Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: ons 10 jan 2024, 13:16 Smala vinterballongdäck på 16 tumsfälgar gör att problemet knappt märks alls :-)
Frugans Subaru XV (konstant 4x4) har funkat bra denna vinter också. Dock inte så stora utmaningar som förra vintern. Då hade vi som östra Skåne och Blekinge haft i år. Bra komfort också med 215/70x16 däck (Gislaved) och 2 hg mindre luft. Bättre än sommardäcken (225/55x18), även tystare med vinterdäcken.
Derank skrev: ons 10 jan 2024, 23:02 bilarna är ju byggda för att användas, annars kan ni ju lika gärna åka buss och spara en halv mille.
Ha ha... Jo tack. Grannen lever nog efter den devisen, för hans bil är rena vraket jämfört med vår bil trots samma årsmodell och körsträcka.
hullan skrev: fre 12 jan 2024, 13:29 Hej! Utveckla - vad är hällered? Är det någon test-site? Har du jobbat där?
Volvos provbana/testanläggning. Där genomförs bl.a. så kallade livslängdsprov.
Ja, jag har jobbat där några år...
MarcusJ skrev:
hullan skrev: fre 12 jan 2024, 13:29 Hej! Utveckla - vad är hällered? Är det någon test-site? Har du jobbat där?
Volvos provbana/testanläggning. Där genomförs bl.a. så kallade livslängdsprov.
Ja, jag har jobbat där några år...
Aha intressant! hittade lite videos på youtube om Hällered nu. Vad skulle du som expert säga - hur mycket krävs för att en normal Volvo ska ta stryk gällande länkarmsbussningar/infästningar/styrleder stag etc?

Jag är alltid så jäkla nervös när jag råkar köra på dåligt väglag eller råkar köra uppför en liten trottoarkant eller i ett brunslock etc... tror alltid att bilen ska gå sönder av det...

För att inte tala om att köra på denna jäkla puckelpisten vi haft nu senaste veckan
hullan skrev: mån 15 jan 2024, 08:40 Jag är alltid så jäkla nervös när jag råkar köra på dåligt väglag eller råkar köra uppför en liten trottoarkant eller i ett brunslock etc... tror alltid att bilen ska gå sönder av det...
Kör du på en refug så kan så klart bilen gå sönder direkt.

Kör du på dåliga vägar går inte bilen sönder direkt. Men självklart ökar ju så klart slitaget på fjädrar, stötdämpare, leder, bussningar, styrning osv så reparation/byte kommer fortare.
hullan skrev: mån 15 jan 2024, 08:40 Aha intressant! hittade lite videos på youtube om Hällered nu. Vad skulle du som expert säga - hur mycket krävs för att en normal Volvo ska ta stryk gällande länkarmsbussningar/infästningar/styrleder stag etc?

Jag är alltid så jäkla nervös när jag råkar köra på dåligt väglag eller råkar köra uppför en liten trottoarkant eller i ett brunslock etc... tror alltid att bilen ska gå sönder av det...

För att inte tala om att köra på denna jäkla puckelpisten vi haft nu senaste veckan
All körning innebär slitage på leder, bussningar, upphängningar m.m. Och att köra på isräfflor sliter givetvis mer, men det är helt normalt. Inget att bekymra sig över.

Drar du i en kantsten på trottoaren eller en refug med lite hastighet kan du knäcka eller böja något, som en länkarm eller ett stag, spräcka en aluminiumfälg och skada däcket är nog det vanligaste. Men för normal körning, och där inkluderas att köra på isräfflor, behöver du inte vara nervös. Ett rejält potthål på motorvägen är betydligt värre.
Ja visst sliter det men undrar om frugan kör utanför vägen nu? :)
.
IMG_6417.jpg
IMG_6417.jpg (91.99 KiB) Visad 644 gånger
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]