Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Tack för alla svar.

Jag blev mest förvånad, eftersom att det är över 3 månader tills jag egentligen skulle ha förlängt det.
Men som sagt gratis är gott!

Tydligen så ska dom ha släppt uppgradering till 4G modem i dom äldre bilarna i USA.
TEM 4G Modem (Control Unit) VO36011532
Msrp: $328.39
TEM Reload VO31288000
Msrp:$27.47
+ Timkostnad

Åtminstone om man får tro på Swedespeed forumet.
av Malmstroem
Jag har två Volvo, en XC90 -17 och en V40 -17.

Nu har jag lite dålig koll på mina abonnemang, men det ser ut som om bägge förlängts. V40 går ut 24/9 2023, XC90 1/10 2023.

V40:n står på tur att bytas ut. En orsak är att VOC kommer att sluta fungera. Jag bör hinna få nästa bil innan abonnemanget går ut. :-)
Användarvisningsbild
av Jallemet
Steffe3 skrev:
Jallemet skrev:
Steffe3 skrev:Kanske för att motivera folk att använda det tills det läggs ner (på äldre bilar)

Tror iofs det var 2025, så lite tidigt.
På grund av 3g?
Precis, man räknar med att ha släckt det till slutet av 2025. Vilket kommer stänga ner en del saker man betalat extra för att få i bilarna :party:
Det ryktas om en uppgradering till 4G, men när/om det kommer, så lär man snällt få betala det själv.
Fanns tydligen en uppgradering på den amerikanska marknaden men jag har inte forskat vidare, kommer antagligen att kosta skjortan.
av kexor
Jag förstår varför man fått det - sedan mitten av januari fungerar allt jag försöker göra med bilen ca 0.5% av gångerna (oftast inte alls). När jag ringt till Volvo on Call har dom sagt att många haft problem och tipsat om lite lokala lösningar man kan göra, dessa har då hjälpt en gång och sedan aldrig mer. Då supporten själv säger att många har problem sedan ett visst datum i Januari tycker jag det är konstigt att inget någonsin stått på Volvos statussida. Någon annan som haft liknande?

Edit: Att få all information fungerar alltid - att skicka något fungerar aldrig (lås/blink/värmare etc)
Jag fick också mitt förlängt och det till oktober 2023. Jag förlängde mitt i september förra året, och då gick det bara att förlänga det ett år.
Trevligt med en överraskning. :-D
av Vertycop
kexor skrev: tis 08 feb 2022, 18:05 Jag förstår varför man fått det - sedan mitten av januari fungerar allt jag försöker göra med bilen ca 0.5% av gångerna (oftast inte alls). När jag ringt till Volvo on Call har dom sagt att många haft problem och tipsat om lite lokala lösningar man kan göra, dessa har då hjälpt en gång och sedan aldrig mer. Då supporten själv säger att många har problem sedan ett visst datum i Januari tycker jag det är konstigt att inget någonsin stått på Volvos statussida. Någon annan som haft liknande?

Edit: Att få all information fungerar alltid - att skicka något fungerar aldrig (lås/blink/värmare etc)
Precis, samma här. Finns ett antal trådar där problemet diskuterats:
* viewtopic.php?f=86&t=167757
* viewtopic.php?f=86&t=167591
* viewtopic.php?f=79&t=167221&start=20
För att inte tala om kommentarerna på GooglePlay: https://play.google.com/store/apps/deta ... views=true

Eftersom den här vintern blev förstörd (kallstart hela den kallaste årstiden) är det rimligt att få förlängt så förlängningen täcker en ny vinter.

Jag har dessutom varit i stort behov av andra funktioner än värme. Många gånger jag behövt komma in i bilen när jag inte haft tillgång till nyckeln. Tex. frugan drog på bio, mina träningsskor och innebandyklubba låg i bilen. Hade bara appen fungerat hade jag kunnat ta mig till bilen, låsa upp bilen med appen och ta mina grejor. Nu gick inte en sån enkel grej att lösa p.g.a. appen inte fungerade. Sjukt störande när man vet att funktionen ska finnas där, men ligger nere i vecka ut och vecka in...
Användarvisningsbild
av bem
Det som är lite förvånande är att tjänstens (”VOC”, med appen) funktioner genom åren nog inte haft så värst hög tjänstebarhet, enl. min erfarenhet. Har använt VOC sen dec. 2013. I stort sett varje år på vintern när man skulle starta värmaren med appen så har det varit perioder det inte funkat (och jag inte gjort nåt i min ände) och så plötsligt kunde det börja fungera igen. Tror knappast teleoperatörerna haft avbrott i sin kommunikation såpass ofta och länge det kunnat vara ibland. Ens egen bil har det nog inte varit nåt knas med för tjänsten VOC har alltid (för mig) hoppat igång efter ett tag. Om jag fört dagbok över VOC tillförlitlighet genom åren hade det inte blivit nån kul läsning. Numera när Volvo Cars appen inte funkar (som på senare tid fram till för ca. en vecka sen) blir det bara att jag rycker på axlarna och tänker ”då var det dags igen”.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Intressant, sedan 25 månader nu sedan köp har VOC kanske strulat några gånger, säg 5. Vissa eller några har säkert berott på dålig mottagning i ett underjordiskt garage. Trist om det blir så att det kostar skjortan att uppgradera till 4g men vi får väl se. Trevligt att man i alla fall fick lite ersättning
Användarvisningsbild
av bem
Micce1980 skrev: ons 09 feb 2022, 08:23 Intressant, sedan 25 månader nu sedan köp har VOC kanske strulat några gånger, säg 5. Vissa eller några har säkert berott på dålig mottagning i ett underjordiskt garage. Trist om det blir så att det kostar skjortan att uppgradera till 4g men vi får väl se. Trevligt att man i alla fall fick lite ersättning
Visst har VOC funkat ypperligt många gånger. Men det har varit lite för ofta det strulat på vintern genom åren enl. min erfarenhet. De 4 första åren är ju VOC gratis med en ny bil men sen får man ju pröjsa själv om man vill förlänga abonnemanget. Det är förstås mycket som skall lira i kedjan och när en svag länk kan brista så når man inte tjänsten.
Men det är fler bilmärken som har strul med bil-appen men det ursäktar ju inte att Volvos apps funktioner strejkar ibland, se länken nedan (visserligen låst artikel men man kan ju läsa inledningen och förstå sakernas tillstånd):
https://www.vibilagare.se/nyheter/agarn ... e0648ac079
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]