Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
apersson850 skrev:Grannen som köpte XC70 skulle förstås bytt till 13-poligt på husvagnen. Närmast otroligt att någon håller på i flera år utan att inse var problemet verkligen ligger. Volvoverkstaden hade ju rätt. Det var rätt kopplat och fungerade som det skulle. Det var vagnen det var fel på, eftersom den inte var uppdaterad till nyare standard.
Det var aldrig någon som upplyste honom om det, dom sade bara att dom inte kopplat dosan på bilen fel. Och han hade ju fått med en adapter...
Angående efterfordon så finns det en "undantagsregel" som gäller båtvagnar (och endast båtvagnar). Då får man med B-kort köra med en obromsad båtkärra i max 30 km med en bruttovikt som inte överstiger bilens bruttovikt. Är båtkärran bromsad (och detta ä nytt sedan jag tog E-kort 2013) får man dra tyngre om man själv kan garantera att bilen och kärran håller. Detta det gäller endast ofjädrade båtvagnar eller båtvagnar där fjädringen är permanent satt ur spel och i max 30 km/tim. Och endast kortast väg mellan vinterplats och sjösättning.
Användarvisningsbild
av apersson850
lennarte skrev:Det var aldrig någon som upplyste honom om det, dom sade bara att dom inte kopplat dosan på bilen fel. Och han hade ju fått med en adapter...
Jag hade hoppats att även folk utan någon större teknisk insikt skulle kunna dra slutsatsen att om jag köper en bil med ett uttag enligt ny standard, när man har en vagn med den gamla, och man dessutom fått redat ut att adaptern skickar ut dimbakljuset, inte laddningen, och man dessutom fått reda på att det går att ändra i bilen (om man frångår standarden), då borde det inte ligga långt borta att tänka att man skulle fixa till vagnen, så den överensstämmer med nya standarden. Särskilt om man har flera år på sig. Det tog mig ungefär en sekund att inse, när jag hamnade i samma situation. Nu råkar jag vara tekniker, men ändå.
Angående efterfordon så finns det en "undantagsregel" som gäller båtvagnar (och endast båtvagnar). Då får man med B-kort köra med en obromsad båtkärra i max 30 km med en bruttovikt som inte överstiger bilens bruttovikt. Är båtkärran bromsad (och detta ä nytt sedan jag tog E-kort 2013) får man dra tyngre om man själv kan garantera att bilen och kärran håller. Detta det gäller endast ofjädrade båtvagnar eller båtvagnar där fjädringen är permanent satt ur spel och i max 30 km/tim. Och endast kortast väg mellan vinterplats och sjösättning.
Precis vad jag syftade på. Fast det gäller inte bara båtvagnar. Och inte heller bara mellan närmsta vattenhål och någon upplagsplats. Dessutom fanns reglerna före 2013.
Källa är Transportstyrelsens dokument PVJ 1103, från februari 2012.
Användarvisningsbild
av lennarte
apersson850 skrev:Jag hade hoppats att även folk utan någon större teknisk insikt skulle kunna dra slutsatsen att om jag köper en bil med ett uttag enligt ny standard, när man har en vagn med den gamla, och man dessutom fått redat ut att adaptern skickar ut dimbakljuset, inte laddningen, och man dessutom fått reda på att det går att ändra i bilen (om man frångår standarden), då borde det inte ligga långt borta att tänka att man skulle fixa till vagnen, så den överensstämmer med nya standarden. Särskilt om man har flera år på sig. Det tog mig ungefär en sekund att inse, när jag hamnade i samma situation. Nu råkar jag vara tekniker, men ändå.
HAN fick inte veta någonting om detta under dom 2 år han försökte få Volvo att fixa detta. Det var först när jag löst problemet som jag pratade med Volvo som han fick veta att Volvo kunnat fixa det om varit lite "kundvänliga" (Volvo i Halmstad är inte kända för det), men dom bara sade att det är rätt kopplat.......
apersson850 skrev:Precis vad jag syftade på. Fast det gäller inte bara båtvagnar. Och inte heller bara mellan närmsta vattenhål och någon upplagsplats. Dessutom fanns reglerna före 2013.
Källa är Transportstyrelsens dokument PVJ 1103, från februari 2012.
Du får absolut inte åka omkring med ett obesiktigat, oregistrerat fordon på allmän väg!!!! Med vissa begränsningar, t.ex om fordonet som drar är en traktor eller om det gäller en kortare sträcka från A till B.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jodå. Är det ett efterfordon så får du det. Exempelvis en kompressor eller en skylift. Normalt ska man inte få lasta något på ett efterfordon, men just båtvagnar (under vissa förutsättningar) räknas också som efterfordon.

