för att kunna vara och besiktiga om man ändå inte ska använda bilen förrän om nån månad?
Problemet är ju att ävne om du ställer på och av bilen samma dag så åker du på den månadens skatt plus påställningsavgiften.
Jadu.. inte ens till besiktningen har du rätt att bruka bilen med 4 hjul i backen utan skattat/ skattekredit på bilen. Lagen är väldigt tydlig med att antingen har du skattat.. eller har skattekredit på bilen. Du får inte ens BOGSERA bilen med 4 hjul i backen utan betald skatt eller skattekredit. Alternativet är då dolly (det är tillåtet) eller åka flak. Om det gäller 30 dagar så förstår jag inte riktigt hur illa det kan vara? I mitt fall 2001 krona/12 alltså 166kronor o 75 öre plus 50 kronor för att jag vill göra det hela snabbt som jag möjligen kan gå miste om då om jag nu inte nyttjar bilen direkt.
av LarsBd
*pettson* skrev:Lagen är väldigt tydlig med att antingen har du skattat.. eller har skattekredit på bilen. Du får inte ens BOGSERA bilen med 4 hjul i backen utan betald skatt eller skattekredit.
Kan man få en länk till den lagtexten?
av anp
*pettson* skrev:
Amarace skrev:
Jadu.. inte ens till besiktningen har du rätt att bruka bilen med 4 hjul i backen utan skattat/ skattekredit på bilen. Lagen är väldigt tydlig med att antingen har du skattat.. eller har skattekredit på bilen. Du får inte ens BOGSERA bilen med 4 hjul i backen utan betald skatt eller skattekredit. Alternativet är då dolly (det är tillåtet) eller åka flak. Om det gäller 30 dagar så förstår jag inte riktigt hur illa det kan vara? I mitt fall 2001 krona/12 alltså 166kronor o 75 öre plus 50 kronor för att jag vill göra det hela snabbt som jag möjligen kan gå miste om då om jag nu inte nyttjar bilen direkt.
Du har rätt att köra till och från SBP med avställt fordon, under förutsättning att du tidigare haft minst trafikförsäkring på fordonet, och nu en gällande avställningsförsäkring.

Eller om du tecknar en tillfällig trafikförsäkring för aktuell dag/tidpunkt.
En tillfällig försäkring innehåller dag och tid för besiktning på pappret som f-bolaget sänder ut, för att uppvisa för polisen ifall du stoppas.

Gissningsvis är detta sätt framtaget för att minska adminstrationen och kostnader samt underlätta för inblandade parter, då det tillåter ett avställt fordon att köras till/från SBP utan att ställas på.
Användarvisningsbild
av Janne3
Ja ni grabbar inte lätt. Jag får åka till bilprovningen , pratade med mitt bolag, jag har stilleståndsförsäkring nu så de sa de va grönt för mig och de bästa va om man talade om vilken dag man skulle in så blev de inga problem alls så sa de i alla fall, Vet inte om de har någon betydelse att det sker innom min besiknngs tid. igentligen skulle ja kunna ställt på och kört till 31 juli
av *pettson*
Oskattat fordon har inte nåt direkt med avställning att göra. Blanda inte ihop dom två. Det är samma regler för oskattat utan skattekredit vid inbesiktning som är det vid vanligt obetald fordonskatt. Brukandeförbud med andra ord. Att du betalt en försäkring på bilen gör dej INTE mindre skatteskyldig. Det är min egen erfarenhet. Som sagt du får inte ens bogsera en oskattad bil med 4 hjul i backen.

Men nu börjar nåt bli konstigt ändå för jag ringde runt nu på morgonen till olika instanser. Alltså folk jag vet jobbar för olika instanser..
Såhär säger dom..
Bekant 1= Polis Vi stannar fordonet och bötfäller denna samt tar skyltarna. Dom återfås mot uppvisande av kvitto av inbetald fordonsskatt. Man får ALDRIG framföra oskattat fordon på allmän väg oavsett hur försäkrad den är.

Bekant 2= SBP du får ta bilen till bilprovningen när den är avställd så länge trafikförsäkring finns. Men de är bara till besiktning och inte ens till verkstad.

Ska jag tro ett mail som nån lagt ut på zatzy som ska visa vägverkets svar så får vi INTE åka oskattat. Slår vi upp BRUKANDEHINDER för vägverket får vi följande:obetalda skatter eller avgifter

*Fordon som står avställt och som inte har ett brukandhinder får
enligt lag föras till närmaste Bilprovning om försäkring finns.
Ändrad lag gäller fordon som är i trafik, försäkrat samt skattat men
har körförbud pga utebliven eller utgånget föreläggande hos
Bilprovningen. Numera får man då endast köra till verkstad för reparation och sedan
direkt till bilprovningen.
Man får alltså inte provköra fordonet i samband med reparation och
inte heller köra hem från verkstaden. *

men vem har nu rätt då...
av anp
http://www.vv.se/templates/page3____620.aspx

"Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."
av *pettson*
anp skrev:http://www.vv.se/templates/page3____620.aspx

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."
Jepp.. och är fordonet avställt och fordonskatten är återbetald som brukligt blir vid avställning så är ju skatten obetald i nuläget..moment 22?
Inte bruka ett oskattat fordon..
av LarsBd
Jag förmodar att det avses debiterade skatter som ej är betalda före på inbetalningskortet angiven sista inbetalningsdag, dvs en skatteskuld.
av Amarace
*pettson* skrev:
anp skrev:http://www.vv.se/templates/page3____620.aspx

Jepp.. och är fordonet avställt och fordonskatten är återbetald som brukligt blir vid avställning så är ju skatten obetald i nuläget..moment 22?
Inte bruka ett oskattat fordon..
Ett avställt fordon behöver du inte skatta, så vad är problemet?

Man får köra ett avställt fordon till och från besiktning om trafikförsäkring finns.

Alltså är det inga som helst problem att köra en avställd bil till besiktningen om det finns trafikförsäkring.

Det som avses med obetalda fordonsskatter är det som blitt debiterat men inte betalt i rätt tid, då har man brukandeförbud och en skatteskuld.

Jag har själv "praktiserat" detta vid en poliskontroll när jag blev stoppad, dom hävade att jag inte fick köra, jag hävdade att jag fick köra till besiktning när jag hade avställningsförsäkring, dom hävade att bilen skulle vara påställd och att skatt skulle vara betald eller att det fanns skattekredit. Efter många om och men så släppte dom mig efter koll mot försäkringsbolaget angående försäkring samt VV om vad som gällde om man ska besiktiga och bilen är avställd. Dock (av ren grinighet antar jag) så körde dom sedan efter mig in till parkeringen på bilprovningen.

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]