Marbas skrev:grammse skrev:vi bor i regniga sverige så blanka däck bak är ej ett alternativ jag vågar chansa på :-O)
Sen klarar mina framdäck ca 2 säsonger ,4000 mil ungefär, sen sätter jag de bakre fram och nya bak :D
Halva kostnaden byte 2 däck varje gång och då har man fräscha godkända däck hela tiden. så resonerar jag men betyder ej att det är rätt 
Halva kostnaden, men dubbelt så ofta. Att det skulle vara mer ekonomiskt att byta två däck åt gången än fyra stämmer inte för fem öre. Framförallt då du inte får någon större mängd ränta för pengar på banken idag...
Själv håller jag mig till att försöka slita alla fyra däcken jämt och byta alla fyra samtidigt. Då förlorar jag bara hälften så mycket tid hos däckverkstaden eftersom jag intebehöver köra dit så ofta...
När det gäller rekommendationer var man ska sätta de bästa (minst slitna) däcken så har det varierat genom åren. Ett tag skulle de sitta fram för att man skulle ha bäst styrförmåga, någon period skulle de sitta på de drivande hjulen, och nu ska de alltså sitta bak...
Hade jag varit som du Tomas88 så hade jag köpt två nya däck och satt dem fram.
Sett till vad däck kostar så är det för de flesta rätt ekonomiskt, i vart fall för stunden, att köpa 2 däck istället för 4. Utslaget på 10 år är skillnaden troligtvis inte så stor eller tydlig. Kanske t.o.m dyrare i.o.m att däckpriserna gått upp.
Hur motiverar du att bästa däcken skall placeras fram?
Jag vill påstå att bästa däcken fram leder till en bra grepp vid drivning, inbromsning och styrning. Även vatten/snöplaningsrisken minskar med de bästa däcken bak.
Men hur upplevs bakvagnen om bilen har de sämre däcken placerade där?
Bakvagnen är oftast väldigt lätt jämfört med framvagnen, och vid en kraftig inbromsning och undanmanöver niger framvagnen ner. en framvagn som redan från början har fördel av att ha tyngd på sig då motorn är placerad fram, och som får mer tyngd på sig via inbromsningen och nigningen. Däcken är också bra, vilket i kombination med tidigare nämnd tyngd ger en bra broms och styrförmåga.
De sämre däcken bak har redan från början ett sämre grepp, och avlastas kraftigt genom inbromsningen/nigningen. Om föraren då gör en undanmanöver, kanske i kombination med vatten, snö, grus, is, löv... på vägbanan. Hur kommer bilens väghållning att upplevas då, och vad gör det för olycksrisken?
Nu talar vi i.o.f.s en rätt extrem situation, men de flesta säger sig ju dra på sig bältet t.o.m då de kör ut bilen ur garaget. Och få av oss kommer under en livstid någonsin ha nytta av bältet, varför det också kan beskrivas som en jämförbar extremsituation.