Det jag menade om det släpelektriska är att det förvånar mig att din kompis inte någon enda gång drabbades av tanken att det kunde vara släpet (husvagnen) som behövde uppdateras, när bilen uppenbarligen hade uttag med nyare standard. Att man inte kommer på det genast må vara en sak, men inte ens under två år?
Känns som ett fall för den inlärda hjälplösheten.
Användarvisningsbild
av Steffe3
apersson850 skrev: ons 20 feb 2019, 08:56 Jodå. Är det ett efterfordon så får du det. Exempelvis en kompressor eller en skylift. Normalt ska man inte få lasta något på ett efterfordon, men just båtvagnar (under vissa förutsättningar) räknas också som efterfordon.
Rätt många som inte verkar ha koll på att det är max 30 med efterfordon på anti-krockpinnen också :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom skyliftar jag sett (har inte sett alla) har haft nummerplåt, alltså registrerade. Då är det Ok på allmän väg.
En kompis köpte en båt med båtkärra. Fabrikstillverkad, oregistrerad, ofjädrad c:a 1600 kg bruttovikt. Han kollade med polisen om han fick köra hem den från Bohuslän (c:a 30 mil). Svaret han fick var kort, inte en chans
Angående min granne med husvagnen, jag tycker absolut att Volvo kunde upplysa honom att det går att enkelt fixa istället för att bara hålla på med det är rätt kopplat. Tänk om det varit bakljuset som inte lyste (mycket vanligt idag), hade ni godtagit det svaret då om ni skulle vilja ha bakljus. Nu vet jag att man inte behöver bakljus längre, men om man skulle vilja ha det automatiskt så hade i alla fall jag "gått i taket". Som väl är tillhör jag dom som aldrig behöver besöka något sådant ställe, men jag tycker verkligen synd om dom som är tvingade till det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Poliser är ofta märkligt okunniga om både det ena och det andra. Begrunda detta, direkt från Transportstyrelsen. Finns att läsa via den här länken, om du föredrar det. Så kan alla se vad som gäller.

Efterfordon

Vad är ett efterfordon?
Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:
tryckluftskompressor
skylift
kioskvagn
Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller
båttransportvagnar
husvagnar
tankvagnar.
Ingen registrering eller besiktning behövs för efterfordon
Efterfordon behöver inte registreras och har ingen registreringsskylt, till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktas.
Inga särskilda körkortskrav
Det finns inga särskilda körkortskrav för efterfordon som kopplas till bil, på det sätt som det finns för bil och släpvagn. När det gäller efterfordon är det enbart dragfordonet som avgör vilken körkortsbehörighet som gäller. Om du kör en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg krävs körkort med behörighet B. Kör du ett tyngre fordon krävs körkort med behörighet C1 eller C.
Tillåten bredd
På gator och allmänna vägar får fordonsbredden inklusive last vara högst 260 cm. Lasten får skjuta ut högst 20 cm utanför fordonet. Om lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Transportstyrelsens föreskrifter 2010:141. Om lasten är bredare krävs dispens som du kan ansöka om hos Trafikverket.
Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)
Begränsad hastighet
Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen.
Övriga krav för efterfordon
Körkortskrav: Du behöver ha rätt behörighet för det fordon som drar efterfordonet, t ex B för personbil.
Registreringsskylt: Nej.
Kontrollbesiktning: Nej.
Fordonsskatt: Nej.
Trafikförsäkring: Nej.

Och när det gäller grannens elektriska, så visst, hade jag träffat på en sådan person hade jag direkt rekommenderat honom att bygga om släpet. Hade jag jobbat på Volvo hade jag kanske också sagt att han borde uppgradera släpet istället. Men jag kommenterade inte vad de sa eller inte sa på Volvo. Jag är bara förvånad över att någon kan leva med ett problem i två år utan att någonsin fundera på om han kanske har angripit det från fel håll. Men så är det tydligen. Det kvittar. Det är som det är. Bättre vi får klarlagt för folk hur det ligger till med efterfordonen.
Användarvisningsbild
av Derank
Som Aspersson säger så finns det tex Skyliftar och kompressor med LGF skylt, de är oreggade, vi har ungefär 50/50 på jobbet, du får bara köra 30 med dom och det är inga beskrav.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]