Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1295127
Derank skrev: lör 26 jan 2019, 11:53
Lucif3r skrev:
SBergdahl skrev:Den kontrollen borde ju kodats in som automatik när Bilprovningen datoriserade och det fortfarande gick att skruva mätare med skruvdragare..
Intressant syn.. S/V/C70 97-00 har digital mätarställning, så den går inte ställa med skruvdragare. Men, den går heller inte läsa ut digitalt med enkla medel. Det finns visserligen en typ av räknare i styrdonet också, men den kalkylerar på hur lång tid motorn gått och upskattar lite hej villt, dvs inget man använder för att kontrollera mätarställningen med. Och "givetvis" går ingen utav dom mätarna att fiffla med enkelt. DIM'et går ner i låsning efter 500mil eller så och kräver specifik hård- och mjukvara(I DIM'et då, inte via obdii uttaget) för att komma förbi, vilket iofs inte är någon större skillnad mot dagens, förutom att det är lite enklare idag än på gamla halv-skumma system utan standarder Bild Styrdonets räknare har jag inte sett att man kan nolla, troligen *kan* man, men ingen har brytt sig att lista ut hur eftersom det finns noll och ingen poäng med det.
s/v/c70 "skruvar" man mätaren på genom att byta till ett instrumenthus som har en lägre mätarställning istället. Sen kan vi givetvis diskutera i evigheter hurvida någon ens skulle vara intresserad av att skruva mätarna på 19-22år gammla modeller värda typ 15k som bäst :)

Poängen jag försökte få fram var dock att det finns allt modeller som har digitala mätare(dvs ingen skruvdragare hjälper) men ändå ingen extern kommunikation för t ex diagnostik(så bilprovningens utrustning skulle ändå inte komma åt den).

Dock håller jag fullständigt med om att dom borde infört detta för länge sedan, det är inga problem att få ut den infon på nyare bilar med standardiserade protokoll så.... Varför det tagit så lång tid att införa det förstår jag inte..
Marknaden för skruvade bilar är inte 20år gamla härkar. Det är ju modernare bilar såklart, där det är lika enkelt att skruva som att kontrollera.
Visst. Men varför bygger man bilar så de ska vara busenkla att skruva?????

Bygg räknaren utan något progammeringinterface (då går den ju inte att skruva utan måste bytas), och integrera den i en dyr sak som är jobbig att byta, tex i ECM eller liknade del så försviner 99,9 % av all skruvning.

Jag har sett exempel där man lagt räknaren utan programmeringsinterface i instrumentklustret. Det är svindyrt att byta, och byter man till ett nytt kluster så hamnar ju bilen på 0 mil och de vill ju inte en mätarskruvare på en 3 år gammalbil. Mätarskruvare skyr dessa bilar som pesten för det finns inga pengar att tjäna där.

För övrigt, vad är det för skitsystem på många bilar att man kan nollställa dem i början vid leverans. "För att köparen ska få den där premiumkänslan att hämta ut en bil med 0 mil på mätaren även om den har körts till återförsäljaren och dessutom provkörts." Det är ju som att man börjar ljuga för kunden innan bilen ens är levererad.
#1295335
VolvoB20 skrev:"För att köparen ska få den där premiumkänslan att hämta ut en bil med 0 mil på mätaren även om den har körts till återförsäljaren och dessutom provkörts." Det är ju som att man börjar ljuga för kunden innan bilen ens är levererad.
Precis så är det, och till viss del har det ju den önskade effekten. Köper man något nytt vill man att det ska stå "NYTT!" överallt, och inte 100 eller 200mil på mätaren.
Jag vet inte hur det är på nyare bilar, men t ex x70-husen går bara nollställa EN gång innan den gått över 500mil innan dom låser sig "för alltid".

