- ons 23 okt 2024, 06:37
#1592861
Min bil är så rostfri som en 850 kan bli egentligen. Enda jag hade var lite ytrost kring övre vindruteramen så jag fick plocka ut vindrutan och lämna in för rostlagning och lackering av hela taket. Sprutade en del tunnflytande ner under vindrutelisten sen så det bör hålla sig fräscht där med framöver. I övrigt hade jag ingen rost i bakre hjulhus, framskärmar och i trösklarna. Bakre hjulhusen tvättade jag rent ordentligt efter att ha tagit ner innerskärmarna. Det fick torka och sen gick jag på med tunnflytande i flera lager och sedan tjockflytande. Denna behandling utökade jag bakåt till bakstöten för de far rätt illa av hjulsprutet där med.
Framskärmarna hade faktiskt ingen lera i framkant så där sprutade jag ordentligt med tunnflytande innanför hela framskärmen. Likaså med dörrar och huv. Domkraftsfästen sprutade jag ner ordentligt med tunnflytande och lite tjockflytande, där får man bättra lite efterhand. Hade kanske räckt med T03 där. Den är ju rätt tjock när den stelnar.
Erik Å skrev: ↑sön 08 sep 2024, 17:43 Här sitter för övrigt den magiska gummipluggen på P80 (850 - V70 Mk 1). Se gul pil på bildenVad använde du för skruvar? Längd osv? Jag har rostskyddat min 850 med Volvos rostskyddsschema (original 850-handbok för plåtjobb). Körde med Carosol tunnflytande T03 på sprayburk och Carosols långa spraymunstycke så man kom in en bra bit innanför alla hålrum i underredet och dörrar, skärmar, huv osv. Tog av tröskelplasten, tvättade rent och sedan sprutade jag nedre yttre kanten utanpå samt dränkte hela tröskeln innanför genom clipshålen vid dörrgångarna.
Egentligen är det ett större problem att den inre ståltröskeln rostar på "utsidan" dvs sidan som är dold under plasttröskeln.
Jag plockade bort plasttrösklarna för några år sedan för att rostskydda men det var rätt mycket jobb. Popnitarna vid stänklappen måste borras ur, sen måste man bryta loss plastpluggarna längs underkanten. Och slutligen ska tröskeln lyftas uppåt eftersom den sitter nedtryckt i plastsnäppen på översidan. Skulle säkert gå lätt om dörrarna inte satt på platsNu gjorde mina det så det var rätt meckigt trots öppna dörrar.
Men hursomhelst, när jag monterade ihop med nya plastpluggar i underkant så tryckte jag inte i de medföljande plastpinnarna som får pluggarna att expandera och låsa. I stället drog jag i skruvar (grön pil) och det visade sig vara ett lyckokast.
Nu kan jag enkelt skruva ur skruvarna, ta ur pluggarna och sen svänga ut tröskeln ett par centimeter i nederkant, tillräckligt för att kunna rensa ur leran som samlas innanför plasten och sen spraya utsidan av plåttröskeln med rostskydd genom glipan. Och här behövs ingen lång sprayslang, 20cm räcker gottMan får gå in på flera ställen längs glipan.
Edit: Häxbrygden är för övrigt inget jag har hittat på, den kommer från ett svenskt företag som tillverkar gaffeltruckar och användes för att rostskydda gafflarna på truckar som skulle exporteras med båt.. De använde Dinitrol som är svår att få tag i, jag bytte till Biltemas hålrumsvätska. Har dock testat i 20 år med goda resultat![]()
P80_plugg.jpg
Min bil är så rostfri som en 850 kan bli egentligen. Enda jag hade var lite ytrost kring övre vindruteramen så jag fick plocka ut vindrutan och lämna in för rostlagning och lackering av hela taket. Sprutade en del tunnflytande ner under vindrutelisten sen så det bör hålla sig fräscht där med framöver. I övrigt hade jag ingen rost i bakre hjulhus, framskärmar och i trösklarna. Bakre hjulhusen tvättade jag rent ordentligt efter att ha tagit ner innerskärmarna. Det fick torka och sen gick jag på med tunnflytande i flera lager och sedan tjockflytande. Denna behandling utökade jag bakåt till bakstöten för de far rätt illa av hjulsprutet där med.
Framskärmarna hade faktiskt ingen lera i framkant så där sprutade jag ordentligt med tunnflytande innanför hela framskärmen. Likaså med dörrar och huv. Domkraftsfästen sprutade jag ner ordentligt med tunnflytande och lite tjockflytande, där får man bättra lite efterhand. Hade kanske räckt med T03 där. Den är ju rätt tjock när den stelnar.