Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
#174515
Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars

När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna.

*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
Om fordonet är registrerat i utlandet.
Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

Mönsterdjup 3 mm
Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.

Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.


Vad är vinterdäck?
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:
särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Bästa däcken bak
För att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Lagring av däck
Däck ska förvaras svalt, torrt och mörkt.

Tunga fordon
Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck men Vägverket rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.
Användarvisningsbild
av Nexus
#174606
CP2 skrev:
Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
Ja sen är det upp till den enskilda polismannen att göra sin bedömning. En Polis jag pratade med menade på att om en gata i området jag kör på är hal så kan jag åka på böter, fast där jag kör så är det torrt och fint på vägen. Vad jag vet så är det väll ingen som har dömts för felaktiga däck ännu eller??
Användarvisningsbild
av Bosa
#175351
Måhända är jag lite tråkig i mitt tänk angående detta men personligen så skulle jag inte hamna i diskussion med polis huruvida det är risk för halka eller inte bara för att jag bytt till sommardäck innan 31 mars. Av den enkla anledningen att jag helt enkelt hellre åker med vinterdäck tills det inte längre är nån större risk för halka än att den sommarfina bilen ligger bucklig i diket pga halka. ;)

Åtminstone där jag bor så brukar det alltid bli några bakslag innan vintern ger sig, sommarfina vägar på vårkanten kan mao vara täckta med 2 dm snö när man kliver upp på morgonen vilket inte är så lockande med sommardäck när man har drygt 7 mil till jobbet. :)
Användarvisningsbild
av Jayhawk
#175431
Själv har jag inte ägt ett enda vinter däck dem senaste 5 åren :lol: känns så jävla onödigt när man max kanske får 4 - 5 dagar med vinterväglag i södra sverige 8)

Sedan har jag också blivit stoppad ett par gånger utan att snuten har sagt något, gäller väl att ha tur
av mojja
#176719
Jag kommer någ vänta någon vecka till iallfall. Känns som att vintern inte riktigt har sagt sitt här i närke än.

Imorse var det lite halkigt och sommardäcken funkar inte så bra när det bara e ett par plus grader då dom behöver lite varmare tempraturer för att greppa ordentligt.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av cobrajet
#176735
Idag åkte Vinterdäcken av på min 05:a 2,5T AWD och Sommardäcken på,vilken KÄNSLA 8) ,men jag fegar lite och behåller Vinterdäcken på 00:an V70 Classic till efter Påsk.
Användarvisningsbild
av exup
#176883
Jag slängde på mina igår,har inte vart snö dom senaste månaderna ialf.Men nu ska minsann snöa hehe 8) Obs,jag vet att det ÄR tidigt för sommarsulor men jag kunde inte hålla mej :D

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]