Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av William85
Det är ingen katastrof att köra 10W-40 i vinterbruk, många som gör det. Men du kan ju gardera och blanda dem, så blir det i båda 7,5W-40 ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja som sagt, 10W är ingen katastrof. Speciellt inte på en ikke-turbo.
Turbo (anser jag) är lite mer kinkiga, då det är massa extra, trånga, rör som oljan måste leta sig igenom. Går givetvis med 10W på dom också, men turbons livslängd kan förkortas.

Jag kör själv med 5W i alla mina bilar, men skulle inte få magont om jag var tvungen att ha i 10W någon gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det beror mer på var i Sverige man bor. I större delen av detta avlånga land kan man köra på 10W utan problem. 15W också. 5W "klarar" ner till c:a -35° medan 10W inte rekommenderas när det är under -30°.
När biltillverkare "bestämmer" vilken olja vi ska ha i våra bilar ska oljan klara temperaturen i hela landet. Så ska du övernatta i Sibirien får du köra på 0W olja, den klarar ner till - 40°. Fast det kanske inte räcker ändå, då får du ha en burk med fotogen och elda under oljetråget med innan du startar
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jämförelse i -40C:
Sånt är blidväder i Jakutsk, där kan det bli -60 eller värre på vintern :-/

Jag åker själv faktiskt på 0W30 helsyntet numera trots 64k och 25år, det är ju helt enligt instruktionsboken :-D
Vill ha ut oljan där den behövs snabbt efter kallstart, är väldigt tveksam till om oljepumpen verkligen suger upp nåt när oljan är som sirap...
Och dessutom spara bränsle, inte att förglömma :party:
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]