Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En servicebok är givetvis värd en hel del, har flera gånger varit
med om kunder som valt bort vissa bilar t.o.m om det ibland
kanske saknats nån enstaka service, tänk då vad samma kund skulle
säga om man stod och förklarade att Mathias servat denna bil och sparat
allt i ett Excelark????
Hyrbilar kan vissa personer ha åsikter om, men det är normalt
sett välservade bilar som ofta inte gått långt och oftast i bättre
skick än samma bil som en privatkund haft.

Vem säger att din bil Mathias är i så exeptionellt bra skick
bara för att du servat den själv och skriver ner allt om bilen???

Vad säger handlaren om boken, har dom inga uppgifter, har dom glömt
bort den eller???
MathiasS och volvo51: Bobken1 som skapat tråden har köpt en bil och blivit lovad att en full servicebok ska följa med. Säljaren levererar sedan bilen utan servicebok. På grund av detta kommer bilen att vara värd mindre vid inbyte och vara svårare att sälja privat.

Tycker ni då att bobken då bara ska strunta i detta och börja fylla i ett excelark istället? Han har blivit blåst i sitt köp och förtjänar naturligtvis kompensation för detta.

Håller med jensen till punkt och pricka.
Det finns inget som säger att just min bil är i bättre skick än någon annan bil. Däremot kommer den som köper den veta mer om bilen än om man köper en bil med servicebok av en handlare. Bilhandlare vet oftast ingenting om bilens historia. Det är ju egentligen just det jag försöker säga men som jensen eller andreas inte vill förstå - det saknas koppling mellan bilens skick och en full servicebok (ELLER annan dokumentation för den delen). Det jag däremot försöker hävda med varierande framgång är att det viktiga är att bilens historia är dokumenterad. Om det är gjort i en servicebok eller på eget vis spelar mindre roll. Jag kan ju dock se att det finns avsevärt mer information i min egen dokumentation än i en servicebok (tex löpande noteringar mellan servicar).

En bil med okänd historia är mindre värd än en bil med dokumenterad historia. En bil helt utan dokumenterad historia skulle jag inte köpa. En bil som saknar servicebok men med dokumenterad hitstoria på annat sätt är ju en helt annan sak. Tycker jag.

För att då återkoppla till ursprungsfrågan: Att kräva några tusingar i ersättning för att bilen plötsligt saknar dokumentation känns lite futtigt. Problemen vid försäljning riskerar att bli större än så. Är det verkligen omöjligt att få fram dokumentation via verkstäder eller tidigare ägare? Det är historik man vill ha, inte några tusenlappar i ersättning.

Andreas - om Bobken från och med nu börjar fylla i ett eget excelark som dokumentation har jag förstås inga problem med. Däremot är det ju viktigt att få tag i bilens tidigare historia, via kvitton, verkstäder etc.

Jensen - jag skulle också välja bort en bil som saknade service ett år (herrejösses vad illa nu med longlife eländet!). Jag tror som sagt att din kund skulle känna att han vet MYCKET mer om bilen om jag uppvisar min dokumentation och berättar vad som gjorts med bilen än om du sticker fram en servicebok med fyra stämplar i - som bilhandlare vet du ju oftast inte ett jota om bilen.

Sluta fokusera på serviceboken som om det vore en allsmäktig text. Det är innehållet som är intressant, inte stämplar i en förtryckt bok.
Samma för mig som för MathiasS: Excelarket berättar mer historia om bilen. Det tycker jag är viktigt och inte gör jag det för att medvetet lura en ev. köpare..! Det kan man isf även göra med verkstadsstämplar, som bekant ;-).
Men mellan varven har jag lämnat in bilen på service och fått stämplar. Mest för att något annat skulle fixas samtidigt, typ, garantiåtgärder. Annars har jag bara begagnat mig av aukt.verkstad när priset varit det samma som hos min ordinarie mek.

