Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Jag hade nog köpt 2 nya däck, och monterat dessa bak samtidigt som de gamla bakdäcken monterats fram.
Känns lite onödigt att "kasta" bort 2 däck med 6mm mönster i. Andrahandsvärdet är väl rätt dåligt på däck också.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja jag tänker absolut inte kasta 6mm däcken.
Det jag menade var att jag får se var jag placerar de nya däcken.
Alla tycks visst missförstå mig idag. :P
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det där med" bästa däcken bak" för att undvika bakvagnssladd är rätt mycket bullshit. Varför då, ja hur ska du få bästa däcken bak ???

Om man utgår från två däck med nytt mönster och två nästan blanka däck, vilka ha då bäst grepp?

På regnig väg med massor av vatten har självklart däcket med nytt mönster bäst grepp.

På torr väg har den slitna däcket överlägset bäst grepp, det blir nästan som ett racingslick.

Så antingen får du bakvagnsladd på torr eller blöt väg.

Bättre då att skifta lite nu och då så alla däck slits lika.

I trådskaparen fall funkar det säker bra med nya framdäck, de är snart nedslitna till samma nivå som bakdäcken, de får ju båda bromsa, styra och driva.
av anp
Får man bakvagnssladd på torr asfalt med bra däck, så borde man väl ha kört rätt mycket över gränsen?
Och hur uppträder ett utslitet däck om det finns grus mm på vägbanan?
av LarsBd
Åker man aldrig på våt vägbana kan man skifta däck för att få jämt slitage men den dagen bilen rullar på våt vägbana ska bästa däcken vara bak just för att inte bli överaskad av ett bakvagnskast.
Sämre däck fram ger tidiga varningssignaler och man kan anpassa farten i tid.
av AndS
Tycker att däckskillen med rekommendationden att alltid lägga nya däck bak och göra bytena med 2 däck åt gången resonerar riktigt. Med denna metod sliter du alltid ned däcken till det tillåtna och har alltid de bästa bak. Har inte själv tänkt i de banorna men ska fortsättningsvis göra det, tack för tipset.
Användarvisningsbild
av Nexus
vi bor i regniga sverige så blanka däck bak är ej ett alternativ jag vågar chansa på :-O)
Sen klarar mina framdäck ca 2 säsonger ,4000 mil ungefär, sen sätter jag de bakre fram och nya bak :D
Halva kostnaden byte 2 däck varje gång och då har man fräscha godkända däck hela tiden. så resonerar jag men betyder ej att det är rätt :wink:
av Marbas
grammse skrev:vi bor i regniga sverige så blanka däck bak är ej ett alternativ jag vågar chansa på :-O)
Sen klarar mina framdäck ca 2 säsonger ,4000 mil ungefär, sen sätter jag de bakre fram och nya bak :D
Halva kostnaden byte 2 däck varje gång och då har man fräscha godkända däck hela tiden. så resonerar jag men betyder ej att det är rätt :wink:
Halva kostnaden, men dubbelt så ofta. Att det skulle vara mer ekonomiskt att byta två däck åt gången än fyra stämmer inte för fem öre. Framförallt då du inte får någon större mängd ränta för pengar på banken idag...

Själv håller jag mig till att försöka slita alla fyra däcken jämt och byta alla fyra samtidigt. Då förlorar jag bara hälften så mycket tid hos däckverkstaden eftersom jag intebehöver köra dit så ofta...

När det gäller rekommendationer var man ska sätta de bästa (minst slitna) däcken så har det varierat genom åren. Ett tag skulle de sitta fram för att man skulle ha bäst styrförmåga, någon period skulle de sitta på de drivande hjulen, och nu ska de alltså sitta bak...

Hade jag varit som du Tomas88 så hade jag köpt två nya däck och satt dem fram.
av AndS
Tiden du förlorar hos däckverkstaden, kvittas mot skiftandet för att se till att alla däck är lika slitna vid byte av 4 däck. Tror att denna metoden hos många leder till att 2 av däcken byts med mönster kvar, jag säger inte alla. Och så sparar du ytterligare tid att du endast behöver ha koll på framdäcken när det gäller slitaget, bak kan aldrig bli mera slitna än framdäcken.
av anp
Marbas skrev:
grammse skrev:vi bor i regniga sverige så blanka däck bak är ej ett alternativ jag vågar chansa på :-O)
Halva kostnaden, men dubbelt så ofta. Att det skulle vara mer ekonomiskt att byta två däck åt gången än fyra stämmer inte för fem öre. Framförallt då du inte får någon större mängd ränta för pengar på banken idag...

Själv håller jag mig till att försöka slita alla fyra däcken jämt och byta alla fyra samtidigt. Då förlorar jag bara hälften så mycket tid hos däckverkstaden eftersom jag intebehöver köra dit så ofta...

När det gäller rekommendationer var man ska sätta de bästa (minst slitna) däcken så har det varierat genom åren. Ett tag skulle de sitta fram för att man skulle ha bäst styrförmåga, någon period skulle de sitta på de drivande hjulen, och nu ska de alltså sitta bak...

Hade jag varit som du Tomas88 så hade jag köpt två nya däck och satt dem fram.
Sett till vad däck kostar så är det för de flesta rätt ekonomiskt, i vart fall för stunden, att köpa 2 däck istället för 4. Utslaget på 10 år är skillnaden troligtvis inte så stor eller tydlig. Kanske t.o.m dyrare i.o.m att däckpriserna gått upp.

Hur motiverar du att bästa däcken skall placeras fram?

Jag vill påstå att bästa däcken fram leder till en bra grepp vid drivning, inbromsning och styrning. Även vatten/snöplaningsrisken minskar med de bästa däcken bak.

Men hur upplevs bakvagnen om bilen har de sämre däcken placerade där?

Bakvagnen är oftast väldigt lätt jämfört med framvagnen, och vid en kraftig inbromsning och undanmanöver niger framvagnen ner. en framvagn som redan från början har fördel av att ha tyngd på sig då motorn är placerad fram, och som får mer tyngd på sig via inbromsningen och nigningen. Däcken är också bra, vilket i kombination med tidigare nämnd tyngd ger en bra broms och styrförmåga.

De sämre däcken bak har redan från början ett sämre grepp, och avlastas kraftigt genom inbromsningen/nigningen. Om föraren då gör en undanmanöver, kanske i kombination med vatten, snö, grus, is, löv... på vägbanan. Hur kommer bilens väghållning att upplevas då, och vad gör det för olycksrisken?

Nu talar vi i.o.f.s en rätt extrem situation, men de flesta säger sig ju dra på sig bältet t.o.m då de kör ut bilen ur garaget. Och få av oss kommer under en livstid någonsin ha nytta av bältet, varför det också kan beskrivas som en jämförbar extremsituation.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]