Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
W.A.P.E. skrev: mån 09 jan 2023, 21:43 Vänta å se om beg priser går ner. Handla volvo nu är hutlöst. Förutom nån enstaka vit manuell d3... ;-)
I och för sig ett bra råd. Men finns det något som tyder på att beg.priserna på bilar ens planat ut eller vänt neråt? Har inte kollat på senare tid.
Både nya och beg. priser på bilar ligger väl rätt högt fortfarande? Och har väl så gjort ett bra tag.
Ibland behöver man ha en ny bil relativt snabbt och då kan man kanske inte invänta att beg.priserna ev. går ner.
Jag har läst om folk som kunnat köpa en bil, kört typ 2000 mil och sen sälja bilen för mer än den köptes för trots bilen körts milen som nämndes.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
bem skrev:Men finns det något som tyder på att beg.priserna på bilar ens planat ut eller vänt neråt? Har inte kollat på senare tid.

Inte direkt nej. Så länge folk fortsätter betala okkerpriser så kommer folk fortsätta ta okkerpriser. Det kommer nog dröja några år till innan det vänder, om det öht. kommer vända.. Nybilspriserna tror jag inte kommer gå ner, nu när tillverkarna vet att dom kan ta så här mycket betalt och ändå få skiten såld :bored:
Användarvisningsbild
av bem
Lucif3r skrev: tis 10 jan 2023, 14:11
bem skrev:Men finns det något som tyder på att beg.priserna på bilar ens planat ut eller vänt neråt? Har inte kollat på senare tid.

Inte direkt nej. Så länge folk fortsätter betala okkerpriser så kommer folk fortsätta ta okkerpriser. Det kommer nog dröja några år till innan det vänder, om det öht. kommer vända.. Nybilspriserna tror jag inte kommer gå ner, nu när tillverkarna vet att dom kan ta så här mycket betalt och ändå få skiten såld :bored:
Har funderat lite varför beg.priserna rakat i höjden. Utbud och efterfrågan är det väl men...
Är det för att folk behåller sin nuvarande bil och inte köper ny eller nyare beg. som förr? Så det uppstått en brist på beg. bilar helt enkelt. Är detta grundorsaken? Vad tror Du och ni andra?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nybilspriserna ökade ju bla. pga. halvledarbristen som blev 2020, och pga. det uteblev även leveranser av nya bilar. Då hade folk bara begagnatmarknaden att vända sig till, och "givetvis" ökade då värdet även på begagnade bilar.
av Malmstroem
Många av de bilar som köpts begagnade har gått som tjänstebilar tidigare.

Numera är det många tjänstebilar som behålls längre än de vanliga tre åren. Det beror dels på att det är svårt att få tag på nya bilar (komponentbrist), men även på förändringar av beskattningen. Det blir ofta betydligt dyrare att ta ut en ny bil. Det har gett färre begagnade bilar att sälja, speciellt av "tjänstebilsmärkena" (Volvo, BMW, Audi, Mercedes...).

I slutändan är det tillgång och efterfrågan, kopplat till förändringar av skatter och bidrag som jag ser som huvudorsaken till dagens priser på begagnat.

Jag tror också att begagnatpriserna kommer gå ner i framtiden. Frågan är bara när...
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Nä jag säger absolut inte att begpriserna kommer gå ner. Är väl mest orimligheten i dagens prissättning som gör att man hoppas.
Jag har dock fått en indikation från min kusin när han nyss bytte in sin volvo, säljaren sa att de knappt får byta in nu pga att det börjar bli massvis m bilar i lager. Första gången jag hör något tecken på nedgång.
av macray
Tack för tankar!
Vi har nu provat dom olika modellerna och fastnat för v90, den nya v60 skulle funka men beronde på pris så känns ändå v90 bäst för oss.

Dock så ligger priset högre än våran budget på v90 med få mil, så nu kollar jag på ett spann mellan 10-20 mil.

Vad säger ger ni om en som rullat 18 000 mil?
Mina tankar går att så länge den servar hållts efter så ska det vara lungt men samtidigt när den kommer upp mot 20 000 mil så kanske bussningar och dyrare delqr kommer behöva bytas.

Årsmodell prio är 2019, 2018, 2017
Har läst här på forumet att det har varit problem med elfel på 2017 och även 2018, samtidigt som andra inte har haft problem.
Vad säger ni?

Sen undrar jag den digitala displayen finns bara på 2019 där man kan gå upp tex gps i instrumentpanelen?
På vilka finns den större 12" på?

Användarvisningsbild
av fjohan82
Det finns den lilla på 8" och den stora på 12,3".
Vill minnas att 8" togs bort helt, frågan är om det var till MY19?
Det som skiljer (förutom "extra-displayen" i mitten för bl.a. GPS) är framförallt att 8" har temperaturmätare för motorn men utan varvräknare, medan 12,3" är tvärt om.

8": https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 6-16538691
12,3": https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 5-16629951

Köper man en med 8" går den att uppgradera till 12,3": https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
Användarvisningsbild
av Lucif3r
fjohan82 skrev:8" har temperaturmätare för motorn men utan varvräknare, medan 12,3" är tvärt om.
Och här är jag som kan visa temperatur, varv, hastighet, turbotryck, bräsnle, klocka, öppna dörrar osv samtidigt, på en 1.3" skärm :-D
Vad i hela friden gör dom med alla pixlar om dom inte ens kan få rum med både varv och temperatur samtidigt? Är det åtminstonde valbart vilket utav dom man vill visa?
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]