Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det viktigaste är att ha koll på spänningen på batteriet. Både i vila (några timmar efter körning, minst 12,2V ) och med motorn på tomgång, minst 13,5, men inte över 14,5V. Vanligast anledningen till dålig spänning (på äldre bilar) är nog fortfarande slirade remmar. Om batteriet trots bra spänning på tomgång inte håller måttet (om man inte enbart kör kortare sträckor) är det bara att byta batteri. En mil bör man nog köra vid varje kallstart om motor och batteri ska "återhämta" på vinterhalvåret
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Friskt och friskt, när ett batteri har sjunkigt så lågt i spänning så har en eller flera celler tagit skada. Men förhoppningsvis så har livslängden inte sjunkigt allt för mycket på det.
Du bör nog fortsätta underhållsladda batteriet någon vecka varje gång bilen är hemma dock, för att maximera den livslängd som fortfarande finns kvar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Friskt och friskt, när ett batteri har sjunkigt så lågt i spänning så har en eller flera celler tagit skada.
Om ett batteri sjunker till under 11V så startar sulfateringen (nerbrytningen) av batteriet och med ett blybatteri (finns idag andra sorter som klarar det bättre) halveras livslängden vid varje sådan urladdning. Men det märks inte förrän det blir vinter och kallt för vi kyla sjunker kapaciteten (ordentligt) också. Så vid - 20° är det kanske bara 10% kapacitet kvar på ett misskött batteri, jämfört med 50% på ett nytt. + att det är svårare att starta en bil vid denna temperaturen än vid +20°
av Leopold
Måste bara rapportera tillbaka om ett helt galet gammalt batteri. Behåller det för att det är skoj att se hur länge ett batteri kan hålla...

I vår gamla bmw -97 sitter ett batteri tillverkat v42 2002. Helt obegripligt livskraftigt. Det dippade litet nu under vintern men jag bara laddade upp det med C-tek-laddare och funkat perfekt därefter.

Möjligt att en del av magin ligger i att det är en väldigt traditionell bil överlag, inga bränslevärmare och dylikt. Konceptet är att du har en gaspedal, koppling, ratt, broms. Oj vad bra detta räcker :-)
____
PS. En annan rätt uppenbar del av "magin" är givetvis att batteriet monterats välfigt skyddat i ett hörn i bagageutrymmet. Blir aldrig särskilt varmt där, inget saltprut och skit utan en närmast perfekt tillvaro om man är ett bilbatteri.
av Mikeys
Leopold skrev:Måste bara rapportera tillbaka om ett helt galet gammalt batteri. Behåller det för att det är skoj att se hur länge ett batteri kan hålla...

I vår gamla bmw -97 sitter ett batteri tillverkat v42 2002. Helt obegripligt livskraftigt. Det dippade litet nu under vintern men jag bara laddade upp det med C-tek-laddare och funkat perfekt därefter.
För bara några veckor sedan startade jag upp jobbets skåpbil som stått parkerad i princip hela vintern och körde en vända till återvinningscentralen en dryg kilometer bort. Den startade fint och tog mig dit, men när det var dags att starta den igen efter tömning för att köra tillbaka så ville den inte. När en kollega kom ut med kablar och vi äntligen lyckades få bort plåtarna i golvet för att komma åt batteriet så upptäcker vi att det är originalbatteriet från 2004 (!) som satt i. Nåväl, jag tog den långa vägen tillbaka så bilen fick gå 2-3 mil för en gångs skull, och efter att ha plockat ut den igen för lite kortkörningar under de senaste veckorna så har det inte varit några problem igen. Det måste nog vara världens mest seglivade Opel-batteri...
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]