Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
VoC är väl inget stöldskydd utan bara en bekvämlighetsgrej att du kan se var bilen är parkerad? Det är ju relativt enkelt att störa ut bilens gps-mottagare.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Fjonsson skrev:VoC är väl inget stöldskydd utan bara en bekvämlighetsgrej att du kan se var bilen är parkerad? Det är ju relativt enkelt att störa ut bilens gps-mottagare.
Stöldvarning och spårning
Med hjälp av GPS-positionering och GSM-teknik fungerar Volvo On Call som ett verktyg om du utsätts för bilstöld och samtidigt din hjälp i nöden om du inte har tillgång till dina bilnycklar. Du får hjälp med dessa tjänster genom att kontakta Volvo On Calls kundtjänst
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Möjligheten finns kanske om bilen stjäls av någon som bara vill transportera sig och sen dumpa. Men en GPS-mottagare är ju inte speciellt svår att störa ut och då vet inte bilen var den är.
Som sagt så är ju bekvämlighetsfaktorerna huvudfördelen med VoC samt att man naturligtvis får hjälp om olyckan är framme.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Perra83 skrev:Om du inte haft det innan så kanske du inte kommer att sakna möjligheterna som VOC ger. Vi som haft det i ett decennium ser det lika självklart som att ha elhissar.
kört bilar med värmare samt läst vad voc ger typ en mer frihet så nästa bil blir med voc ville bara ha klarhet i hur det funkar i förhållande till vad som utlovas
av KrakelSpektakel
Visst ibland har VOC strulat för mig.. Skickar startkommando för dieselvärmaren.. går någon minut och sedan säger appen att det inte gick och skicka.. Sedan när jag kommit ut till bilen så hade det gått igång.
Tyvärr är VOC väldigt segt. kan ta upp till en minut att utföra ett kommando, när det funkar som bäst.
Fördelen är att du inte blir begränsad at fjärrens räckvidd för att starta värmaren i bilen, räcker med att du har täckning och bilen har täckning, så kan du starta den var i från jorden du vill. :D
av ICEnow
Volvo On-call fanns i min S90 när jag köpte den och jag har testat det. Men sedan abonnemanget gick ut har jag inte förlängt det.
Man kan kan med en APP:
Starta bilen
Skicka destination, alltså var jag är.
Låsa och öppna bilen
Hitta bilen, den börjar tuta och blinka då
Sköta körjournal

Allt ovan är helt sjukt tycker jag. Finns det någon som har nytta av något av något detta? Eller leksaker för nördiga vuxna? Kanske körjournalen kan vara bra , men jag skriver körjournal i ett pappershäfte, skrivit klart snabbare på papper än med Appen., har provat.
Hittills har jag aldrig blivit stående annat än punka med en bil trots 150.000 mil.

Men det som kan vara bra är att det finns en nödsändare i bilen, vid kollision. Men jag tror att man kan ha den funktionen ändå, utan Volvo on call. Skall kolla med min verkstad igen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu är det olika vad som supportas, beroende på hur gammal bilen är.
Jag kan inte starta någon av våra bilar med VoC.
Skicka en destination, som alltså inte är var jag är, utan vart jag vill komma, går på den ena. Det är en utmärkt funktion. Man kan grunna på var man ska ta vägen i telefonen. När man sen sätter sig i bilen finns destinationen redan i navigatorn. Bara att välja den som mål.
Låsa och låsa upp är mycket användbart. Glömmer man låsa får man en påminnelse och kan låsa från telefonen. Behöver man komma in i bilen, men inte har nyckeln, går det att öppna via telefonen.
Hitta bilen har jag gjort någon enstaka gång, då någon annan i familjen parkerat den och jag sedan skulle komma till bilen.
Körjournalen är mycket snabbare än pappershantering. Dessutom behöver man inte fundera på hur och var man kör när man gör det. Bara att gå in i efterhand, markera de intressanta resorna, exportera till ett exceldokument och bifoga till lönekontoret.
Assistans har jag inte behövt. Däremot SOS call, men det var inte jag som kolliderat.
Om jag väntar på kära särbon kan jag enkelt kolla om hon är på väg, eller inte har åkt än, utan att behöva ringa bara för det.
Sen glömde du den kanske mest använda funktionen, fjärrstart av motorvärmaren.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]