Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det finns så vitt jag vet ingen generell regel som säger att en sedan alltid är tystare än en kombi från samma modellserie. Det beror på hur väl desigen har lyckats. Ofta kan nog luftsläppet vara renare från en sedan, vilket ger mindre vindbrus -- men det finns inga garantier för det.

Att fyrhjulsdrift låter något mer köper jag. Att en manuell skulle vara tystare än en automat däremot -- det har jag också vissa tvivel på...

Jag föredrar kombi framför sedan. Jag har haft bägge, och flexibiliteten med en kombi är större. Främsta fördelen med sedan är att de ofta är snyggare. :-D
Lövet skrev: tis 04 jun 2019, 14:25 Håller med om att det faktiskt finns fördelar med sedaner. Bara en sån uppenbar grej att bilen inte blir iskall vintertid om man behöver lasta några minuter. Sen blir inte bakrutan smutsig heller. "Tyvärr" går det ju inte ekonomiskt att välja sedaner i Sverige om man behöver tänka på restvärdet för begagnatköparna vill uteslutande ha kombi. När prisskillnaden är så liten som i VWs fall så är det en direkt förlustaffär att välja en sedan.

Däremot är det ju 100% lögn av säljaren att DSG skulle ha en högre ljudnivå. Det är samma prylar i lådan. Den låter inte mer för att kopplingen manövreras automatiskt. Det borde han få en skriftlig varning för. Det säger han enbart för att sälja den enda manuella Passaten han har i hallen.
Gud är nog den ende som kan vara 100% säker. Jag tog till mig vad du skrev och frågade säljaren när jag var där idag och skulle få reservnyckeln som de hade förlagt. Svaret var att de har en del som klagar på DSG och högre ljud. Tydligen är det oljud från lager, antingen inte 100% perfekt inslitna eller bara slitna. Lagren levereras också till VW med lite olika mått, fast då talar man hundradels millimeter i skillnad, men det räcker för att DSG skall föra oljud. Två nya likadana bilar med DSG kan väsnas olika och det är något som VW brottas med. VW försöker fixa om någon klagar.

Provade också att frisöka på internet nu Noise Noisy DSG och fick 660.000 träffar, folk som har problem med oväsen från DSG, åren 2007-2019. Inte bara VW, även Audi.

Så visst har min säljare rätt. Manuell kan vara tystare., men inte nödvändigtvis, men troligen tystare med manuell. Är beredd att hålla med
Malmstroem skrev: tis 04 jun 2019, 14:57 Det finns så vitt jag vet ingen generell regel som säger att en sedan alltid är tystare än en kombi från samma modellserie. Det beror på hur väl desigen har lyckats. Ofta kan nog luftsläppet vara renare från en sedan, vilket ger mindre vindbrus -- men det finns inga garantier för det.

Att fyrhjulsdrift låter något mer köper jag. Att en manuell skulle vara tystare än en automat däremot -- det har jag också vissa tvivel på...

Jag föredrar kombi framför sedan. Jag har haft bägge, och flexibiliteten med en kombi är större. Främsta fördelen med sedan är att de ofta är snyggare. :-D
Har inte haft Sedan på länge, men nu har vi en. Och den är mkt tyst, otroligt faktiskt. Min frus bil, men jag har kört den också. Inget vindbrus i 120 km/h och kupén blir varm eller kall snabbare. Man slipper också oljud från bakvagnen och buller från bakdäcken.
Den gången varannan månad eller nåt då man behöver flexibiliteten som en kombi har, sätter vi på takräcket som sitter fast i en box eller kopplar på släpvagnen. Det finns att köpa en liten hållare på Biltema som man sätter på dragkroken och man kan ställa en väska på. Bra att veta kanske, men själv köper jag inte en sån.
Tydligen skall den förbruka mindre än en kombi också, får se vad den förbrukar. Har inte tankat ännu. Kommer nog aldrig att köpa en kombi igen.
Malmstroem skrev: tis 04 jun 2019, 14:57 Det finns så vitt jag vet ingen generell regel som säger att en sedan alltid är tystare än en kombi från samma modellserie. Det beror på hur väl desigen har lyckats. Ofta kan nog luftsläppet vara renare från en sedan, vilket ger mindre vindbrus -- men det finns inga garantier för det.

