Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
SBergdahl skrev:Fälgkors är ju värdelöst. Det rekommenderar jag verkligen inte någon att använda. Du tolkar förlängare fel också. Skaft kanske är ett bättre ord. En plastbelagd hylsa är absolut ett alternativ där också.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000028418
Fast jag är rätt säker på att jag köpte ett billigare som de har slutat med.

Men alla gör som de vill. Jag håller bara inte med om att mutterdragare är så smidigt som alla säger.
Med förlängare menade jag den som sitter mellan hylsa och skaft vilket man oftast behöver om man använder riktigt skaft och vanlig hylsa och inte det där teleskop skitet som går att förlänga.
Jag är lite avskräckt att lossa med annat än knackare då jag har ett ärr efter att jag nästan blev av med ena ringfingret då jag skruvade med fälgkors o liksom snurrade på hjulet för att det skulle gå snabbt men den där biten av den rostiga skärmkanten tyckte inte om mitt finger.

Stålborste att rengöra anläggningsytorna på bromsskivorna där fälgen ligger an är bra att ha.

/M
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Rådlös:Det står 140 nm i min manual s60 -18 så 100nm är nog för lite.

/M
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Magnus-B skrev: fre 05 apr 2019, 22:20
SBergdahl skrev:Fälgkors är ju värdelöst. Det rekommenderar jag verkligen inte någon att använda. Du tolkar förlängare fel också. Skaft kanske är ett bättre ord. En plastbelagd hylsa är absolut ett alternativ där också.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000028418
Fast jag är rätt säker på att jag köpte ett billigare som de har slutat med.

Men alla gör som de vill. Jag håller bara inte med om att mutterdragare är så smidigt som alla säger.
Med förlängare menade jag den som sitter mellan hylsa och skaft vilket man oftast behöver om man använder riktigt skaft och vanlig hylsa och inte det där teleskop skitet som går att förlänga.
Jag är lite avskräckt att lossa med annat än knackare då jag har ett ärr efter att jag nästan blev av med ena ringfingret då jag skruvade med fälgkors o liksom snurrade på hjulet för att det skulle gå snabbt men den där biten av den rostiga skärmkanten tyckte inte om mitt finger.

Stålborste att rengöra anläggningsytorna på bromsskivorna där fälgen ligger an är bra att ha.

/M
I mitt fall är hylsan precis lagom lång nog att allt ska gå fritt från skärmarna. Plus att skaftet har en led i änden så bara att justera vinkeln, eller rakställa för delen av skruvandet som går lätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har aldrig förstått mig på momentstavar. Ger de verkligen exakt samma moment på bulten om jag kör på lilla mutterdragaren på 300 Nm eller den stora på 2000 Nm?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:Har aldrig förstått mig på momentstavar. Ger de verkligen exakt samma moment på bulten om jag kör på lilla mutterdragaren på 300 Nm eller den stora på 2000 Nm?
Förutsatt att staven inte är sliten, så ja. Grejjen är att stavar är slitagevaror, och tappar spänsten med användning, dvs ger fel moment efter en tid.
Användarvisningsbild
av frasse4
av Rådlös
Magnus B: "Rådlös: Det står 140 nm i min manual s60 -18 så 100nm är nog för lite. "
Jag skrev i allmänna ordalag som rena exempel utan några exakta värden. Bara det att det finns satser att köpa med en handfull olika momentstavar visar ju på att det finns variationer. Men det är ju upp till var och en att kolla uppgifterna till just den aktuella bilen.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag är skeptisk till att använda momentstav och tycker man har mer kontroll över dragningen med momentnyckel.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Rådlös skrev: lör 06 apr 2019, 08:36 Magnus B: "Rådlös: Det står 140 nm i min manual s60 -18 så 100nm är nog för lite. "
Jag skrev i allmänna ordalag som rena exempel utan några exakta värden. Bara det att det finns satser att köpa med en handfull olika momentstavar visar ju på att det finns variationer.
Visst är det så men tänkte så ingen åker och tappar hjulen nu för att dem trodde det skulle dras i 100nm istället för 140nm som många Volvobilar ska.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Magnus-B skrev:Jag är skeptisk till att använda momentstav och tycker man har mer kontroll över dragningen med momentnyckel.
Det är du inte ensam om. Momentstavar används främst där momentet inte är så supernoga(t ex däckbyten) eller där det krävs så stora moment att det inte finns en suck att handdra det.
Mutterknack + stavar på en personbil vid däckbyte är ärligt talat bara lateri och inget som bör eftersträvas. Där är det betydligt lämpligare med handragning och ev. momentnyckel. Att däckverstäder använder knack+stavar är ju för att det är betydligt enklare när dom har kanske 10-20 bilar på kö som det ska skiftas hjul på samma dag, och ytterst sällan det ger något faktiskt problem(mer än att man står och svär nästa gång man måste bort med ett hjul med handkraft :p).
Ska man vara petnoga ska hjulen efterdras efter några mil, men det är det typ ingen som gör i praktiken(som inte byter hjulen själv alltså), så därför brukar många verkstäder dra åt dom lite extra direkt. INGEN verkstad vill få klagomål över att en kund tappat ett hjul efter ett byte - även om det egentligen är kundens ansvar att efterdra.

Oavsett vem som byter eller hur dom byts bör man alltid känna efter på bultarna lite då och då. Det tar 5 minuter och kan förhindra en riktigt otäck olycka. Kom ihåg - det är ALLTID förarens ansvar att se till att bilen är i ett trafiksäkert skick innan man ger sig ut i trafiken. Spelar ingen roll vem som äger bilen, vem som skruvat på den - det är förarens ansvar. edit: förtydligande, "rimligt".. Dvs kolla alla vätskor(olja, kylvätska, bromsvätska, spolarvätska), speglar, torkare, belysning, däck, hjul och sånna saker. Ingen begär att föraren ska skruva ner bilen i molekyler för att kontrollera kolvringar och vevaxelslitage osv för att ev. förhindra ett motorras :p
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]