Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
En liten lärdom: Du skriver "trimma lite". Det är inte som förr med bilar och för all del mopeder eller annat. Alla åtgärder som kan anses som trimmning eller liknande påverkar avgasutsläppen. Och där finns det numera lag på att utsläppsvärdet skall vara Lambda 1. Ändrar man något med motorn och förbränningen så ändras sannolikt också avgasvärdet bort från detta bestämda Lambda 1. Vad man däremot kan och får göra är att underhålla bilen med olje- och filterbyten. Det gör man i och för sig inte varje dag, men motorolja och filter bör man byta en gång om året. Det gör man med fördel inför vintern då annars oljan blir extra påfrestad med kallstarter och annat extremt.
av MickeM
Lite offtopic, men:
Lamda 1 är bara rätt blandning av syre och bränsle. Samt i VISS mån, ett mått på katalysatorns effektivitet, men ganska dåligt sådant.
Över eller under går motorn sämre.
Lamda säger inget om utsläppen egentligen, utan bara indikerar att något är fel, (eller otätt avgassystem).
Så indirekt är det av betydelse.
Därför är det ett värde av betydelse på Bilprovningen.

Det är Co eller HC som säger mer om själva utsläppen. Men, allt hänger ihop.

S80 är ju löjligt billiga, och mycket delar delas med S60/V70N. En sådan turbo att pyssla större bromsar, bättre dämpare och annat kanske?. Kanske lite gubb-stämpel förståss...
Undvik 6cyl. Kass transmission.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du skriver att du flyttar till hus.

Tråkig kanske... men...

En V70 T5 hade jag gått på. Bra acc och funkar i 250 km/h på autobahn. Det räcker ju en bra bit tycker jag som första bil, så kan du satsa på 300 km/h med nästa bil. :P Då är det inte panik att trimma.Lättskruvad.

Och funkar ju samtidigt grymt bra som fraktade av familj och alla saker man behöver vid husägande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: lör 05 sep 2020, 22:00 När du säger "V70" är det nog bra om du specifierar modell av V70. Det finns ju nåågra generationer att välja på, som skiljer sig enormt mot varandra ;-)
V70N 2001-2006 de är ju extremt bra skyddade mot rist med.
av Andersson01
Tack för alla svar! Har iallafall hittat "Mitsubishi Eclipse" som man kan få tag på billigt och faktiskt något som är mer åt mitt håll i stil.

Har ni några up/downs? :D
av Gurrv40
V40 01-04 för 10-19tkr hade jag kört på, va nybörjare själv på denna bil men gör allt idag vilket jag tjänar extremt mycket pengar på och kul förstårs!

2.0T - 163HK

T4 - 199HK
Användarvisningsbild
av vetten
Andersson01 skrev: fre 11 sep 2020, 15:57 Tack för alla svar! Har iallafall hittat "Mitsubishi Eclipse" som man kan få tag på billigt och faktiskt något som är mer åt mitt håll i stil.

Har ni några up/downs? :D
Ja vill du ha en bil med dyra reservdelar så kan du ju skaffa en Mitsubishi jag har ganska dåliga erfarenheter av det bilmärket ingen vidare kvalité där inte.
av kvillebäck
Jag tycker du skall ha en Jaguar XK8 eller XJ8. XK8 är tyvärr på kraftigt väg uppåt i pris så där får du nog inte dröja för många år innan du slår till.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]