Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvo_Islander
Har köpt slitdelar till min gamla kärra och det har inte varit fel på kvaliteten. Nya bromsskivor och hjullager fram, ett lager har jag efterjusterat något, annars har det funkat felfritt. Bakre stötdämparna har jag också inhandlat på Biltema. Dock hade jag ett bromsok från Biltema på ena bakhjulet, monterat av en annan ägare för ett antal år sedan, och när det började kärva visade sig inte vara renoveringsbart.
Vad som tidigare nämnts i tråden, bromsbelägg aktar jag mig för. Kabelskorna gillar jag inte heller, tycker de är svåra att trycka ihop så kabeln sitter ordentligt fast. Men det är jag det, Adde kanske har bättre tång? :wink:

Köpte ett lastskyddsgaller typ "universial" men det var inget bra, för vekt i konstruktionen. Det lossade hela tiden Gick dock att modifiera så att det sitter fast i originalfästena så nu sitter det i alla fall fast.

Gillar också hylsnycklarna jag köpt, den där serien med tunna smäckra hylsor som sitter fastklämda på en blank list. Dessa har jag våldat med och de har bara hållit, risken att tappa bort hylsorna genom slarv är större än att man drar sönder dom.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag har köpt Biltema saker i över 30 år och de flesta saker har varit
helt klart prisvärda, men visst har det varit en och annan reklamation
men det har det blivit på Bilia oxså på de få saker som är köpta där.

Lite lättare att få reklamationen accepterad på Biltema än Bilia.

Men visst, original är original, det går aldrig att komma ifrån och vissa
saker kan t.o.m vara billigare på Bilia.

EDIT:

Jag har ifs aldrig köpt nyare bil än 10år ska kanske tilläggas. :wink: :lol:
Senast redigerad av 1 igelkottar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
Volvo_Islander skrev:Har köpt slitdelar till min gamla kärra och det har inte varit fel på kvaliteten. Nya bromsskivor och hjullager fram, ett lager har jag efterjusterat något, annars har det funkat felfritt. Bakre stötdämparna har jag också inhandlat på Biltema. Dock hade jag ett bromsok från Biltema på ena bakhjulet, monterat av en annan ägare för ett antal år sedan, och när det började kärva visade sig inte vara renoveringsbart.
Vad som tidigare nämnts i tråden, bromsbelägg aktar jag mig för. Kabelskorna gillar jag inte heller, tycker de är svåra att trycka ihop så kabeln sitter ordentligt fast. Men det är jag det, Adde kanske har bättre tång? :wink:

Köpte ett lastskyddsgaller typ "universial" men det var inget bra, för vekt i konstruktionen. Det lossade hela tiden Gick dock att modifiera så att det sitter fast i originalfästena så nu sitter det i alla fall fast.

Gillar också hylsnycklarna jag köpt, den där serien med tunna smäckra hylsor som sitter fastklämda på en blank list. Dessa har jag våldat med och de har bara hållit, risken att tappa bort hylsorna genom slarv är större än att man drar sönder dom.
har du en RIKTIG kabelskotång så sitter deras lika bra som någon annans kabelskor. Den där vanliga tunna som man kan klippa skruv med oxå :wink: är bara skit enligt min mening. Sattsa på en riktig tång som ej släpper förns det är riktigt åtklämmt. Men passa fingrarna bara :lol:
av Volvo_Islander
grammse skrev:
Volvo_Islander skrev:Har köpt slitdelar till min gamla kärra och det har inte varit fel på kvaliteten. Nya bromsskivor och hjullager fram, ett lager har jag efterjusterat något, annars har det funkat felfritt. Bakre stötdämparna har jag också inhandlat på Biltema. Dock hade jag ett bromsok från Biltema på ena bakhjulet, monterat av en annan ägare för ett antal år sedan, och när det började kärva visade sig inte vara renoveringsbart.

har du en RIKTIG kabelskotång så sitter deras lika bra som någon annans kabelskor. Den där vanliga tunna som man kan klippa skruv med oxå :wink: är bara skit enligt min mening. Sattsa på en riktig tång som ej släpper förns det är riktigt åtklämmt. Men passa fingrarna bara :lol:
Nog är min kabelskotång riktig alltid, i allra högsta grad. Och den funkar på vilka kabelskor som helst utom just Biltemas. Det var dock ett antal år sedan jag hade sådana och det kan ju vara helt annat idag. Nästa gång jag handlar på Biltema skall jag införskaffa lite kabelskor och testa, det börjar nämligen bli tomt i mina gömmor.
Men att jag byter ut min kabelskotång, nej aldrig någonsin. :D
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Har köpt vanliga tänger på biltema & de har visat sig vara....skit.
Men, köpte en sk kabelskotång på Biltema för ett par år sedan & den är nog det bästa verktyg jag köpt på länge (fungerar utmärkt med biltemas & andras kabelskor).

nedan Biltemas bild på kabelskotången som varmt rekommenderas:

Bild
av anp
Jag har vad som kan kallas en "skitkabelskotång", men den fungerar bra tillsammans med biltemas kabelskor ändå tycker jag.
Klippfunktionen är mer en teoretisk funktion än praktisk. Men det löser jag med en riktig avbitare istället.

Tången på bilden ovan har jag tittat och klämt på ett par gånger, och funderat på att köpa.
Men då det blivit dyrt nog ändå varje gång jag besökt Biltema, så har det ej blivit av ännu.
Användarvisningsbild
av Nexus
anp skrev:Jag har vad som kan kallas en "skitkabelskotång", men den fungerar bra tillsammans med biltemas kabelskor ändå tycker jag.
Klippfunktionen är mer en teoretisk funktion än praktisk. Men det löser jag med en riktig avbitare istället.

Tången på bilden ovan har jag tittat och klämt på ett par gånger, och funderat på att köpa.
Men då det blivit dyrt nog ändå varje gång jag besökt Biltema, så har det ej blivit av ännu.
Visst fungerar den billiga men brukar bli glapp och klämer då snett och ej tillräckligt. Jag föredrar en sk "proffs" tång. då vet man att det sitter :D

Fördelen med "proffs" tången är att du kan sätta fast kabelskon i tången och den sitter kvar även om man måste lägga ifrån sig tången lite :wink:
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo_Islander
Rörtänger har jag 4 st som jag köpte på Biltema -93. De är inte lika slimmade som en Bacho helt klart men de duger fasen så bra ändå.
Har en Biltema polygriptång också som lossar det mesta, bla. oljepluggen som jag tänkte byta för två år sedan eftersom den blivit så nött att varken nycklar eller skiftnyckel får tag. Men varför byta den när jag har min Biltema-tång? :)

Köpte några blocknycklar på Bitema också, 10-13mm av de som säljs styckevis. Har dock hållit i bättre, de skär in i handen när man tar i lite.
Så de får omdömet "med tvekan godkänt".

Bild
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Köpte hjullager till en Saab 9000. Samma gjutnummer på navet som original och SKF lager till under halva priset som original...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]