Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
ATE belägg brukar fungera bra. De är också OE-tillverkare för många bilmärken.

Annars brukar Zimmermann fungera bra enligt min erfarenhet. Har kört ett par 1000 mil med Zimmermann belägg+skivor i fram och det dammar knappt alls.
Jag brukar å andra sidan inte köra som rally-harry och panikbromsa vid varje korsning.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Waizguy skrev: tor 08 nov 2018, 20:52 ATE belägg brukar fungera bra. De är också OE-tillverkare för många bilmärken.

Annars brukar Zimmermann fungera bra enligt min erfarenhet. Har kört ett par 1000 mil med Zimmermann belägg+skivor i fram och det dammar knappt alls.
Jag brukar å andra sidan inte köra som rally-harry och panikbromsa vid varje korsning.
Jag skulle inte säga att jag bromsar så våldsamt. Särskilt inte nu när det vibrerar som det gör. Men med automatens obefintliga motorbroms går det ändå åt, ett par belägg fram håller 2-3000 mil kanske.
av Waizguy
SBergdahl skrev: tor 08 nov 2018, 20:54 Jag skulle inte säga att jag bromsar så våldsamt. Särskilt inte nu när det vibrerar som det gör. Men med automatens obefintliga motorbroms går det ändå åt, ett par belägg fram håller 2-3000 mil kanske.
Visserligen så bränner automat beläggen lite snabbare men du har inte haft anliggande broms?
Iom att det vibrerar så antar jag att du kommer byta både belägg och skivor, då skulle jag satsa på ATE's belagda skivor + belägg, de brukar även ha väldigt god passform. Annars är redan nämnda Brembo (visserligen stor skillnad på Brembo & Brembo) ett välkänt märke. Har även hört gott om Ferodo, men dessa brukar vara lite smådyra för att vara standardbromsar.
Användarvisningsbild
av Steffe3
2-3000 mil låter ju rätt galet. Jag bytte mina fram för någon månad sen, efter c:a 10000 mil sen jag köpte bilen, osäkert när dom var bytta innan :-/
Visserligen manuell, men är det så extremt stor skillnad på slitage?
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag bytte aldrig belägg fram på min V70 under de 5000 mil jag hade den. Också automat så 2-3000 mil låter kort. Jag kör Biltema och Brembo på mina bilar och tycker de dammar lika mycket. Men det är inget som stör mig för de lossar ju på 1 s med högtryckstvätten... På sommaren tvättar jag 1 gång/vecka och då syns det aldrig. På vinter blir det så ofta vädret tillåter (bilen står ute).
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag kanske överdrev lite men halva Biltemabeläggen hade nästan gått åt på 1000 mil alp- och autobahnkörning över förra semestern. Kanske inte helt representativt...

Oken fram är bytta båda två då de kärvade ihop.
av Volvosson
Vet inte hur läget är nu 2018.

Men för ca 5 år sen byttes original främre bromsklossar ut på en Volvo
och ersattes med klossar från Biltema. De skitade ner fälgarna grymt!

Bromsförmågan var det dock ingen skillnad på.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nu är det nya belägg (och skivor). Provade Bosch helt enkelt för att de var billigast av de kända märkena där jag handlade. Skivor från Kina och belägg från Spanien. Lyckats köpa belagda skivor bak men inte fram, inte för att jag bryr mig så mycket om det, men jag trodde båda skulle vara utan beläggning utifrån produktbeskrivningarna.

Till skillnad från Zimmermann skickar Bosch inte med en två meter lång inkörningsinstruktion. Står bara bromsa försiktigt i 30 mil. Det är ju lite intressant.

Återkommer men en rapport när jag har en uppfattning om dammet. Nu sitter de nästan helt slutna vinterfälgarna på, de är tacksamma att hålla rent. Nästan så jag funderar på ett par likadana till sommarn..
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]