Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
DonnyL skrev:Jag valde att installera ett 3-uttag med inbyggd Schuko. Han satte det 1 meter från tavlan och drog fram 4mm2 kabel. 16a säkring med jordfelsbrytare.

Gick på 2000 allt som allt
Men du använder fortfarande Schuko eller har laddaren trefashandske?
av Vardelos
En schukokontakt har 2 bläck som ligger emot, medans CEE kontakt omsluter insticket.

Så schuko har mindre kontaktyta därav värmeutvecklingen.
Så att dra 4mm2 spelar mindre roll för flaskhalsen ligger i överföringen i kontakten och det är där det blir varmt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är inte laddboxar intelligenta och ALL ström som fastigheten förbrukar passerar genom laddboxen så den är i kontroll???

Boxen räknar sedan ut hur mycket effekt den kan skicka till bilen utan att huvudsäkringen går.

Så om jag steker ägg eller ställer mig i duschen så varmvattenbredaren startar med 4 kW tex så drar laddboxen ned strömmen till bilen med 4 kW så man inte blåser huvudsäkringen.

Så fort husets förbrukning går ned kan boxen skicka den strömmen till bilen igen.

Eller ???? Det trodde jag var hela vitsen med laddbox jämfört med att bara sätta upp ett 1 eller 3 fas uttag utan intelligens.
av Vardelos
VolvoB20 skrev: fre 04 sep 2020, 08:08 Är inte laddboxar intelligenta och ALL ström som fastigheten förbrukar passerar genom laddboxen
Det är lastbalansering du menar, det är inte standard i laddboxarna utan kostar flera tusen extra.

Vissa laddboxar är uppkopplade och du kan lägga schema på laddning.
Typ
16-18 = 4A
18-23=8A
23-01 = 0A
01-05= 16A

Då kan man schemalägga så den laddar som mest när du vanligtvis inte lagar mat eller duschar.

Lastbalansering är väl mest om du har en Tesla och små huvudsäkringar, annars klarar man sig fin fint.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vardelos skrev: fre 04 sep 2020, 09:09
VolvoB20 skrev: fre 04 sep 2020, 08:08 Är inte laddboxar intelligenta och ALL ström som fastigheten förbrukar passerar genom laddboxen
Det är lastbalansering du menar, det är inte standard i laddboxarna utan kostar flera tusen extra.

Vissa laddboxar är uppkopplade och du kan lägga schema på laddning.
Typ
16-18 = 4A
18-23=8A
23-01 = 0A
01-05= 16A

Då kan man schemalägga så den laddar som mest när du vanligtvis inte lagar mat eller duschar.

Lastbalansering är väl mest om du har en Tesla och små huvudsäkringar, annars klarar man sig fin fint.
Det där var ju rätt värdelöst.......... skulle inte klara mig fint :-o :-( :x Jag har inga fasta tider när jag har garanterat låg last, varmvattenberedare, värmepumpar, vattenpumpar, avloppspumpar, frostskydd osv startar ju när de behövs och det kan ske när som helst under dygnet.

Jag ligger redan nära vad mina huvudsäkringar klarar och för att börja ladda även en pluginhybrid så måste jag antingen gå upp i huvudsäkringar eller ha en smart laddbox.

Det är ju rätt häftigt dyrt att öka på huvudsäkringarna har jag märkt när jag kollade (4000 kr / år).

Det är alltså bara reklamsnack med "intelligneta laddboxar" och i verkligheten måste man köpa till en massa dyra extregrejjer för de ska bli det minsta intelligenta.

Så frågan är, hur snabbt kan man tjäna in en "inteligent box med lastbalansering" om man sparar 4000 kr/år i elnätsavgift genom att slippa säkar upp..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SemiImbecille skrev: tor 03 sep 2020, 10:51 Som jag förstått det ligger risken i själva kontakten, och schuko är inte gjort för att köra höga belastningar under lång tid.
Dvs börjar kontakten glappa framöver eller om kontakten börjar gå sönder finns det risk för brand.
Skönt med extra säkerhet eftersom man oftast laddar på nätterna när man är hemma och sover.
Om man låter bli att skruva fast uttaget i träväggen, utan sätter fast det på betongyta eller på en brandsäker platta är väl problemet ur världen? Bara att skruva dit ett nytt uttag om det gamla blivigt överhettat. Eller tänker jag fel ?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Gissar man kan göra någon ”halvfast” installation med schuko som alltid är inkopplad.
Ställer man ner strömstyrkan till 10 eller lägre kommer det säkert fungera.
Dessutom finns schukoladdare med värmesensor som sänker om det behövs, bara man känner till hur det är på vägen från tavlan till uttaget.

Men sett på lång sikt med ev. elbil framöver samt ladda hemma bidraget och viss ökad säkerhet är nog laddbox att föredra.

Angående lastbalansering behöver den inte kosta mycket. Nu har jag Tibber pulse (som visserligen kräver modern elmätare) men den kostar under 1000 och passar perfekt ihop med en Easee laddbox som kostar 7000 innan avdrag.
Kan köra med 16A huvudsäkring och det funkar hur bra som helst.
av goka
Den laddkabel som följde med orginal med min V90 T8:a var en med schucko-kontakt och har inte reglerarbar laddeffekt. Den laddar "bara" med max 10A så det är inga problem med vägguttaget. Har egen 2,5mm fram och avsäkrat med 10A i centralen. Så länge man inte rycker ut shucko-kontakten under laddning ska det inte vara någon fara
Användarvisningsbild
av VolvoB20
goka skrev: tis 22 sep 2020, 22:18 Den laddkabel som följde med orginal med min V90 T8:a var en med schucko-kontakt och har inte reglerarbar laddeffekt. Den laddar "bara" med max 10A så det är inga problem med vägguttaget. Har egen 2,5mm fram och avsäkrat med 10A i centralen. Så länge man inte rycker ut shucko-kontakten under laddning ska det inte vara någon fara
Du behöver ju inte ha schuckouttaget fastskruvad i en trävägg isolerad med cellplast. :-o :-o :-o Sätter du fast uttaget på en branssäker skiva händer ju inget om drt skulle bli överhettat någon gång i framtiden.
av Lövet
Ett problem är ju att Schuko märkligt nog inte är byggda för sina angivna maximala strömstyrka annat än korta perioder. De testas typ en timme bara. Vad som händer efteråt ingår inte i testerna. Det är därför de är så olämpliga för laddning av bil med full strömstyrka under lång tid. Kontaktytorna mellan stickproppen och uttaget är också bara små bleck som ger liten kontaktyta. Sen hur stort problemet egentligen är vet jag inte. Men om jag själv bara hade enfas 230v och ville använda den konstant hade jag bytt kontakt till CEE i alla fall. Där omsluts hela stickproppen på ett annat sätt. Samma man har för landström på båtar och husvagnar.

Bild

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]