Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tor 06 aug 2020, 18:46
MickeM skrev:
Lövet skrev: Hoppas bilen är manuell? De får absolut inte varva automatlådor på det sättet.
Utveckla gärna.
Varför skulle man inte kunna varva en automat stillastående?
I N eller P, givetvis.

Jag antar dom inte bränner koppling på manuella för motstånd. Eller?
För att oljan inte cirkulerar på rätt sätt då och upphettas alldeles för mycket. Det är därför Bilprovningen har ett generellt förbud mot att varva diesel automater på opacitetsmätningen. Det har rasat lådor av det. Automater ska kollas enbart med felkodsläsare.
Saker och ting har ändrats..,.

Det gäller inte längre. Bilprovningen får varva nya bilar i läge N för avgaskontroll om man finner det befogat

Min nästan nya BMW 535 xd körde man tex manuell kontroll av avgaserna på

Jag har dessutom haft problem med AdBlue och fick byta NOX givare. BMW egen mjukvara kör en sjäkvdiagnos som tar ca 45 minuter för att automstiskt testa alla delar i systemet ocv BMWs egen mjukvarudiagnos varvar bilen i ca 15-18 minuter för att hetta upp SCRen, fylla den med NOX och sedan regenerera den. Allt i läge N. Även volvo har liknade verkstadssystem. BMW och Volvo skulle knappast bygga sin verkstadsmjukvara så den pajjade lådorna.

Dock stämmer det att man behöver inte varva över 3000 rpm för att utgöra den manuella mätningen.

Så att man inte får varva på N gäller lådor från förra århundradet framför allt 80 och 90 talet speciellt ZF lådor.

Väldigt många ungdomar skruvar bort DPF och tror det är lungt i besiktningen för de tror att man inte får mäta deras bilar manuellt för man har automatlåda och man klara sig bara man har mjulvara som rapporterar OK i OBDII. Men så är inte längre fallet utan man kan mäta om man misstänker manipulation. Detta är nytt.
Senast redigerad av 4 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: tor 06 aug 2020, 19:19
Lövet skrev:Automater ska kollas enbart med felkodsläsare.
Hmmmm........ Hur tusan gör dom med äldre bilar då, som t ex en 940? Eller en 850? Dom går ju inte mäta via OBDII-uttaget..
Bilar innan OBDII med självdiagnos som kom runt 06 mäts alltid manuellt.
av MickeM
frasse4 skrev: tor 06 aug 2020, 18:00 En automat frikopplar inte motorn från växellådan som en manuell bil. Så även med växel i P eller N kan det ligga lite friktion mellan kopplingsskivorna och bromsbanden.
Lövet skrev: ]För att oljan inte cirkulerar på rätt sätt då och upphettas alldeles för mycket. Det är därför Bilprovningen har ett generellt förbud mot att varva diesel automater på opacitetsmätningen. Det har rasat lådor av det. Automater ska kollas enbart med felkodsläsare.
Ok, så det skulle innebära att det också är helt förkastligt med längre tomgångstider på automatlådor av samma anledning?

Jag har grejat vääääldigt mycket med bilar, traktorer och ATV, men har lite begränsad automatlåda-erfarenheter.
Converter på lite äldre entrenprenadfordon har jag grejat lite med och äldre automater.

Detta är nyheter för mig, därför är jag intresserad.
OBS, Jag säger inte att ni har fel.

Lite offtopic nu, jag vet, men det är säker fler som i "god tro" kanske torrvarvar i N utan en tanke på något ont.
Så även ev bilprovningen i detta fallet

Jag kan dock tänka mig att modernare dubbelkopplingsautomater, CVT-lådor med kedja osv är lite speciella.
Jag tänker nu på momentomvandlarautomater främst.
Eller, det kanske var en av dom första som avsågs?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MickeM skrev: fre 07 aug 2020, 12:25
frasse4 skrev: tor 06 aug 2020, 18:00 En automat frikopplar inte motorn från växellådan som en manuell bil. Så även med växel i P eller N kan det ligga lite friktion mellan kopplingsskivorna och bromsbanden.
Lövet skrev: ]För att oljan inte cirkulerar på rätt sätt då och upphettas alldeles för mycket. Det är därför Bilprovningen har ett generellt förbud mot att varva diesel automater på opacitetsmätningen. Det har rasat lådor av det. Automater ska kollas enbart med felkodsläsare.
Ok, så det skulle innebära att det också är helt förkastligt med längre tomgångstider på automatlådor av samma anledning?

Jag har grejat vääääldigt mycket med bilar, traktorer och ATV, men har lite begränsad automatlåda-erfarenheter.
Converter på lite äldre entrenprenadfordon har jag grejat lite med och äldre automater.

Detta är nyheter för mig, därför är jag intresserad.
OBS, Jag säger inte att ni har fel.

Lite offtopic nu, jag vet, men det är säker fler som i "god tro" kanske torrvarvar i N utan en tanke på något ont.
Så även ev bilprovningen i detta fallet

Jag kan dock tänka mig att modernare dubbelkopplingsautomater, CVT-lådor med kedja osv är lite speciella.
Jag tänker nu på momentomvandlarautomater främst.
Eller, det kanske var en av dom första som avsågs?
Gamla ZF lådor från 1980 ocv 1990 talen var känsliga för att varva i läge N.

Nya lådor är det inte. Prova tex att göra en regenereing av partikelfiltret via VIDA. Bilen står i neutral och varavar länge länge så filtret ligget på 600 grader medans den bränner ur filtret. Det är volvos eget system och de skulle knappast bygga ett system som förstör bilen.

Att bilprovningen trampar till på gasen när de mäter är ofarligt på nya lådor.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tycker alltid du brukar ha bra svar MickeM och jag brukar lyssna på vad du säger .

Det är säkert också som VolvoB20 säger att moderna lådor klara detta. Jag hittade nedanstående bulletin från BMW och den avslutar med att avgasproverna som görs inte motsvarar "normal användning", men i och med att tester likt detta utförs vore det rimligt att tro att såväl ZF som AW borde anpassa sina lådor till att klara detta.

BMW NA service bulletin # 24 01 91 (3196) dated June 1991

Subject: Transmission Failure during Exhaust Emission Testing

Models: All 1984, 1985, 1986 with 4-speed automatic transmission, 1987 635CSi, 735i, and L7.

Situation: There have been reported isolated cases of automatic transmissions failing during a High Idle Exhaust Emissions Check. The failures have resulted from a preconditioning procedure where the engine is held at high rpm for a prolonged period of time. The following applies to all states which have a High Idle Exhaust Emission Check.

As the internal transmission components experience normal wear over time, the possibility of transmission damage exists if the vehicle is operated for extended periods of time at high rpm in PARK or Neutral. Such operation does not constitute normal operating conditions. If, in exceptional cases such as A/C recharging, injector cleaning, charging system tests, or emissions testing, vehicle operation at high rpm in PARK or Neutral is required the following setup procedure must be performed prior to beginning such operations.

Solution: The emissions test must be conducted with the engine at operating temperature. If the engine is not at operating temperature prior to beginning the test, it is recommended that the vehicle be driven for a short period of time to bring the engine to operating temperature. DO NOT run the vehicle at high idle to achieve operating temperature.

Once the engine has reached operating temperature, the following pretest procedure must be performed BEFORE testing begins.

Setup Procedure for I/M Emission Test

1. Shift to PARK.

2. Turn engine OFF.

3. Wait at least 30 seconds.

4. Restart engine, LEAVE TRANSMISSION IN PARK. After the engine is started, DO NOT move the gear shift selector through the Forward or Reverse gears before or during the test sequence. DO NOT EXCEED 2000 RPM.

5. Begin emissions test procedure.

6. If the vehicle fails the emission test, some states allow for an extended pre-conditioning before the repeat test. In this case the following procedure should be adhered to.

Precondition Procedure

1. Shift into PARK and turn the engine OFF for 30 seconds.

2. Restart engine, LEAVE TRANSMISSION IN PARK.

3. Engine may be preconditioned at a maximum of 2000 RPM for up to 90 seconds, at which time the repeat test must begin.

If the above steps are not followed, serious transmission damage can result.

Note: Due to the unusual nature of the emissions check, this type of failure does not take place under normal operating conditions.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp det var den gamla 4-stegade ZF automaten från förra århundradet som var känslig.

Men sen tror jag det varit fler klagomål från ägare till manuella bilar som säger att bilprovningen har sprängt deras motor när de varvat den på friläge.
av MickeM
Aldrig hört om detta med varvande av automater förut.
Bara att man inte ska starta en motor med en automatlåda utan veta 100% att den har olja i lådan. Ändå tämligen uppenbart.
(Tex starta en gammal jänkare som stått i 20år)

Då fick man lära sig något nytt idag också! :-)
Härligt!
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]