Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av William85
Jag tror snarare prisbilden på befintliga beståndet av fossilbilar hålls uppe av det sinande tillflödet av rimligt prissatta bilar uppifrån, än ett par kr billigare milkostnad av bränslet.
av Lövet
William85 skrev:Jag tror snarare prisbilden på befintliga beståndet av fossilbilar hålls uppe av det sinande tillflödet av rimligt prissatta bilar uppifrån, än ett par kr billigare milkostnad av bränslet.
Förstås är det så. Det är ingen som ska byta ut sin tjänstebil idag och som åkt elbil tidigare som tänker "nämen nu köper jag en diesel istället och betalar 50% högre förmånsvärde" för att bränslekostnaden gått ner något. Men begagnade dieselbilar lär väl stå helt still i pris om de inte ökar, det säljs ju inga nya.
av Malmstroem
Det är just bristen på nyare dieslar som på allvar fått mig att fundera på att uppgradera till en ny Toyota Land Cruiser.

Det säljs inte speciellt många av dem, och om jag har den ett par år är det fullt möjligt att ägandekostnaden inte blir gigantisk. Det som talar emot är de första tre årens skatt.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Robbi skrev: tis 02 jan 2024, 22:19 Med dieseln billig igen, kommer andrahandsmarknaden på dieselbilar blomstra?
Billig?
Näe, men något mindre dyr...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
StefanN skrev: tis 23 jan 2024, 15:53 Nu ska Volvo ställa sin sista diesel på museum.
IMG_1438.jpeg
Ett rejält misstag av Volvo Cars kan man ju tycka. Men Volvo har ju sedan tidigare rört sig långt bort från privatpersoner i Sverige, man riktar in sig på företag här och folk med gott om pengar i urbana delarna av Europa och USA.
Vi som sedan länge är andrahandsägare av Volvos personbilar får se oss om efter något annat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tror det blir en kort period. S+MP tebax i nästa val, lite oro i Mellanöstern så är dieseln på 30kr/l
På det lite förbud att köra i större städer och svinpriser för att parkera och höjd skatt så är dieselbilar kalla som is igen.
Användarvisningsbild
av Derank
det blir sällan som man tror, tror jag har hört i snart 25år att den och den modellen och det bränslet kommer bli iskallt, men än har det inte skett. Minns när alla ratade T6or, ingen komem ratt vilja köpa desa bla bla bla, de få som funnits till salu genom åren har sålts direkt till skyhöga priser. beggat diueselk har sålt som smör i åratal och lär så förbli.

Värre för de som köpt i svindyra elbilar de senaste åren, de har tappat gigantiska belopp redan, och mer lär det bli och fort går det för på den marknaden vräks det ut bilar nu, så kan det gå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08