Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

betterlead skrev:Tyvärr väldigt typiskt för lilla Sverige med ett par stora aktörer inom många av de olika branscherna. En apa vet att sådant är konkurrenshämmande. Dock når inte våra folkvalda upp till samma intelligensnivå som detta djur.

Å andra sidan - jag var i Polen nyligen och där är medellönen ca 3500 zloty. (Ungefär 10 000 SEK.) Inkomstskatten är visserligen rejält lägre än i Sverige, men ändå.
95 oktan blyfritt låg kring 4,50 zloty vilket är ca 12,85 SEK. Dieseln var några tioöringar billigare.
Snacka om höga bränslepriser. Vi ska klaga vidare, men det kan vara intressant med perspektiv...

Sen kan jag väl nämna att en lärare tjänar betydligt under meddellönen - för att inte tala om en nybakad polis. Lön ca 1700 zloty/månad!

Som sagt, perspektiv...
Beträffande bränslepriser så är Venezuela alldeles perfekt.

Ca 1 krona/litern :D

Som sagt, perspektiv
År 2020 talades det på radion i morse, om att bensinpriset skall ligga på ca, 27,50 kronor

Om inget alternativ tagits fram tills dess, hur många tror att Sverige kommer att förbli ett modernt land?
Tyvärr är det ju säkert så att många bensinbolag har samma ägare.

Men i vilket fall som helst så skiljer sig ändå priserna där jag brukar tanka.
Idag (Bensin)
Jet 12,84
Statoil ligger en bit över 13 kr/l

Tyvärr så är det väl inte alltid så bra konkurrans. Jag tror att det Petterson beskriver ändå är ganska vanligt, även om det inte visas så öppet som den situationen han beskrev.
Jo, men det "pettson" beskriver är ju i alla fall en viss form av konkurrens även om kartellen gör att den funkar dåligt. Ingen vågar ju dra iväg uppåt i pris hur mycket som helst.

Om de stora bolagen köper upp och slår ihjäl de små prispressarna som Jet mfl så finns det ju inget som hindrar att prisern rusar helt fritt uppåt.....
Även om Statoil köper upp Jet, så tror jag inte att priserna kommer att förändras så mycket. I vart fall inte prisskillnaden då Statoil m.fl har rabatt via kort vilket Jet inte har.

Tanka nu, billigare än så här blir det inte!
Det kanske dyker upp någon ny lågprisjätte på marknaden om man har riktig tur och offrar ett lamm till bensingudarna.

Skulle etanolprisena kunna gå ner lite skulle jag fundera på etanolkonvertering i Volvon, om det går dvs.
Du tror alltså inte att du skulle tjäna på en etanolkonvertering med dagens priser?

Jag sparar ca, 5 kronor milen med dagens priser, med nuvarande bilen ( B21/23A (?) motor ). Med förra bilen ( 230F motor ) sparade jag, om jag tar den högsta förbrukningen jag uppmätte på E85, 1 krona milen, alt, ca, 2,50 kronor sett till den lägsta uppmätta förbrukningen, och dagens priser.
av *pettson*
anp skrev:Du tror alltså inte att du skulle tjäna på en etanolkonvertering med dagens priser?

Jag sparar ca, 5 kronor milen med dagens priser, med nuvarande bilen ( B21/23A (?) motor ). Med förra bilen ( 230F motor ) sparade jag, om jag tar den högsta förbrukningen jag uppmätte på E85, 1 krona milen, alt, ca, 2,50 kronor sett till den lägsta uppmätta förbrukningen, och dagens priser.
Och i den uträkningen har du räknat in seriös konvertering med antingen annat bränsletryck eller andra spridare eller kombination (eller kanske seriöst fixat förgasare), samt gjort seriös avgasmätning på bilen. Även bytt oljetyp och gör den servicen oftare som rekommenderat ? Ändå tjänar du 5 kronor milen?
*pettson* skrev:
anp skrev:Du tror alltså inte att du skulle tjäna på en etanolkonvertering med dagens priser?

Och i den uträkningen har du räknat in seriös konvertering med antingen annat bränsletryck eller andra spridare eller kombination (eller kanske seriöst fixat förgasare), samt gjort seriös avgasmätning på bilen. Även bytt oljetyp och gör den servicen oftare som rekommenderat ? Ändå tjänar du 5 kronor milen?
Jag tjänar inte, utan sparar 5 kronor milen. ( Felaktigt ordval i mitt förra inlägg )
Jag har räknat enbart på den direkta bränslekostnaden i mitt exempel.
Mina konverteringar kostade lite arbetstid samt ström till den uppladdningsbara skruvdragaren.
Alternativt 2-400 kronor för inköp av begagnade turbospridare.

