Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
grammse skrev:Om jag inte har fel :oops: så finns det undantag som att provköra en bil vintertid med sommar hjul på bilfirma är helt okej enligt lagen.
Det svaret fick jag av en säljare på mitt förra jobb :roll:
Detta stämmer då man inte har möjlighet att skruva på vinterdäck till varenda kund som vill provköra en bil.
Men vad hade detta med första frågan att göra???
eller var det bara nåt du tänkte på?
av sandberg
*pettson* skrev:
Addekarlsson skrev:Precis som psyko säger, det är inget olagligt i att leverera en bil med sommardäck, eftersom det inte finns nån lag som säger att bilen inte får ha sommardäck då.
Vad lagen säger är att varken dom eller du får framföra bilen om det råder vinterväglag. Varken för egen maskin eller bogseras.

Jisses så många lagbrytare det skulle finnas om det vore lag på att ha vinterdäck på bilen i december. Jag skulle åka stenhårt, för jänken har bara sommardäck, precis lika som för de flesta andra som har en sommarbil i garage vintertid.
Got the point? :wink:

Mvh/ Adde

*) sommardäck får endast användas med minst 3 mm mönsterdjup när vinterväglag råder under den angivna tidsperioden enligt nedan angivna undantag i Trafikförordningen (4 kap. 18 a §).

"Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan för besiktning,
2. om fordonet enligt bilregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre,
3. om fordonet är registrerat i utlandet, eller
4. vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet."
4:an gillar jag. Den kan man ju alltid hävda. Oavsett vilket håll du reser åt, "utlandet" finns ju i alla riktningar.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jensen skrev:
grammse skrev:Om jag inte har fel :oops: så finns det undantag som att provköra en bil vintertid med sommar hjul på bilfirma är helt okej enligt lagen.
Det svaret fick jag av en säljare på mitt förra jobb :roll:
Detta stämmer då man inte har möjlighet att skruva på vinterdäck till varenda kund som vill provköra en bil.
Men vad hade detta med första frågan att göra???
eller var det bara nåt du tänkte på?
Ursäkta man finns till då :oops:
av Addekarlsson
Man kan ju hävda att man provkör bilen hem till sig själv. :wink:
Tror inte Harry Haffa och Bosse Batong går med på det, men försöka duger. :wink: :lol:

Mvh/ Adde
av Tylön
Ang. 4:an.

Det finns ju en anledning till varför var och varannan skåning kör runt med en tom back dansk öl i bagaget :wink:
av Marbas
Tylön skrev:Ang. 4:an.

Det finns ju en anledning till varför var och varannan skåning kör runt med en tom back dansk öl i bagaget :wink:
Är detta även förklaringen till varför alla blir så överraskade av den första snön...? :lol:
av *pettson*
Addekarlsson skrev:Man kan ju hävda att man provkör bilen hem till sig själv. :wink:
Tror inte Harry Haffa och Bosse Batong går med på det, men försöka duger. :wink: :lol:

Mvh/ Adde
Varje dag är en ny dag,, varje dag är en provkörning tills bilen är avbetald till banken.. 8)
Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Igår 11/8 på väg med bilen till b[…]

Tycker att du verkar ha det mesta i utrustning, ja[…]

Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller