Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1394108
Du har nog fått det lite om bakfoten... Sugisar behöver mottryck för att få rätt effekt, en turbo vill ha så lite mottryck som möjligt. Har du mottryck så bromsar du propellern istället, då avgaserna "stannar" istället för att flöda förbi.
Dock håller jag helt med om att den lilla bromsning katten gör är rätt obefintlig överlag. Det är först när man börjar ladda riktigt ordentligt en standard-katt eventuellt kan begränsa effekten, så om man då byter till en sport-kisse kan man eventuellt tjäna en halv åsna eller så på.

---

"Nyare" bilar har dock dubbla sonder, en regelsond strax före katten, och en diagnossond direkt efter, eller rent av på, katten. Diagnossonden är till för att kontrollera att katten renar som den ska, gör den inte det så ändrar bilens styrsystem på sig med alla möjliga följdfel(inget utav dom possitivt ur prestandasynpunkt).
På många bilar är det dock relativt enkelt att programmera bort diagnossonden, och först då kan man kanske tjäna en halv åsna eller så på att ta bort katten.
Volvo började med dubbla sonder på 850, dvs början av 90-talet. Så alla volvo nyare än, säg, -91, finns det ingenting att tjäna på genom att bara ta bort katten - snarare tvärt om, om man som sagt inte programmerar bort den bakre sonden. Det var dock, mig veterligen, först möjligt för "svenson" att göra när Motronic4.4 infördes -96(som försvann igen -99). Givetvis så gäller det vanliga "ju nyare bil desto svårare är det". M4.4 är lite av en guldklimp när det gäller modifiering. Ett väldigt potent styrsystem :-)
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]