Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det inte 1234yf som dessutom är sämre på att kyla än dom äldre gaserna? Eller var det gasen som skulle vara innan 1234yf som var sämre...

.
VolvoB20 skrev:Alla nya kylskåp är väl fyllda med R600 som är butan och de har man ju inne i hemmet.
Sant, men samtidigt är det väl inte så troligt att man "krockar" med kylen :-D Dvs risken att få läckage anses tämligen minimal under normala förhållanden.
Men som sagt, jag vidhållar att det är mest skrämselpropaganda ang. dessa "livsfarliga" gaser man kan köpa och fylla sin bil-AC med.

Jag begriper ärligt talat inte att främst sverige är så fruktansvärt kinkiga när det gäller gaser i allmänhet(svetsgas, "ac"-gas, osv)... Snart blir man väl likställd med en terrorist om man har mage att köpa gas för eget bruk... :bored:
Andreasace skrev: tor 17 dec 2020, 10:38
VolvoB20 skrev: ons 16 dec 2020, 13:07 Alla nya kylskåp är väl fyllda med R600 som är butan och de har man ju inne i hemmet.
En kyl har ca 20gram köldmedia och en bil mellan 500-1kg.
Så det är lite skillnad på mängd och hur brandfarligt det blir.
Visst men det är ju också skillnad att släppa ut gasen utomhus och inomhus i köket. Och många har ju dubbla kyl/frys i köket osv. Men men.. det har väl inte varit speciellt många bilbränder man läst om pga ACn som läcker.
VolvoB20 skrev:Men men.. det har väl inte varit speciellt många bilbränder man läst om pga ACn som läcker.
Det var några A-Klass Mercor som tog fyr vid vanliga krockprov om jag mins rätt. Därför vägrade Mercedes i början att använda 1234yf gasen i sina bilar
av rd350
Problemet med 1234-gasen är att den blir giftig när den antänds. Problemet med "fulgas" är att de sabbar ac-maskiner om bilen senare kommer till en verkstad med godkänd utrustning.
rd350 skrev:Problemet med "fulgas" är att de sabbar ac-maskiner om bilen senare kommer till en verkstad med godkänd utrustning.
Det kan väl knappas kallas "fulgas" när det används i världen utanför Europa. Är 1234yf godkänd någonstans utanför EU.
Är det inte samma "maskiner" oavsett gas, eller måste du ha olika utrustning till olika fabrikat av gas??
Så här står det t.ex på Envirosafes hemsida Enviro Safe är en Drop In ersättningsgas för R134a, R12, R22, R407c, R404, R1234yf helt utan konvertering och är även blandbar med dessa köldmedium/i]
Gasen är ändå skit.
Det tjuter om rören när man kör in deras r12 gas.
Efter ett tag så han man ingen kyla då den frusit kondensorn.
Kan låta jätte bra att den blir så kall, men när man har is så får man inte fram kylan.

Har provat i 4 bilar, dels med bara 100 gram och även helfyllning. Tjuter om rören oavsett.

Körde om systemen med r134a och problemen är borta.
Andreasace skrev:Gasen är ändå skit.
Funkat kanon för mig, på dom bilar det inte varit andra fel förstås. Du har inte provat deras "avfuktningsgas"? Den var kanon när jag inte fick tag i nytt filter i samband med jag bytte kondensor till 745-an. Funkar fortfarande efter typ 5 år eller så. Efterfyllt en gång med Biltemas Campinggas. Den kan man ju kalla "fulgas", för den är ju inte avsedd för ändamålet. :x
Användarvisningsbild
av Funk
Andreasace skrev:Gasen är ändå skit.
Både Envirosafe och Frostycool vilka är samma sak har jag använt med framgång i flera bilar utan några som helst problem, även över tid..

/Thomas

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]