M V H
---< Matz
Alla hakar upp sig på servicebok och excelark... det väsentliga är att man har någon sorts dokumentation som kan härleda och styrka att bilen är väl omhändertagen. Sen måste man givetvis bedömma skicket på bilen och intentionerna hos säljaren själv.

Så för att gå tillbaga till trådskaparens fråga så tycker jag självklart att han skall få en viss ersättning. Nu vet jag inte skicket på bilen i övrigt, men eftersom han köpt bilen så måste han bedömt att bilen varit i fullgott skick så återköp kanske inte är ett måste men inte ett omöjligt krav.

Att lita blint på bilförsäljare är som att ge din plånbok full med pengar åt en knarkare på plattan och be han förvara den åt dig och sen dyka upp med den på samma platts en vecka senare och överlämna den med alla pengar kvar. Märker säljaren att han fått en problembil på halsen så måste han ändå försöka sälja den med viss vinstmarginal.

Håller fullständigt med MathiasS! Ärlighet och raka puckar kombinerat med ordning och reda på alla papper, då vet man oftast vad man får. Dom gångerna jag själv sålt bilar så lämnar jag alltid med kvitton med datum på när servicar och reparationer är gjorda. Oftast gör jag det mesta själv, men det händer även att jag lämnat in den.

Vad säger egentligen att verkstan som anställt en finnig tonåring gjort ett bättre jobb än mig, eller tvärtom?
Har du garanti kvar på bilen så är serviceboken en klar värdehandling, men efter det så är den bara en inbillad säkerhet som man ändå vill ha. Den inger ett visst förtroende för att bilen iaf är servad vid rätt tillfällen vilket inte är en nackdel direkt.
matzen10 skrev:Eftersom jag inte är så blyg så kan jag tanka upp min servicehistoria, på excelark.

Bild
Ungefär sådär ser mitt ark också ut. Jag lägger även in besök hos SBP ink resultatet därav samt löpande noteringar problem eller saker som ska åtgärdas, kan tex vara tjocklek på bromsskivor/belägg vid däcksbyte, ev oljeläckage etc, vilken olja som tippats i osv osv. På förra bilen (en audi) där jag lätt kunde ta ut felkoder och logga data var det också praktiskt att koppla utdragen från diagnosen till ett inlägg i "bil-dagboken".

Arket i sig är ju inget märkvärdigt - det blir vad man gör det till.
Enligt mig så ser det väldigt 'proffesionellt' ut med exelarket där du/ni har fyllt i alla utförda arbeten på bilen.

Om jag hade kollat på en bil så hade sån dokumentation och att bilen ser ut att vara i bra skick varit avgörande

/Kalle
En bil som har ett Excelark som service bok finns det inga belägg för
att det skulle vara en bättre bil än en som har en komplett servicebok.
Jag kan garantera att ca 99% av dom eventuella kunderna på en
specifik bil skulle välja en annan bil om ägaren halar fram ett excelark
som servicebok, oavsett hur nogrann man än varit.
Folk värderar servicebok väldigt högt, detta går inte att komma ifrån.
Jag anser liksom MathiasS att serviceboken är överskattad värdemässigt. Heja Lambi :wink:

Vill inte någon köpa min bil som är i superskick men hemservad så skiter jag i det. Till slut kommer det någon bilkunning och begriper vad som är gjort.

Mina tre senaste bilar har inte haft kompletta serviceböcker, då jag gjort service m m själv.
Bilarna har köpts av kompisar då dom vet att jag är extremt noga med skicket på mina bilar.

Men jag kan sälja billigare än en bilskojare som måste dra ihop till lön, lokalhyra, m m.

Självklart så trumpetar bilskojaren ut budskapet. Bilar utan servicebok är sämre.
För man vill ju stödja den egna verkstaden och dra in grova pengar, samtidigt som man skall pungslå bilägarna på sista skärven. :wink:
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]