Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Vinterdäck som är äldre än 5 år brukar dessutom vara rätt värdelösa pga åldrat gummi utöver slitage.
Njae... Det beror väldigt mycket på. Tror mina på V70in närmar sig 8 år nu, och dom presterar fortfarande som dom gjort sen dag 1. Men då är ju bilen garage-parkerad och däcken förvarade på rätt sätt under sommrarna osv, så dom utsätts ju inte för mycket UV och sånt skit jämnfört med en bil som står parkerad ute. Självklart är det ju viss degradering rent tekniskt, men det är absolut ingen skillnad jag kan tvinga fram med V70in iaf.

945ans däck är 10 år har jag för mig, och dom är lika effektiva som ett par hockeypuckar :-D Det var dom redan för 3 år sedan innan jag ställde den på gården orörd tills aug. i år :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:
StefanN skrev: fre 01 nov 2024, 17:48 Att ett vinterdäck är kass brukar ju inte stoppa snåljåparna från att köra, det kan ju va flera mm kvar ju. :bored:
Det blir ju så att säga Darwinistiskt urval när de halkar av vägen och kraschar bilen :-D
Dom funkar som sommardäck i kanske flera år. Mina sommar framdäck på 745-an är M+S däck tillverkade 2003. Kört ned dom i typ 4 sommrar och där är mer än hälften kvar. Kör inte så många mil, kandke 500 - 600 mil/år.
Användarvisningsbild
av Erik Å
lennarte skrev: fre 01 nov 2024, 21:57 Mina sommar framdäck på 745-an är M+S däck tillverkade 2003.
Du vill inte veta det här :-D
vianor.PNG
vianor.PNG (21.36 KiB) Visad 1972 gånger
https://vianor.se/information-om-dack/d ... g-av-dack/
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:
lennarte skrev: fre 01 nov 2024, 21:57 Mina sommar framdäck på 745-an är M+S däck tillverkade 2003.
Du vill inte veta det här :-D
vianor.PNG
https://vianor.se/information-om-dack/d ... g-av-dack/
Nu gäller ju detta inte mig, jag kör ju så lite 🫣🤔😁
Skämt och sido, dom satt på en 850 när dom var nya. Sedan byttes den bilen bort och hjulen glömdes bort i ett mörkt och svalt utrymme med en del andra hjul i olika storlekar och skick. När denna lokal skulle tömmas kom dom fram. Där var bl.a 4 däck (alla var på fälg) till svågerns Opel Vivaro och och 4 till nämda 850 + ett antal till. Jag "krängde om" dom 4 till hans Opel och dom 2 till mig och kört 4 somrar med dom och dom ser fortfarande "oförskämt" fräscha ut. Inte tillstymmelse till sprickor i gummit än. Svågerns Opel blev kvar i firman när han sålde den, så dom vet jag inget om, men dom var säkert flera år nyare.

Så är det knappen / snöret är[…]

945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]