Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad gillar du bäst?

Framhjulsdrift
50
23%
Bakhjulsdrift
153
71%
Båda lika bra
13
6%
Användarvisningsbild
av Lilja
#132124
grammse skrev:
Lilja skrev:
grammse skrev: En porse kräver en del av sin förare. Överaskningar som en framhjuls driven bil inte bjuder på lika oförberätt för den ovana föraren.
Om bakhjuls drift vore det bästa alternativet varför är då nästan alla bilar framhjulsdrivna???
Fast en bakhjulsdriven bil är 1000 gånger roligare att leka med. :wink:
Men är man "insnöad" på bakhjulsdrift så är det svårt att övertyga de stackarna :wink: :wink:
:wink: :wink: :wink: :wink:
Därför att den bästa layouten på en personbil är att ha motorn fram och växelådan och drivningen fram. Det tar mindre plats och man slipper kardantunneln. Samtidigt så får inte en framhjulsdriven bil förrädiska kast som en bakhjulsdriven bil kan få som många kan tycka är obehagligt.

Anledningen till att en porsche är som den är är nog mer för den har betydligt fler hästar än en volvo. En M3a kräver lika mycket av sin förare och den har motorn fram så.

Men ja en framhjulsdriven bil är lättare för en vanlig svensson att köra, märk ordet LÄTTARE. Inte BÄTTRE.
Om man kan köra en bakhjulsdriven bil med rätt setup som typ en bmw så är den överlägsen en framhjulsdriven i nästan allt.
Har du några vetenskapliga bevis på att bakhjulsdrift är bättre eller bara efter eget tycke????? Om bakhjuls drift skulle vara så fantastiskt bra varför gick volvo ifrån det då??? och lika så flertalet andra märken.
Tja t.ex. formel 1 bilar är bakhjulsdrivna. I princip alla tävlingsbilar som inte är standardvagnar som STCC och rally är bakhjulsdrivna.
Varför volvo gick ifrån det har jag redan förklarat i tidigare inlägg, läs innan du hackar.
Användarvisningsbild
av Nexus
#132151
Lilja skrev:
grammse skrev:
Lilja skrev: Därför att den bästa layouten på en personbil är att ha motorn fram och växelådan och drivningen fram. Det tar mindre plats och man slipper kardantunneln. Samtidigt så får inte en framhjulsdriven bil förrädiska kast som en bakhjulsdriven bil kan få som många kan tycka är obehagligt.

Anledningen till att en porsche är som den är är nog mer för den har betydligt fler hästar än en volvo. En M3a kräver lika mycket av sin förare och den har motorn fram så.

Men ja en framhjulsdriven bil är lättare för en vanlig svensson att köra, märk ordet LÄTTARE. Inte BÄTTRE.
Om man kan köra en bakhjulsdriven bil med rätt setup som typ en bmw så är den överlägsen en framhjulsdriven i nästan allt.
Har du några vetenskapliga bevis på att bakhjulsdrift är bättre eller bara efter eget tycke????? Om bakhjuls drift skulle vara så fantastiskt bra varför gick volvo ifrån det då??? och lika så flertalet andra märken.
Tja t.ex. formel 1 bilar är bakhjulsdrivna. I princip alla tävlingsbilar som inte är standardvagnar som STCC och rally är bakhjulsdrivna.
Varför volvo gick ifrån det har jag redan förklarat i tidigare inlägg, läs innan du hackar.
Då måste jag ha missuppfattat hela tråden. Jag trodde det gällde gatbilar :oops: :oops:
Användarvisningsbild
av Lilja
#132224
grammse skrev:
Lilja skrev:
grammse skrev: Har du några vetenskapliga bevis på att bakhjulsdrift är bättre eller bara efter eget tycke????? Om bakhjuls drift skulle vara så fantastiskt bra varför gick volvo ifrån det då??? och lika så flertalet andra märken.
Tja t.ex. formel 1 bilar är bakhjulsdrivna. I princip alla tävlingsbilar som inte är standardvagnar som STCC och rally är bakhjulsdrivna.
Varför volvo gick ifrån det har jag redan förklarat i tidigare inlägg, läs innan du hackar.
Då måste jag ha missuppfattat hela tråden. Jag trodde det gällde gatbilar :oops: :oops:
Det gäller bilar i allmänhet. Men tävlingsbilar är väl ändå de snabbaste presterande bilarna eller hur. Ja framhjulsdrift är lättare att köra och mer praktiskt. Det är därför nästan alla bilar är det nuförtiden. Men framhjulsdrivna bilar suger när det gäller att ta sig snabbt runt en bana, suger även till att köra rakt fram. Framhjulsdrivna bilar är inte prestanda.

