Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Så länge däcken har lägst samma hastighetsindex som bilens högsta konstruktiva hastighet (dvs toppfart) så är det 'by the book', på den punkten, sa transportstyrelsen idag när jag ringde dem och fick prata med en lag-/regelexpert på däck 👍
Användarvisningsbild
av lennarte
Då måste jag alltså ha H däck på min gamla 745-a??? Jag som alltid kört på T däck????
🤮😱😬 Kommer nog att fortsätta med T däck 🤫.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
lennarte skrev:Då måste jag alltså ha H däck på min gamla 745-a??? Jag som alltid kört på T däck????
🤮😱😬🤫
den är väl äldre än 1996, alltså undantagen
Användarvisningsbild
av lennarte
Lövet skrev:
lennarte skrev:Då måste jag alltså ha H däck på min gamla 745-a??? Jag som alltid kört på T däck????
🤮😱😬🤫
den är väl äldre än 1996, alltså undantagen
Men den går fortfarande att köra över 200 km/tim med, även om den är gammal. Min svåger (förre ägaren) hade upp den över 220 km/tim när han var i Tyskland på semester i slutet av -90-talet (semesterpackad med fru och 3 barn). Hade faktiskt H däck på min trimmade PV. Vet ej hur fort den gick, men efter mätaren slagit över till "helrött" (över 180 km/tim) fortsatte motorn att varva.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:(nej denna går inte 240 men turboversionerna kanske gjorde det och Volvo satte samma däck på alla :bored: )
T5orna gör definitivt 240. Utväxlingen börjar ta stopp någonstans runt 260-270km/h, men det förutsätter att den orkar varva hela vägen på 5an förståss, vilket kanske är lite väl optimistiskt.
Men även en GLT borde orka upp i 240 faktiskt, utväxlingen är vad jag vet densamma på 5an.... Visst, det tar säkert ett tag men... :P T om min gamla 945a med sina 130 sug-åsnor orkade ju upp i 220, till slut... :angelo:
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har varken T5 eller GLT. Och vad vet ni om vilket skick min motor är i :-D :-D :-D
Känns faktiskt lite trött ibland trots att den bara gått 605 000 km. Knappt inkörd ju :party:
Spelar faktiskt ingen roll så länge den går någorlunda snålt
av cse
Lucif3r skrev:Den maximala hastighet bilen kan uppnå. Dom allra flesta bilar har en elektronisk hastighetsspärr(i snitt runt 240-250km/h på bilar med någorlunda motor), således är det väl tillverkarens angivna toppfart för modellen som gäller.

I praktiken finns det nog inte en jäkel som bryr sig om du har du däck klassade för max 200km/h på en bil som kan göra 250km/h dock... Det är ingen hastighet man får köra någonstans där lagen i fråga gäller ändå...
Mina sommardäck på V70in är 'bara' klassade för... 220 har jag för mig. Bilen i fråga är spärrad på 240km/h och kan utan större problem uppnå den hastigheten.
Däremot bör du väl inte gå under ett hastighetsindex som man realistiskt kan uppnå i vardagen, t ex vid omkörning där det är tillåtet att överskrida skyltad hastighet en stund...

Dock brukar det sällan skilja många kronor mellan ett däck som har fullgott hastighetsindex och ett som inte har det..
Är ALDRIG tillåtet att överskrida skyltad hastighetsbegränsning Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Har varken T5 eller GLT. Och vad vet ni om vilket skick min motor är i :-D :-D :-D
Känns faktiskt lite trött ibland trots att den bara gått 605 000 km. Knappt inkörd ju :party:
Spelar faktiskt ingen roll så länge den går någorlunda snålt
Minns jag så fel? Jag hade bestämt för mig att du hade 170hk-modellen... Nåja, då är dags att kasta in 170hk-mjukvara i kärran då ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Däck med hastighets klass R, S och T säljs nog inte alls idag. Det är nog mest H och V idag. Och N försås, till släpkärror
hastighetsindex2.jpg
hastighetsindex2.jpg (19.73 KiB) Visad 348 gånger
T och under är nog mest till veteranbilar och vinterdäck. Jag har t.ex T på min 745-a, på frugans förra bil VW Passat 1.8T var det V som gällde. På min båttrailern (boggie) sitter det 4 st 165x13 8PR Q. Jag vill inte köra med den fortare än 160km/tim. Även om 745-an skulle orka det...... :-o :-o omkring 100 går utmärkt, om det inte blåser. Totalvikt en på båt och trailer är c:a 1750 kg, 745-an får dra 1800 kg. Men det står i instruktionsboken att ska man dra mer än 1600 kg med den är max hastighet 70 km/tim. Hur många av er visste det???

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]