Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Jag monterade drag på V70in -15, den är helbilsgodkänd(Ej att förväxla med EU-typgodkännandet), men behövde ändå göra reg.bes för krok på den.
Beror kanske att du valde en krok som du ville ha, och inte en som "dom" tyckte du skulle ha. Om jag fattat det rätt gäller det endast av fabrikanten godkända tillbehör som får monteras på bilen. Gäller inte bara dragkrok, utan i princip allt som eftermonteras ner till minsta skruv och glödlampa. Eller har jag fel ???
Om du tar bort en krok på en bil som enligt registreringsbeviset har krok, då ska du registreringsbesiktiga och få uppgiften om kroken borttagen.
Helbilsgodkända fordon, som då också är typgodkända med vissa krokar, har inte kroken omnämnd i registreringsbeviset. Det finns bara en uppgift om maximal släpvagnsvikt angiven, men den står där även om kroken inte är monterad. Sådana bilar kan du demontera kroken eller sätta på en krok, som är typgodkänd med bilen, på utan att registreringsbesiktiga. Registreringsbeviset ska ju inte förändras på sådana bilar.
Tack för svar. Jag fick svar från TS som skriver att min bil är EU typgodkänt och inte behöver besiktas vid montering eller avmontering av drag.

Jag har även googlat mig fram till att när registreringen innehåller upplysningar om att drag är monterat då måsta den omregistreras oavset om den är EU typgodkänt eller inte. Exakt som apersson skrivar
lennarte skrev: tor 20 jul 2023, 06:25 Är EU Typgodkänd och Helbilsgodkänd samma sak, eller två helt olika saker??
2 olika saker, för varför ska det vara enkelt för? ;-)
Helbilsgodkännadet kan ses som föregångaren till eu-typgodkännandet, fast givetvis är det mer omständigt än så, men enkelt förklarat. En bil kan vara helbilsgodkänd men inte eu-typgodkänd(min v70 t ex), men dom kan inte vara eu-typgodkända utan att vara helbilsgodkända :P
Ja
varför göra det enkelt när man kan krångla till det
Ett uttryck som var vanligt förekommande på 60-talet när jag började jobba på bilverkstad. Det gällde engelska bilar (plus till jord) med Lucas elsystem.
Joseph Lucas, mannen som uppfann mörkret......
Omkring 1970 "rättade" Lucas in sig i ledet och även engelska bilar blev minus jordade. Senare såldes hela fordons eldelen till Magneti-Marelli, Italien. Snacka om ur askan och in i elden.
Onödigt vetande, som mitt huvud är fyllt av.....
Enligt samlade bedömningar från mänsklighetens historia uppfann inte Joseph Lucas mörkret.
Han uppfann det eviga mörkret...

Men det är egentligen inte sant, för företaget Joseph Lucas & Son (sonen Harry kom med i företaget runt 1872) började tillverka elektriska komponenter först 1902, samma år som Joseph Lucas dog av att dricka tyfussmittat vatten i Italien. Joseph föredrog te framför vin, och det blev hans död. Först 1914 fick det som då bytt namn till Joseph Lucas Ltd. (blev aktiebolag 1898) kontrakt med Morris om att leverera bilelektriska komponenter. Så även om företagsnamnet fortfarande hedrade grundaren var det alltså snarare sonen Harry Lucas som ska ha äran av uppfinnandet av det (eviga) mörkret.
I Storbritannien gick Lucas prylar under epitetet "Prince of Darkness".

Heavy metal musikern Ozzy Osbourne använde samma uttryck som sitt artistnamn. Säkerligen inte en slump, då han också är från Birmingham och liksom sin mor har han jobbat på Lucas Industries en gång i tiden.

Se där lite mer onödigt vetande att lägga till i huvudet!
Fast du får nog sudda lite också, för Lucas Industries gick ihop med amerikanska Varity och bildade Lucas Varity Plc 1996. Fordonselektriska delen av Lucas Varity ägs idag huvudsakligen av ZF Friedrichshafen och amerikanska Prestolite Electric.
Nu flyter ju faktiskt de verkliga laddningsbärarna från minus till plus (dvs elektroner som därmed måste anses vara negativa) fast vi har definierat strömriktningen från plus till minus.
Det var väl Benjamin Franklin som hade oturen att definiera strömriktningen åt fel håll. Han hade 50% chans att göra rätt..
Om alla går in genom dörren som är märkt "UT" och ut genom "IN"-dörren så fungerar det ändå. Men Lucas gick trots allt på det mer rätta alternativet :-D Skulle dock ha trasslat till det numera när man har mängder med CPU:er så går på 3.3V eller lägre spänningar och därmed måste ha drivsteg för att kunna styra 12V-spänningar. Går säkert att lösa även vid plusjord men jag får huvudvärk av att ens försöka :party: En fördel vore att man kunde använda N-kanals mosfet-transistorer som high side lastswitchar, de är tre gånger bättre än motsvarande P-kanal...

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]