- lör 16 sep 2023, 19:06
Ojojoj..
Jag bytte till ny bromsvätska när jag ändå skulle montera nya o-ringar på adapterröret vid slavcylindern. Den gamla vätskan såg väl inte helt fräsch ut men det är inte mer än ett par år sen jag bytte. Bara på kul hällde jag ett par deciliter av den gamla i en kastrull och värmde till 150 grader på spisen.
Gissa vad som händer.. Det KOKAR punktvis i kastrullen
.. Efter snart en timme i +150 så har kokningen upphört med det ångar fortfarande rejält.
Från att ha varit smått grumlig är vätskan nu helt klar och lätt sirapsfärgad.. Hur mycket vatten var det egentligen?
Tror att jag ska tappa ur mer vätska ur bromsoken och prova koka den.. Dock i lägre temperatur, se nedan
.
(hade inte kameran redo när det bubblade som mest..) .
Lärdom: efter en timme i ca 150C så övergår den gröna färgen till ljusbrunt

Jag bytte till ny bromsvätska när jag ändå skulle montera nya o-ringar på adapterröret vid slavcylindern. Den gamla vätskan såg väl inte helt fräsch ut men det är inte mer än ett par år sen jag bytte. Bara på kul hällde jag ett par deciliter av den gamla i en kastrull och värmde till 150 grader på spisen.
Gissa vad som händer.. Det KOKAR punktvis i kastrullen

Från att ha varit smått grumlig är vätskan nu helt klar och lätt sirapsfärgad.. Hur mycket vatten var det egentligen?

Tror att jag ska tappa ur mer vätska ur bromsoken och prova koka den.. Dock i lägre temperatur, se nedan
.
(hade inte kameran redo när det bubblade som mest..) .
Lärdom: efter en timme i ca 150C så övergår den gröna färgen till ljusbrunt
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65700 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Oops..
Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen
Snart servicedags!

Snart servicedags!