Givetvis finns det skillnader i utförandet men kombinationen av att bakhjulen hamnar under ett avskilt bagage snarare än under kupéns bakre del, att de har en mindre resonanslåda i och med den mindre kupén och att aerodynamiken kan bli något bättre ger förutsättningar för en tystare bil givet att den görs rätt i övrigt.
Sedaner har väl historiskt alltid varit bättre komfort, det är väl kanske sista 20 åren som kombibilarna ryckt upp sig och fått gedigen isolering runt bakre hjulhusen. Nu behöver man ju liksom inte bli lomhörd om man kör utan hatthylla i en kombi som förr, iaf på bilar som V70 och Saab 9-5 som jag haft. På dessa modeller har jag inte tänkt på nån skillnad mellan kombi och sedan ljudmässigt. :-)
VolvoB20 skrev:På en del skodamodeller har kombin lägre luftmotstånd än sedanen för den släpper luften bättre.
Minns dock inte vilka det var.
Volvo hade i sitt sortiment en förlängd 245-a (245 T, som i Transfer) den såg man lite då och då. Någon svensk bil tidning gjorde ett reportage om en resa genom Tyskland med 2 st likvärdigt urustade 245-or, en vanlig och en förlängd. Dom blev väldigt förvånade över hur mycket mindre bensin den förlängda drog. Dom spekulerade i att det kunde vara just längden på bilen som gjorde det, men dom hade ingen utrustning att mäta det med då. En jobbarkompis hade en sådan under några år, han sa' att den var kanon att dra husvagn med (en stoor Kabe boggievagn)
lennarte skrev: sön 16 jun 2019, 11:55
VolvoB20 skrev:På en del skodamodeller har kombin lägre luftmotstånd än sedanen för den släpper luften bättre.
Minns dock inte vilka det var.
Volvo hade i sitt sortiment en förlängd 245-a (245 T, som i Transfer) den såg man lite då och då. Någon svensk bil tidning gjorde ett reportage om en resa genom Tyskland med 2 st likvärdigt urustade 245-or, en vanlig och en förlängd. Dom blev väldigt förvånade över hur mycket mindre bensin den förlängda drog. Dom spekulerade i att det kunde vara just längden på bilen som gjorde det, men dom hade ingen utrustning att mäta det med då. En jobbarkompis hade en sådan under några år, han sa' att den var kanon att dra husvagn med (en stoor Kabe boggievagn)
Off-topic
Men i Tyskland förbrukar bilen mindre, både bensin och diesel. Har märkt det sedan slutet av 80-talet när jag först körde där. Jag är med i M och i deras tidning stod det om detta fenomen en gång.
När jag kört i Tyskland förbrukar bilen 1-2 dl mindre än i Sverige. Trots att man kör lite fortare.
    • Dels för att man kör i jämnare hastighet jämfört med Sverige.
      Dels för att det är en jämnare typ av underlag, utan stora bitar av makadam i, som i Sverige. Makadamen bromsar bilen.
      Dels för att Tyskland plattare.
      Dels för att i Tyskland har de bättre bensin och diesel med mer energi i. Bensinen i Tyskland osar pekka som förr och dieseln är inte genomskinlig som i Sverige, utan luktar verkligen olja och kladdar direkt. I Sverige har de i en massa annat, såsom etanol och RME och annan skit som gör att bränslet funkar sämre. (Nu var det nåt år sen sist som jag tankade i Tyskland, om det har ändrats?) Men jag skall dit i Augusti och då skall jag kolla igen.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]