Bakhjulsdrift = Prestanda men kräver mer av föraren
Framhjulsdrift = Praktisk och lätt att köra
Användarvisningsbild
av Nexus
#132231
Lilja skrev:
grammse skrev:
Lilja skrev: Tja t.ex. formel 1 bilar är bakhjulsdrivna. I princip alla tävlingsbilar som inte är standardvagnar som STCC och rally är bakhjulsdrivna.
Varför volvo gick ifrån det har jag redan förklarat i tidigare inlägg, läs innan du hackar.
Då måste jag ha missuppfattat hela tråden. Jag trodde det gällde gatbilar :oops: :oops:
Det gäller bilar i allmänhet. Men tävlingsbilar är väl ändå de snabbaste presterande bilarna eller hur. Ja framhjulsdrift är lättare att köra och mer praktiskt. Det är därför nästan alla bilar är det nuförtiden. Men framhjulsdrivna bilar suger när det gäller att ta sig snabbt runt en bana, suger även till att köra rakt fram. Framhjulsdrivna bilar är inte prestanda.

Bakhjulsdrift = Prestanda men kräver mer av föraren
Framhjulsdrift = Praktisk och lätt att köra
Orkar ej disskutera du vägrar att framhjulsdrift oxå kan vara prestanda. Har för mig att det gick ganska bra för rickard rydell med 850 och volvo gör inte bort sig nu heller på racerbanan eller är de bilarna bakhjulsdrivna???? Renault gick ju bra som satan honda,opel mfl
I rally skogen går de små framhjulsdrivna bilarna som attan :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
#132240
Det är som jag också redan har sagt standardvagnsklasser, de FÅR INTE vara bakhjulsdrivna för de är framhjulsdrivna orginal. Sen har bmw länge varit de bästa bilarna i STCC.
I vilket fall som helst. Kolla på DTM, kolla på F1. Kolla på LeMans GTP serien kolla på fia GT. ALLA är bakhjulsdrivna varför?

Jag vägrar tro att framhjulsdrivna bilar kan mäta sig rent prestandamässigt med bakhjulsdrivna bilar för de kan de inte.

När man accelererar hårt med en bil, förs bilens vikt bakåt och tynger ner bakändan. Detta händer även på en framhjulsdriven bil. Medans en bakhjulsdriven bil får tryck på drivhjulen och därmed får mer grepp på drivhjulen får också en framhjulsdriven mer tryck på bakhjulen och mindre på framhjulen, vilket gör att framhjulen börjar spinna väldigt lätt. Det där är bara rakt fram.

Om man istället tänker på när man tar en kurva. Ingången i kurvan är relativt lika både på framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar.
I mitten på kurvan och ut ur kurvan händer samma sak igen. En framhjulsdriven bil tappar grepp på framhjulen och börjar därmed understyra medans en bakjulsdriven bil får hjälp av bakhjulen att trycka ut bakändan vilket gör att framhjulen inte tappat grepp. Om man gasar för mycket får man överstyrning ja det är just därför jag sa att bakhjulsdrivna bilar kräver mer av sin förare.
Användarvisningsbild
av Nexus
#132265
Lilja skrev:Det är som jag också redan har sagt standardvagnsklasser, de FÅR INTE vara bakhjulsdrivna för de är framhjulsdrivna orginal. Sen har bmw länge varit de bästa bilarna i STCC.
I vilket fall som helst. Kolla på DTM, kolla på F1. Kolla på LeMans GTP serien kolla på fia GT. ALLA är bakhjulsdrivna varför?

Jag vägrar tro att framhjulsdrivna bilar kan mäta sig rent prestandamässigt med bakhjulsdrivna bilar för de kan de inte.

När man accelererar hårt med en bil, förs bilens vikt bakåt och tynger ner bakändan. Detta händer även på en framhjulsdriven bil. Medans en bakhjulsdriven bil får tryck på drivhjulen och därmed får mer grepp på drivhjulen får också en framhjulsdriven mer tryck på bakhjulen och mindre på framhjulen, vilket gör att framhjulen börjar spinna väldigt lätt. Det där är bara rakt fram.

