Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

AndreasThn skrev:
mikethebik skrev: MP är ett i grunden extremt vänsterparti, allt som är privat (och därmed bidrar till frihet) är av ondo enligt deras agenda.
Miljön är inte huvudsaken, det handlar mer om att begränsa enskilda individers möjligheter.

Att i förtid skrota ut fullt fungerande bilar av "miljöskäl" innebär för de flesta andra raka motsatsen.
Först skall alla köra elbilar, sen när detta ev blir vanligt ska dessa också förbjudas då enligt Karin Svensson Schmidt?
Handlar som sagt huvudsakligen om att Svensson inte ska ha bil överhuvudtaget!
Mp ger sig väl inte förrns Sverige står stilla! Förhoppningsvis försvinner dessa stollar ur riksdagen i höst!

Och åter till topic, att "uppgradera" en bil där det krävs mycket mer än mjukvara är väl knappast värt det om bilen börjar bli mer än 5-6 år gammal.

Mike
Klockren annalys!

Min körskolelärare pratade om att den finns ett kitt till deras 10år gamla euro5 Scania men kostar en HEL del pengar...
Skulle knappast vara värt att göra en sån opperation på en personbil.
Så dyrt var det inte ! Men fanns ingen logik i de pga bilen fick bara ex antal år till i miljözoner sen var det bara skrot värdet kvar på bilen
Jag har läst någonstans att det jobbades på att ta fram en uppgradering till äldre bilar för att klara Euro6 men att det fanns inget klart än.
Skulle gissa att det blir något med ad-blue som ska monteras+programvara.
LeifA skrev:Jag har läst någonstans att det jobbades på att ta fram en uppgradering till äldre bilar för att klara Euro6 men att det fanns inget klart än.
Skulle gissa att det blir något med ad-blue som ska monteras+programvara.
Att vem jobbade på det? Volvo för Volvos bilar antar jag?

Frågan är hur många som skulle vara beredda att betala den ganska saftiga slanten det borde kosta för bilar som 2020 väl är minst 5 år gamla, eller när kom Euro6?
Det var inte Volvo utan ett fristående företag som jag tolkade det som.
VAG skulle efter dieselskandalen konvertera viss modell med ad-blue och det beräknades till en kostnad av 15000kr per bil,hur det blev med det vet jag inte.
SBergdahl skrev: Frågan är hur många som skulle vara beredda att betala den ganska saftiga slanten det borde kosta för bilar som 2020 väl är minst 5 år gamla, eller när kom Euro6?
2022... Dom sköt väl fram det så att euro5 kan förbjudas först 2022. Från 2020 kan man förbjuda från euro4 och bakåt.

Så Euro6-bilar att kommer att vara 9-7 år gamla när de förbjuds.
joel80 skrev:
SBergdahl skrev: Frågan är hur många som skulle vara beredda att betala den ganska saftiga slanten det borde kosta för bilar som 2020 väl är minst 5 år gamla, eller när kom Euro6?
2022... Dom sköt väl fram det så att euro5 kan förbjudas först 2022. Från 2020 kan man förbjuda från euro4 och bakåt.

Och vips försvann marknaden för att uppgradera helt :-)

Det är väl fortfarande upp till kommunerna att faktiskt införa förbud sen. Här i Göteborg verkar det inte finnas något större intresse för det.
SBergdahl skrev:
joel80 skrev:

Och vips försvann marknaden för att uppgradera helt :-)

Det är väl fortfarande upp till kommunerna att faktiskt införa förbud sen. Här i Göteborg verkar det inte finnas något större intresse för det.
Är ni alla 08or som kör i Stockholms innerstad.? Världen består av mer än 08 området . jag kör bara söderut med bilen och i Tyskland är Blå-plakett på väg. Den kan komma snabbt och där krävs EURO 6D som är 6 månader gammal från September i höstas. Så Euro 6A, 6B och 6C duger inte och då är det måååååånga bilar som ryker om man inte kan uppdatera (mjuk och hårdvara)
VolvoB20 skrev:
Är ni alla 08or som kör i Stockholms innerstad.? Världen består av mer än 08 området . jag kör bara söderut med bilen och i Tyskland är Blå-plakett på väg. Den kan komma snabbt och där krävs EURO 6D som är 6 månader gammal från September i höstas. Så Euro 6A, 6B och 6C duger inte och då är det måååååånga bilar som ryker om man inte kan uppdatera (mjuk och hårdvara)
Hittills har de å andra sidan rätt små zoner inne i städer. Men det kan ju också förändras så klart.

Skönt att ha en gammal bil så att förlusten inte blir så stor oavsett :-)
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]