Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1244227
Nja, så är det inte riktigt.
Ska vi tala ”konkreta” mål, så är det väl framförallt den lite flytande 95-grams gränsen som ligger närmast. Volvo ska klara ca 103 på grund av bilarnas storlek, och beräknas landa på i runda tal 90 gram. Så rent ekonomiskt finns ingen anledning att stressa, den redan investerade tekniken räcker till, med god marginal.
#1244241
Det har du säker rätt i, och många tillverkare verkar satsa på olika hybrid alternativ för att klara 95 grams gränsen.
När det gäller utsläpp är det lite intressant med skillnaden på förbrukning och räckvidd på hybridbilar, beroende på om man jämför europeiska testmetoden eller testmetoden i USA.
Exempelvis XC60 T8 i europeisk test drar 0,21 l/mil och räckvidden 45 km på batteridrift, i amerikansk test blir det 0,4 l/mil och räckvidden blir 27 km, och i USA mäter man även förbrukningen med tomt batteri och den är 0,9 l/mil.
Det finns fler bilar i den här artikeln, vet inte om man måste vara prenumerant för att kunna läsa den.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-myck ... g-trafik/
#1244244
Frågan är om så många klarar 95g-gränsen med nya WLTP-cykeln.
Med laddhybrider går det i och för sig säkert, bara man får i lite bättre räckvidd än t.ex XC90.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]