Om man istället tänker på när man tar en kurva. Ingången i kurvan är relativt lika både på framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar.
I mitten på kurvan och ut ur kurvan händer samma sak igen. En framhjulsdriven bil tappar grepp på framhjulen och börjar därmed understyra medans en bakjulsdriven bil får hjälp av bakhjulen att trycka ut bakändan vilket gör att framhjulen inte tappat grepp. Om man gasar för mycket får man överstyrning ja det är just därför jag sa att bakhjulsdrivna bilar kräver mer av sin förare.
På strippen trodde ingen framhjulsdrivna bilar kunde prestera några bra tider nu är de nere på samma tider som bakhjulsdrivna åkte för ett tag sen. :wink:

I STCC är bilarna så russkigt jämna att det nog mera beror på föraren än bilen.Framhjuls drift har jag för mig kan bromsa senare och där spara in tid.
Men ingen ide diskutera vidare jag håller på framhjulsdrift du på bakhjulsdrift. Det finns fördelar och nackdelar med båda systemen så jag anser inte att något är bättre än det andra!
Användarvisningsbild
av Lilja
#132420
grammse skrev:
Lilja skrev:Det är som jag också redan har sagt standardvagnsklasser, de FÅR INTE vara bakhjulsdrivna för de är framhjulsdrivna orginal. Sen har bmw länge varit de bästa bilarna i STCC.
I vilket fall som helst. Kolla på DTM, kolla på F1. Kolla på LeMans GTP serien kolla på fia GT. ALLA är bakhjulsdrivna varför?

Jag vägrar tro att framhjulsdrivna bilar kan mäta sig rent prestandamässigt med bakhjulsdrivna bilar för de kan de inte.

När man accelererar hårt med en bil, förs bilens vikt bakåt och tynger ner bakändan. Detta händer även på en framhjulsdriven bil. Medans en bakhjulsdriven bil får tryck på drivhjulen och därmed får mer grepp på drivhjulen får också en framhjulsdriven mer tryck på bakhjulen och mindre på framhjulen, vilket gör att framhjulen börjar spinna väldigt lätt. Det där är bara rakt fram.

Om man istället tänker på när man tar en kurva. Ingången i kurvan är relativt lika både på framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar.
I mitten på kurvan och ut ur kurvan händer samma sak igen. En framhjulsdriven bil tappar grepp på framhjulen och börjar därmed understyra medans en bakjulsdriven bil får hjälp av bakhjulen att trycka ut bakändan vilket gör att framhjulen inte tappat grepp. Om man gasar för mycket får man överstyrning ja det är just därför jag sa att bakhjulsdrivna bilar kräver mer av sin förare.
På strippen trodde ingen framhjulsdrivna bilar kunde prestera några bra tider nu är de nere på samma tider som bakhjulsdrivna åkte för ett tag sen. :wink:

I STCC är bilarna så russkigt jämna att det nog mera beror på föraren än bilen.Framhjuls drift har jag för mig kan bromsa senare och där spara in tid.
Men ingen ide diskutera vidare jag håller på framhjulsdrift du på bakhjulsdrift. Det finns fördelar och nackdelar med båda systemen så jag anser inte att något är bättre än det andra!
Finns fortfarande en anledning till varför alla formel 1 bilar GTP bilar fia GT bilar etc är bakhjulsdrivna-
Användarvisningsbild
av Mr B
#132512
Citat:
"Jag vägrar tro att framhjulsdrivna bilar kan mäta sig rent prestandamässigt med bakhjulsdrivna bilar för de kan de inte."
/citat

Klart att de kan! Fast inte på samma tävlingar naturligvis. Dragracing=bakhjulsdrift, ingen tvekan om det! Visst har det blivit bättre tider de sista åren för fwd, men naturlagarna kan man inte ändra på, rwd kommer alltid att vara snabbast. Grusväg i skogen=fwd har generellt varit snabbare än rwd sen "Carlsson på taket" och Stig Blomqvist körde SAAB som skållade råttor. Rallycross är mer jämnt skulle jag tro, rwd tar starten och sen drar fwd ifatt... Går man upp i extremsporter som F1 är det för mycket effekt för att fwd ska funka...

