Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Äh, allt politiker tjafs om nollvision, spara liv osv är bara för att maskera att man vill få in skattepengar via dessa j-a kameraskåp !!! (att sedan så många dumma svenskar verkar gå på detta förstår jag inte).

Ut med varenda j-a lappli (förlåt, trafikpolis) på vägarna & ge dem direktiv att kontrollera alokohol, drog & tablett påverkade förare !!!!! Detta skulle spara fler liv än alla kameraskåp i världen.

Patetiskt, här drar varenda svensk bilist ett tungt ekonomiskt lass via alla j-a skatter vi påtvingas knutna till bilägandet & så vill politikerna straffa oss ännu mer med fartböter.... (ha i åtanke att livsfarliga tjackpundarPelle & hans tjackhora till flickvän inte bryr sig det minsta om vare sig trafikregler, kameraskåp, sin egen säkerhet ELLER någon annans när de är ute på stöldturné). Det är sådana element vi behöver få bort från vägarna ! Inte produktiva, skattebetalande Svensson som åker fast för att köra lite för fort på väg hem efter jobbet.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
av anp
vetten skrev:Kolla den här länken
http://www.poidatabase.se/links.htm

vetten
"Föraransvar eller ägaransvar

En utredning pågår om man ska övergå från föraransvar till ägaransvar när det gäller bland annat hastighetsöverträdelser. Om ägaransvar införs, innebär det att den som äger den bil som blivit registrerad vid en hastighetskamera, kommer att bötfällas oavsett vem som kört bilen."

Mycket skrämmande och allvarlig tanke ur rättshänseende.

Skitsamma vem som kört, huvudsaken vi kan klämma åt bilägaren på pengar... Verkar vara det nya mottot hos vv/polisen/staten.

Rättvisa, rättssäkerhet och bevisfråga/börda. Är det okända ord i sammanhanget?

För att förtydliga, jag är inte emot hastighetskontroller som sådana.
Men ett kamerabaserat övervakningssystem som silar mygg och sväljer kameler. Samt kan bli mycket tveksamt ur rättssäkerhetsmässig synpunkt. Det bör stoppas så fort som möjligt, både ur trafikmässig och rättslig synvinkel.
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Mellan piteå och luleå finns det bara 4 kameror,

norrgående:

65,39967 N
21,46890 E
och
65,45000 N
21,67360 E

Södergående:
65,45120 N
21,67470 E
och
65,40367 N
21,48085 E

om min GPS-grej till laptopen stämmer :P

//Erik
Användarvisningsbild
av Brainy
Kloge skrev:Sida med dem färskaste kamerafilerna

http://www.takes.se/index.html
Ahh, stämmer den där bra?

Har alltid använt poidatabase men tyvärr har ju inte dom uppdaterat på väldigt länge!

Ska ut och åka imorgon så kan någon garantera att de fungerar bra så slänger jag över dom :)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Kloge
De funkar hur bra som helst.Filen uppdateras ett par ggr i veckan
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack, jag har redan lagt in dom (och hade ett backupminneskort med mig :roll: ), och den fungerade utmärkt och hade med någon kamera som jag inte redan hade och hade även rättat till placeringen på några.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av C.W.
angående omkomna förare i trafiken och kameraskåp.
Är det inte så att motorcycklar inte kan bötfällas via plåtpolisen, då de saknar reg skyltar fram? (I)
Bara som tanke med tanke på noll vision. :*O/
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
C.W. skrev:angående omkomna förare i trafiken och kameraskåp.
Är det inte så att motorcycklar inte kan bötfällas via plåtpolisen, då de saknar reg skyltar fram? (I)
Bara som tanke med tanke på noll vision. :*O/
Hur skulle de överhuvudtaget kunna bötfälla en motocyklist? De allra flesta kör ju med integral hjälmar & då syns ju inte ansiktet (de måste väl likväl där identifiera att det är ägaren som kör)...... bara en tanke.....
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]