Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
olson skrev:Ja, det är väl enda sättet att få sälja sin egen svindyra olja. Men visst, det är du som betalar.
Jag är benägen att hålla med om det.
Naturligtvis hävdar en biltillverkare att deras oljor är de bästa, och de enda som är gångbara i deras fordon.
Att påstå annat vore ju korkat affärsmässigt.

Min bil, och nybbes för den delen kan säkert omöjligen köras på på E85 om man frågar Volvo.

Nu är ju ATF oljor och elektronikprylar rätt långt från varandra produktmässigt. Men försök göra en prisjämförelse på en tv eller micro alla hemelektronikkedjor emellan.

Siba kallar produkten en sak, Onoff en annan, Elgiganten en tredje o.s.v. Ändå kan man omöjligen se skillnad på varorna utseendemässigt eller funktionsbeskrivningsmässigt.

Gissningsvis gäller samma förhållande oljor emellan.
Användarvisningsbild
av skovde
Nybbe_gefle skrev:Kolla med Norsk Hydro. De saluför även mobils oljor!

//David
ok tack!

//Robert
av olson
Citerar mig själv
"Du kan använda atf som har specifikationen dexron III"
av alter Schwede
"Q8 Unitrans JK" borde funka istället för "Mobil ATF 3309" eller "Volvo 1161540" för Volvos 5-växlade AW-automater.
av Psyko
Om du INTE vill ha lådproblem rekomenderar jag dig att använda
Volvos olja. Då VET man att det inte blir problem, men det är ju din bil o din plånbok. Ett lådras går ju bara på 15-40 000 beroende på om man tar en begagnad eller ny.
Användarvisningsbild
av skovde
Psyko skrev:Om du INTE vill ha lådproblem rekomenderar jag dig att använda
Volvos olja. Då VET man att det inte blir problem, men det är ju din bil o din plånbok. Ett lådras går ju bara på 15-40 000 beroende på om man tar en begagnad eller ny.
Självklart ska jag använda "volvos olja"

Jag startade ju tråden för att höra om nån visste nått ställe som säljer just den oljan till ett billigare pris än volvo...

God Jul på er!
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Lyfter, finns det ATF olja som passar min styrservo på granngården? När jag kollar i min manual så säger den att aut lådan ska h dextron 3, och när jag sedan ska utläsa styrservoolja så står det bara ATF? Bilen är f.y.i en v70 tdi -98. Betyder det att jag kan grabba vilken olja somhelst till styrservo sålänge det står ATF? Måste den inte uppfylla särskilda index eller är det mer förlåtande där? Sen undrar jag om granngården har bromsvätska med :)

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]