Man kan inte riktigt jämföra fwd och rwd så tycker jag, det beror ju helt på vad det är för bil och vad den ska användas till. Som vanliga bruksbilar kommer det säkert alltid att vara fwd i fortsättningen dock... Och det är ju det i huvudsak som Volvo gör, fast visst hade det varit trevligt med en häftig supersportbil som det står Volvo på...
Användarvisningsbild
av Nexus
#132525
Lilja skrev:
grammse skrev:
Lilja skrev:Det är som jag också redan har sagt standardvagnsklasser, de FÅR INTE vara bakhjulsdrivna för de är framhjulsdrivna orginal. Sen har bmw länge varit de bästa bilarna i STCC.
I vilket fall som helst. Kolla på DTM, kolla på F1. Kolla på LeMans GTP serien kolla på fia GT. ALLA är bakhjulsdrivna varför?

Jag vägrar tro att framhjulsdrivna bilar kan mäta sig rent prestandamässigt med bakhjulsdrivna bilar för de kan de inte.

När man accelererar hårt med en bil, förs bilens vikt bakåt och tynger ner bakändan. Detta händer även på en framhjulsdriven bil. Medans en bakhjulsdriven bil får tryck på drivhjulen och därmed får mer grepp på drivhjulen får också en framhjulsdriven mer tryck på bakhjulen och mindre på framhjulen, vilket gör att framhjulen börjar spinna väldigt lätt. Det där är bara rakt fram.

Om man istället tänker på när man tar en kurva. Ingången i kurvan är relativt lika både på framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar.
I mitten på kurvan och ut ur kurvan händer samma sak igen. En framhjulsdriven bil tappar grepp på framhjulen och börjar därmed understyra medans en bakjulsdriven bil får hjälp av bakhjulen att trycka ut bakändan vilket gör att framhjulen inte tappat grepp. Om man gasar för mycket får man överstyrning ja det är just därför jag sa att bakhjulsdrivna bilar kräver mer av sin förare.
På strippen trodde ingen framhjulsdrivna bilar kunde prestera några bra tider nu är de nere på samma tider som bakhjulsdrivna åkte för ett tag sen. :wink:

I STCC är bilarna så russkigt jämna att det nog mera beror på föraren än bilen.Framhjuls drift har jag för mig kan bromsa senare och där spara in tid.
Men ingen ide diskutera vidare jag håller på framhjulsdrift du på bakhjulsdrift. Det finns fördelar och nackdelar med båda systemen så jag anser inte att något är bättre än det andra!
Finns fortfarande en anledning till varför alla formel 1 bilar GTP bilar fia GT bilar etc är bakhjulsdrivna-
Och det finns en anledning till varför moderna bilar är framhjulsdrivna :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
#132539
Mr B skrev:Citat:
"Jag vägrar tro att framhjulsdrivna bilar kan mäta sig rent prestandamässigt med bakhjulsdrivna bilar för de kan de inte."
/citat

Klart att de kan! Fast inte på samma tävlingar naturligvis. Dragracing=bakhjulsdrift, ingen tvekan om det! Visst har det blivit bättre tider de sista åren för fwd, men naturlagarna kan man inte ändra på, rwd kommer alltid att vara snabbast. Grusväg i skogen=fwd har generellt varit snabbare än rwd sen "Carlsson på taket" och Stig Blomqvist körde SAAB som skållade råttor. Rallycross är mer jämnt skulle jag tro, rwd tar starten och sen drar fwd ifatt... Går man upp i extremsporter som F1 är det för mycket effekt för att fwd ska funka...

Man kan inte riktigt jämföra fwd och rwd så tycker jag, det beror ju helt på vad det är för bil och vad den ska användas till. Som vanliga bruksbilar kommer det säkert alltid att vara fwd i fortsättningen dock... Och det är ju det i huvudsak som Volvo gör, fast visst hade det varit trevligt med en häftig supersportbil som det står Volvo på...
Och jag kommer fortsätta säga att anledningen till att det finns så många snabba fwd bilar är för tt så många standardvagnar byggs som fwd idag för att det är säkrare och mer praktiskt därför har utvecklingen även på tävlingsidan gått framåt och bilarna blir bättre och bättre för att dom är tvingade till det i standardklasser som i rally och touring.
Hade lika mycket energi lagts på att göra rwd bilar snabbare hade det sett helt annorlunda ut det kan jag lova.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]