Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Lucif3r skrev: sön 24 feb 2019, 07:52
lennarte skrev:dom hade förr Volvomotorer.... :-o PRV-sexan
Vet inte om jag borde slå något hårt i huvudet på dig för att du nämner det skitmotorn :P
Varför det? Jag kanske borde ta på mig störthjälm, men jag hade under några år en 760 -90. Den körde jag 36.000 mil med som taxi. Inga fel på den alls, den bara gick och gick. Drog lite mer än motsvarande 740, man ack så fint. De första PRV sexorna som satt i 260 hade risk att få fodersjunkningar, men det hade inte de senare. De hade tydligen annan konstruktion på packningarna i botten på fodren. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Du glömde att den även satt i 760 Och det var väl i just den modellen den var som sämst. Exakt varför har jag ingen bra koll på, mer än att den var så inutah-e slö och drog kopiösa mängder bränsle.
760 nämde jag inte för jag tänkte att dom flesta som läser på denna sida vet ju det. 760 ärvde motorn som den var med sina brister. Det jag hörde när jag jobbade med denna motor (260) var att oljepumpen var av dålig konstruktion och sög in luft när den blev sliten så oljetrycket inte blev bra till kamaxlarna. Detta fel fanns på samtliga motorer (även Peugoet och Renault) men blev värre på Volvo p.g.a den mindre olljemängden. De var papperspacknigar vid cylinderfoten (liksom dom flesta liknande motorer) som var känsliga för varmgång. Detta var förbättrat (B28) när den motorn kom (sena 240 V6, 260 och 760)
SvenB skrev:Varför det? Jag kanske borde ta på mig störthjälm, men jag hade under några år en 760 -90. Den körde jag 36.000 mil med som taxi. Inga fel på den alls, den bara gick och gick.
Det fixades en del fel under åren, men till -88 års modell gjordes en ordentlig uppdatering (bl.a ståltätningar istället för papperspacknigar till cylinderfoten) och dom motorerna höll (vad jag vet, hade slutat som bilmek då)"Volvo kvalitet"
Volvo var först med att använda denna motor så en del av "barnsjukdomarna" var kanske botade När andra började använda den. Det tillverkades 1000000 PVR 6-or mellan -74 och -98, så så hemskt dålig kan den inte varit.
Angående hög bränsleförbrukning, första modellerna hade SU förgasare (om ja mins rätt), dom kunde vara törstiga, det vanligaste var nog K-Jetronic och dom funkade fint. Dom sista (-88 till -90) hade LH2.2 och katalysator.

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]