- ons 28 feb 2018, 18:27
#1235659
SBergdahl skrev:
Det blir lite tandlöst när de bilar som är så gamla att de faller för strecket står för så liten del av de körda milen. Å andra sidan är ju t ex gamla surdieslar utan partikelfilter eller bensinbilar utan katalysator rätt hälsovådliga per körd mil även om det i stora hela inte gör någon skillnad för att de är så få. Blir ju inte sämre iaf :)
Det stämmer att de sämsta är få, så att bara stänga ute dessa skulle inte göra så stor skillnad. Men eftersom Euro 5 dieslar är en klar majoritet (2/3?) av alla dieselbilar, gör det genast skillnad om man tar med dessa. De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo