Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Felet idag är inte att oljan *tagit slut* alltså är förbrukad som smörjmedel så att kasta in longlife är inte riktigt lösningen. Felet idag är att biltillverkaren anser att samma filter som räckte till 1500 mils körning med lite marginal nu enkelt ska klara 2000 eller 3000 mil plus lite marginal. Så ser inte sanningen ut riktigt. Det hade stämt om alla kört endast landsväg och alltid fått upp bilarna i temp osv. Men återigen, så ser inte verkligheten ut. Att köpa en longlife olja eller en svindyr vanlig, löser inte problemet med hur DIN bil rullar. Går bilen normal landsväg mestadels och sen i stan i blandad körning eller bara landsväg, så byt en extra omgång med FILTER så hålls oljan extra ren. Din bil går iallafall varm på landsväg och får koka bort fukt och skräp ur oljan. För dej som kör mestadels i stan, köp en billigare olja, halvera intervallen för byte av olja och filter. På så sätt mår även din motor bra. Går bilen endast korta korta sträckor och nästan aldrig får bli varm? Använd en billigare olja, byt vid 1/3 av normal intervall byt även filtret. Men se till så motorn får bli ordentligt varm under några mil i månaden annars kommer snart en serviceräkning på igentäppt vevhusventilation (sludge). Rekommendationen ovan är egentligen för alla bilar... Var och en gör som eget huvud säger, men gemensamt har ALLA bilar att: körsättet bestämmer oljebytesintervallen.
av jbl
Håller med till 100%. Jag byter vår och höst oavsett vilken olja eller filter det är i min bil. Kör då strax under 1000 mil per år. Blir mycket korta körningar då.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]