Fast även utan dedikerat programmeringsinterface så skulle ju mätarfiffelns pågå ändå, x70 var inget undantag på den tiden trots att det saknades sådant interface(utöver den enstaka gången innan 500mil).
Så just för den delen spelar det ju egentligen ingen roll om den har interface eller inte, dock kan man ju undra varför dom valt att göra det så jäkla lätt nu för tiden. Förr var man ju ändå tvungen att riva ut instrumenthuset och jigga upp skiten med probes och direkt modifiera mjukvaran(eller fysiskt byta chip alt. hela huset). Betydligt mer jobb vilket som än att stoppa i en OBDII-kabel i uttaget och köra ett automatiskt script and that's that.

Det är ju som du säger dock, det är inga större problem att göra ett omodifierbart mätarhus(till den grad att man fysiskt skulle behöva byta ut chip och grejer). Jag gissar dock på att dom inte gör det eftersom allt "måste" vara can-bus anslutet och "måste" kunna få ny mjukvara efter leverans av en eller annan anledning. Och dom anser väl att det är för dyrt att tillåta åtkomst till del X av mätarhuset men inte del Y(mätarställningen).
#1295336
Min verkstad säger att för Volvo, VW och flesta andra bilar som sedan mer än 20 år tillbaka som har digitala mätare är mätarskruvning en halvbluff eftersom det går lätt att se med rätt datautrustning som de har tex. Det går inte att skruva en bil egentligen, eftersom det går att se om man kollar förstås. De har gjort många lyckliga bilköpare besvikna.
Men jag har analoga mätare på min bil och det går inte att se om de är ändrade.

Varför går det överhuvudtaget går att skruva bilar? och varför går det att olagligt chiptrimma? Borde inte vara möjligt! Med all teknik som finns borde det vara lätt att bygga bort möjligheterna redan vid konstruktionsstadiet av bilen. Eller är det någon konspiration? Kanske är det så av någon anledning? kan inte komma på nu direkt varför i så fall.
#1295348
Allt är möjligt, det handlar ju bara om att någon tar tag i det hela, och det finns det gott om folk som gör.

Varför kan du piratkopiera dina spel, varför kan du streama filmer, varför kan du få alla TV kanaler ( nästan ) gratis idag via IP TV, varför kan du köpa en WIN 10 licens för 100sek, varför kan du ladda ner all programvara som finns ( nästan ) i hela världen gratis , varför kan du fä mer effekt ur din bil osv osv , för att det finns en marknad helt enkelt.
#1295391
Derank skrev: sön 27 jan 2019, 23:06 Varför kan du piratkopiera dina spel, varför kan du streama filmer, varför kan du få alla TV kanaler ( nästan ) gratis idag via IP TV, varför kan du köpa en WIN 10 licens för 100sek, varför kan du ladda ner all programvara som finns ( nästan ) i hela världen gratis , varför kan du fä mer effekt ur din bil osv osv , för att det finns en marknad helt enkelt.
Varför, jo svaret är väldigt enkelt, för att man har lagt allt i mjukvara. Har man knäckt skyddet en gång så är det busenkelt att kopiera och ladda ned i 100 miljoner kopior.

Om du lägger skyddet i hårdvara blir det helt plötsligt inte lika enkelt. Du kan inte bara lägga upp det på nätet så 100 miljoner personer kan ladda ned det.

Ska du trimma en bil med hårdvara som nytt insug, portad topp, bättre insprutning, downpipe så blir det dyrare och jobbigare och mycket färre orkar gå igenom det.

Samma på datorer. Ett spel i mjukvara är enkelt att kopiera i miljoner ex när det är knäckt. Men kräver spelet hårdvara som ett fett grafikkort för att vara vettigt spelbar så får du krypa till korset och köpa ett nytt Nvidia-kort

Samma med mätarställning. Lägger du den i hårdvara i en krets ECUn istället för i mjukvara i samma krets och gjuter in hela klabbet i expoxy så blir det helt plötsligt jobbig att skruva bilen. Du kan inte bara koppa på datorn och fixa det på 3 minuter. Du måste montera ur ECUn, lägga ett helvetes jobb på att avlägsna epoxin så du kan komma åt att byta krets.