Jag tror försvinnande få gör annan avgasmätning av motorn efter konvertering än vad som utförs hos SBP.
Och mina fordon har alltid gått igen besiktningarna med gott resultat.
Den bil jag konverterat som gått längst, har gått ca, 6000 Mil i dagsläget. och gick nyligen genom besiktningen utan anmärkning på avgasvärdet.
Inga andra motorproblem har heller noterats. Oljeservice mm är absolut under all tänkbar kritik då nuvarande ägare endast tankar och kör.

Servicemässigt tror jag också få ändrar intervall eller oljekvalitet, ändå hör vi sällan eller aldrig talas om haverier eller problem direkt relaterade till detta.
Problem och haverier förekommer säkerligen, men är de bevisat kopplade till etanolanvändningen. och är de fler eller färre än ex,vis vid turbokonverteringar eller chipstrimningar?
av *pettson*
anp skrev:
*pettson* skrev:

Jag tjänar inte, utan sparar 5 kronor milen. ( Felaktigt ordval i mitt förra inlägg )
Jag har räknat enbart på den direkta bränslekostnaden i mitt exempel.
Mina konverteringar kostade lite arbetstid samt ström till den uppladdningsbara skruvdragaren.
Alternativt 2-400 kronor för inköp av begagnade turbospridare.

Jag tror försvinnande få gör annan avgasmätning av motorn efter konvertering än vad som utförs hos SBP.
Och mina fordon har alltid gått igen besiktningarna med gott resultat.
Den bil jag konverterat som gått längst, har gått ca, 6000 Mil i dagsläget. och gick nyligen genom besiktningen utan anmärkning på avgasvärdet.
Inga andra motorproblem har heller noterats. Oljeservice mm är absolut under all tänkbar kritik då nuvarande ägare endast tankar och kör.

Servicemässigt tror jag också få ändrar intervall eller oljekvalitet, ändå hör vi sällan eller aldrig talas om haverier eller problem direkt relaterade till detta.
Problem och haverier förekommer säkerligen, men är de bevisat kopplade till etanolanvändningen. och är de fler eller färre än ex,vis vid turbokonverteringar eller chipstrimningar?
Vi kan väl först förklara att du kommit undan med väldigt låg kostnad på begagnade turbospridare.Skrotens pris är inte 100kronor/st normalt sett. Sen vet jag nu inte vilken bil vi pratar om men steget GLT/Turbo på spridare om vi nu pratar om gula till bruna spridare på en 850 är direkt felaktigt.. även om det nu fungerar. Naturligtvis har inte heller bruna spridarna samma bränsletryck exakt som gula spridarna så jag får anta att du tog hela railen med BTR för att försöka jämna ut kurvan? Flödesdelen är ändå inte korrekt beräknad om det ligger till så.. Men ändå det *fungerar ju*..

*Jag tror försvinnande få gör annan avgasmätning av motorn efter konvertering än vad som utförs hos SBP.
Och mina fordon har alltid gått igen besiktningarna med gott resultat.*

Vet du.. det tror jag med.. ÄNDÅ säger sej majoriteten göra detta för både miljön och plånboken. Eftersom ingen annan än då SBP eller motsvarande utrustning används så kan vi endast såga miljötänket och snabbt säga att plånboken var det som var det prioriterade. Särskilt då om man struntar i intervaller och annat för att hålla ned kostnaderna. Om man inte vill göra saker och ting seriöst tycker jag ärligt talat att man är lite av en miljögris ändå eftersom du kanske är etremt snäll med co utsläppen och kanske inte skapar nya utsläpp av just den gasen. Men däremot ökar utsläppen katastrofalt av diverse andra otrevliga saker som då gör att du nu är värre i princip än innan som nedsmutsare.

*Problem och haverier förekommer säkerligen, men är de bevisat kopplade till etanolanvändningen. och är de fler eller färre än ex,vis vid turbokonverteringar eller chipstrimningar*

Intressant.. Först och främst erkänns i stort sett INGA haverier vid etanolkonvertering, var man än läser är det säkert och haverier är en myt, det är alltid fel som varit innan på bilen. Vi vet bägge att det är sant att det förekommer. Men som sagt är det mera eller mindre? Eller likvärdigt?.. Ja jämfört med turbokonverteringar så lär det vara jämt..turbokonverteringar är ju ett sätt att ge laddtryck till en bil som inte är konstruerad för det.
Med chipstrimningar så lär det vara mindre haverier på grund av chipstrimningar som ska härledas till själva chipet..
Vid en chipstrimning dubblar du laddtrycket väldigt ofta. Dubblar du inte ger du det iallafall ½gång till i ladd. Det gör att man mekaniskt är nära metallernas utmattningsgräns. Men kör man med chip som chip är tänkt (Alltså du har en bruksbil med pulver men inte en streetracer) så håller det mååånga mil utan risk för haverier. Detta då bilens alla skyddsfunktioner som fanns från fabrik är kvar i mjukvaran. Dock med vissa töjda gränser. Den möjligheten drar oftast direkt vid mappning. Detta under förutsättning att inget skruvas..
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]