Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
VAG TSI-motorerna har ju dessutom egenheten att kedjan kuggar över om motorn dras baklänges, ex om man råkar ställa sig i en brant uppförsbacken och ställer bilen med bara växeln i. Jag kikade på Scirocco innan jag köpte Alfan, men den gick helt bort pga. kamkedjestrulet...
Användarvisningsbild
av snepo
Har haft två Mercor,som det hade bytts kamkedja och sträckare på. Det är väl sträckaren som ger sig och inte kamkedjan. I och för sig ger sig kamkedjan sen,pga att den är slak. Mb sexan M272,där var det materialfel på dreven som gjorde att det kuggade över. Fanns kvitto på reparationen,på 55000. Man kan ju undra om dom har dåligt stål i Tyskland. Eftersom Mb Audi Vw och Bmw har/haft liknande problem
av Cox
Japp dom återvinner ff från ubåtsbasen som LAS ner runt 1944-45

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av UnleashFusion
Jag var nära på att köpa en BMW 520d xdrive(den jag fick provköra under helgen var extremt tyst och skön och köra) .. men samtidigt var det svårt och släppa V70 som passerat 9år men varit problemfritt i 9år
Användarvisningsbild
av Nexus
Audi har ju även problem att kedjan hoppar över. Min systers svåger äger en allbilsverktad och de hade 2 Audi inbokade för byte kamkedja och det är inte gratis!!
Till råga på det har min systerson en Audi med den berömda motorn där kedjan rappar över. Han fick rådet att aldrig parkera bilen på växeln!!
Användarvisningsbild
av lennarte
snepo skrev:Har haft två Mercor,som det hade bytts kamkedja och sträckare på. Det är väl sträckaren som ger sig och inte kamkedjan.
Nu har jag inte så stor erfarenhet av nyare modeller med kamkedja, men fått uppfattningen att nyare modeller med kedja har enkelkedja. Håller med ovanstående att modeller med dubbel kedja var det (om det överhuvudtaget var problem) sträckaren som var problemet. Och det var sällan dom första 20000 milen
Användarvisningsbild
av snepo
Ja absolut. Fast i Mercedes,var det dreven. Blev inget kvar av kuggarna. Vad jag läst,så fanns det bilar med endast 8000 mil.Där dreven gav upp,och kedjan kuggade över

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]