Vill du göra det ännu svårare lägger du det i samma krets som övriga ECU funktioner, då kan du inte bara byta krets med mätarställningen utan måste få tag i en komplett ECU-krets att byta till.

Och vips så försvann 99,9% av alla skruvningar, det ska till en fet förtjänst för att man ska utföra detta.
#1295439
VolvoB20 skrev:
Derank skrev: sön 27 jan 2019, 23:06 Varför kan du piratkopiera dina spel, varför kan du streama filmer, varför kan du få alla TV kanaler ( nästan ) gratis idag via IP TV, varför kan du köpa en WIN 10 licens för 100sek, varför kan du ladda ner all programvara som finns ( nästan ) i hela världen gratis , varför kan du fä mer effekt ur din bil osv osv , för att det finns en marknad helt enkelt.
Varför, jo svaret är väldigt enkelt, för att man har lagt allt i mjukvara. Har man knäckt skyddet en gång så är det busenkelt att kopiera och ladda ned i 100 miljoner kopior.

Om du lägger skyddet i hårdvara blir det helt plötsligt inte lika enkelt. Du kan inte bara lägga upp det på nätet så 100 miljoner personer kan ladda ned det.

Ska du trimma en bil med hårdvara som nytt insug, portad topp, bättre insprutning, downpipe så blir det dyrare och jobbigare och mycket färre orkar gå igenom det.

Samma på datorer. Ett spel i mjukvara är enkelt att kopiera i miljoner ex när det är knäckt. Men kräver spelet hårdvara som ett fett grafikkort för att vara vettigt spelbar så får du krypa till korset och köpa ett nytt Nvidia-kort

Samma med mätarställning. Lägger du den i hårdvara i en krets ECUn istället för i mjukvara i samma krets och gjuter in hela klabbet i expoxy så blir det helt plötsligt jobbig att skruva bilen. Du kan inte bara koppa på datorn och fixa det på 3 minuter. Du måste montera ur ECUn, lägga ett helvetes jobb på att avlägsna epoxin så du kan komma åt att byta krets.

Vill du göra det ännu svårare lägger du det i samma krets som övriga ECU funktioner, då kan du inte bara byta krets med mätarställningen utan måste få tag i en komplett ECU-krets att byta till.

Och vips så försvann 99,9% av alla skruvningar, det ska till en fet förtjänst för att man ska utföra detta.
Det där finns redan, men hjälper inte. BMW exempelvis har lagrat mätarställningen i fler än 5 separata moduler men det spelar ingen roll. Så länge det finns pengar att tjäna så kommer någon försöka och utveckla system för det. Så länge någonting kommunicerar i bilen så finns det en väg. Det var väl ingen som trodde att motorstyrningen skulle uppdateras genom OBD porten när det protokollet bildades för 20 år sedan exempelvis?

Ett av få sätt som är bra är att mätarställningen lagras UTANFÖR bilen på flera ställen. Så har ju skett länge egentligen men de olika registren är inte samkörda för bra överblick som exempelvis Carfax i USA. Svenska Car.Info är lite på väg åt det hållet men jag tror de kommer få svårt att få ut någonting av biltillverkarna. Krävs EU-regel eller liknande som kräver att alla delar med sig till ett centralt register. Det känns liksom lite märkligt att det närmaste vi kommit är Prisjakts grundare som utvecklat det lite på fritiden...
#1295462
Lövet skrev: mån 28 jan 2019, 12:55 Det där finns redan, men hjälper inte. BMW exempelvis har lagrat mätarställningen i fler än 5 separata moduler men det spelar ingen roll. Så länge det finns pengar att tjäna så kommer någon försöka och utveckla system för det. Så länge någonting kommunicerar i bilen så finns det en väg.
På BMW är samtliga platser där mästarställningen lagras programmerbara utifrån, då är det ju självklart bara en tidsfråga innan någon knäcker de 5 enheterna och programmerar om samtliga. Man behöver ju bara knäcka skyddet en gång sedan skruvar man alla bilar buslätt.

