Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Primus
Jag vill inte verka otrevlig men... att tro att en 140hk sugmotor skulle kunna få en upplevd positiv effekt av V-Power är ett bevis på hur duperande reklam är.

Jag måste ärligt fråga "Infidi" om du verkligen trodde att det skulle vara någon skillnad?

Sedan måste jag fråga om det verkligen inte är en allmän kunskap att höga oktantal är till för högeffektsmotorer? oavsett om det kallas 98, 99, 100 eller V..?

Måste säga att jag är lite överraskad av denna tråd. Jag trodde nog att de allra flesta var trygga i att tanka den soppa som är lämplig för den motor man har!?! När Shell kom med sin V-Power tänkte jag att det måste vara en verkligt korkad företagsidé, vem kan gå på detta??? Men kanske hade jag fel... Att sedan det finns bilar och motorer som på marginalen kan gå lite bättre är en annan sak. Men skall vi säga att 99% inte alls har någon nytta av V-Power?

Hoppas tonen inte är allt för gnällig. Bara förvånat överraskad.
av V40
Primus skrev:Jag vill inte verka otrevlig men... att tro att en 140hk sugmotor skulle kunna få en upplevd positiv effekt av V-Power är ett bevis på hur duperande reklam är.

Jag måste ärligt fråga "Infidi" om du verkligen trodde att det skulle vara någon skillnad?

Sedan måste jag fråga om det verkligen inte är en allmän kunskap att höga oktantal är till för högeffektsmotorer? oavsett om det kallas 98, 99, 100 eller V..?

Måste säga att jag är lite överraskad av denna tråd. Jag trodde nog att de allra flesta var trygga i att tanka den soppa som är lämplig för den motor man har!?! När Shell kom med sin V-Power tänkte jag att det måste vara en verkligt korkad företagsidé, vem kan gå på detta??? Men kanske hade jag fel... Att sedan det finns bilar och motorer som på marginalen kan gå lite bättre är en annan sak. Men skall vi säga att 99% inte alls har någon nytta av V-Power?

Jag märker en marginell positiv skillnad av att tanka 98 oktan istället för 95. Mitt största intresse för V-powern var nog mer att den sägs vara gynsam och bra för motorslitage. Är detta något som har bevisats eller är det bara reklamsnack för att motivera V-powertankning för folk som inte har en högeffektsbil? Jag förstod givetvis att min 2,0 inte skulle gå som ett skållat troll pga 1 oktan. Det som jag var mest intresserad av var som sagt gynsamheten för motorn.

// V40
av Primus
Jag förstod givetvis att min 2,0 inte skulle gå som ett skållat troll pga 1 oktan. Det som jag var mest intresserad av var som sagt gynsamheten för motorn.
Ok V40, jag förstår din tanke. Men... Det finns ju massor av konstiga medel att fylla på med i tanken. Inget av dem brukar ju fungera. Kanske är varumärket Shell så starkt att det får oss/vissa att tro att det skulle vara gynsamt för motorn???

Men jag måste få fråga - vad ska gynsamheten ge? Vad menas med det? Vilka problem med motorer brukar uppstå som behöver lösas med V-Power eller tillsatser?
av V40
Hämtat från Shells officiella informationstext angående V-Power (shell.se)

Shell V-Power håller motorn ren medan du kör. Shell V-Power är också utformad för att skydda motorn bättre än andra bensintyper. Undersökningar visar att beläggningar i insugningssystemet kan försämra bilens prestanda inklusive acceleration och körbarhet. Shell V-Power är formulerad för att förhindra detta. Shell V-Power kan också avlägsna gamla beläggningar och håller ventiler rena och fria från beläggningar medan du kör.

// V40
av anp
Det står också, "Du som har en ny eller gammal bil och tankar Blyfri 95 eller 98 idag, kan ha fördel av byta till Shell V-Power."

Kan ha fördel, kan.

Vad för skit är det V-power håller motorn ren från?
Vad för risker/skador skyddar V-power en motor från?
Varför säljs vanlig BF95 mm, om de sorterna är skadliga, om än alls?

God reklam kan sälja det mesta, vare sig det behövs eller ej.
Det finns säkert bevisade fördelar med V-power, men jag tror få privatbilister kan dra nytta av dem i sin vardagstrafik.
av Infide
Primus skrev:Jag vill inte verka otrevlig men... att tro att en 140hk sugmotor skulle kunna få en upplevd positiv effekt av V-Power är ett bevis på hur duperande reklam är.

Nä, det trodde jag faktiskt inte, men efter att ha läst på forumet om folk som tankar 98 för att motorn mår bättre av det och att folk faktiskt upplever skillnad av V-power så tänkte jag "varför inte, likabra å prova! och mitt ovanstående inlägg är provresultatet :twisted:
av Primus
Nä, det trodde jag faktiskt inte, men efter att ha läst på forumet om folk som tankar 98 för att motorn mår bättre av det och att folk faktiskt upplever skillnad av V-power så tänkte jag "varför inte, likabra å prova! och mitt ovanstående inlägg är provresultatet
Ja då fanns det faktiskt en viss logik i att du provade V-Power. Att gå på vad andra säger sig upplevt tycker jag är mer realistiskt än att gå på reklamens budskap. Troligen ligger du närmare sanningen med din upplevelse än de som förespråkar 98 eller V-Power. Om man nu inte har en effektstark bil. Å andra sidan måste jag säga att skillnaden mellan 95 och 98 i min förra 330i var försumbar. Om den överhuvudtaget fanns kan det lika gärna varit mentalt. Mellan 98 och V-Power fanns ingen skillnad. Vad jag körde på? V-Power.. :lol: :lol: :lol: Varför? BMW:s stora sexa är optimerad för höga oktantal.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]

Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]

XC70 2015, gnissel höger bak

Hade knarr/gnissel på in V60 (2018) och bytt[…]

V70 som är slö hjälp

Tja, har en v70 2.0 från 2008 som går […]