Hade man valt "dumma räknare" utan extern möjlighet att programmera dem hade man tvingats byta samtliga 5 styrdon för att skruva bilen. Kan garantera att det hade gjort att antalet bilar där en sådan operation skulle löna sig vore ytterst litet.

Det är bara av bekvämlighet man inte gjort så, för att det ska vara enkelt från fabrik att ändra modifiera sin mjukvara både under och efter produktion.
#1295824
VolvoB20 skrev:
Derank skrev: sön 27 jan 2019, 23:06 Varför kan du piratkopiera dina spel, varför kan du streama filmer, varför kan du få alla TV kanaler ( nästan ) gratis idag via IP TV, varför kan du köpa en WIN 10 licens för 100sek, varför kan du ladda ner all programvara som finns ( nästan ) i hela världen gratis , varför kan du fä mer effekt ur din bil osv osv , för att det finns en marknad helt enkelt.
Varför, jo svaret är väldigt enkelt, för att man har lagt allt i mjukvara. Har man knäckt skyddet en gång så är det busenkelt att kopiera och ladda ned i 100 miljoner kopior.

Om du lägger skyddet i hårdvara blir det helt plötsligt inte lika enkelt. Du kan inte bara lägga upp det på nätet så 100 miljoner personer kan ladda ned det.

Ska du trimma en bil med hårdvara som nytt insug, portad topp, bättre insprutning, downpipe så blir det dyrare och jobbigare och mycket färre orkar gå igenom det.

Samma på datorer. Ett spel i mjukvara är enkelt att kopiera i miljoner ex när det är knäckt. Men kräver spelet hårdvara som ett fett grafikkort för att vara vettigt spelbar så får du krypa till korset och köpa ett nytt Nvidia-kort

Samma med mätarställning. Lägger du den i hårdvara i en krets ECUn istället för i mjukvara i samma krets och gjuter in hela klabbet i expoxy så blir det helt plötsligt jobbig att skruva bilen. Du kan inte bara koppa på datorn och fixa det på 3 minuter. Du måste montera ur ECUn, lägga ett helvetes jobb på att avlägsna epoxin så du kan komma åt att byta krets.

Vill du göra det ännu svårare lägger du det i samma krets som övriga ECU funktioner, då kan du inte bara byta krets med mätarställningen utan måste få tag i en komplett ECU-krets att byta till.

Och vips så försvann 99,9% av alla skruvningar, det ska till en fet förtjänst för att man ska utföra detta.
Det har funnits massor med skydd i hårdvara genom tiderna. Då byter man bara en komponent i hårdvaran, ibland hela hårdvaran, sedan är Det fritt fram..



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1295834
Derank skrev: ons 30 jan 2019, 05:46 Då byter man bara en komponent i hårdvaran, ibland hela hårdvaran, sedan är Det fritt fram..
"Bara" säger du Om BMW som har 5 lagringsplatser i mjukvaran istället hade gjutit in hårdvarukretsen i epoxi i dessa 5 enheter tex:
-Motorstyrningsenheten.
-ABS/Stabilitetsenheten.
-Multimediaenheten
-Avgasreningsenheten
-Klimatkontollenheten

Hur många tror du då hade lagt pengarna/tiden på att byta samtliga dessa enheter, eller lagt en vecka eller två på att lösa upp/skrapa bort epoxin för att därefter lyckas byta samtliga kretsarna. Det är liksom inte i samma härad som att koppla in datorn och ändra rubbet på 2 minuter i mjukvaran.

Allt kan manipuleras, självklart, det säger jag inte emot, men man kan med mycket enkla/billiga medel göra det väldigt jobbigt/dyrt om man bara vill. Det är ingen Rocket Sience.

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]